Frigjør en effektforsterker "power" til de andre høytalerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frigjør en effektforsterker "power" til de andre høytalerne?

Har nylig kjøpt meg effektforsterker og er fremdeles i lykkerus over hvor mye bedre allt låter. Men jeg har et lite teknisk spørsmål. Når jeg ser på filmer nå, høres det ut som om det er mere watt til senter og bakhøytalerne enn det var før?

Er dette bare fordi det er mere watt til L/R og allt liksom høres bedre ut generelt av den grunnen? Eller har virkelig reciveren sendt mere watt til de gjenværende høytalerne nå en den gjorde før.

Den driver jo tross allt bare 3 høytalerne nå mot 5 tidligere?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Har nylig kjøpt meg effektforsterker og er fremdeles i lykkerus over hvor mye bedre allt låter. Men jeg har et lite teknisk spørsmål. Når jeg ser på filmer nå, høres det ut som om det er mere watt til senter og bakhøytalerne enn det var før?

Er dette bare fordi det er mere watt til L/R og allt liksom høres bedre ut generelt av den grunnen? Eller har virkelig reciveren sendt mere watt til de gjenværende høytalerne nå en den gjorde før.

Den driver jo tross allt bare 3 høytalerne nå mot 5 tidligere?
    Både ja og nei. Bruker du en reciever oppgitt til la oss si 5x100watt for enkelhets skyld utgangseffekt vil effekten øke litt om den kjøres i ren stereo. I nær sagt alle recievere noensinne produsert deler alle kanaler samme strømforsyning, så når man da minsker antallet kanaler i aktiv bruk minsker man også belastningen på denne, som nå bare mater f.eks. 3 kanaler med strøm.

Men tar vi utgangspunkt i 5x100watt igjen vil ikke de 2x100watt som normalt brukes på frontene automatisk sendes til de øvrige kanalene om man gir frontene egen effektforsterker. Mange recievere oppgir effekten både ved surround og stereo, og forholdet der er gjerne ikke mer enn 10% i favør stereomodus.

Så ja, du får øket effekt, men ikke mange prosentene, uansett blir dette fort merkbart ettersom frontene i et filmspor lades ofte med de tyngste effektene og at recieverens effektdel nå ikke trenger "slite" med disse.
    Mao. helt normale observasjoner du gjør

Neste tips, siden du allerede er i gang på effektforsterkerfronten, er å gi senteren egen effektforsterker. Det har ihvertfall jeg hatt utelukkende stor suksess med og jeg ser trenden begynner å spre seg utover avforum

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ikke i prinsippet frigjøre mer dynamisk kapasitet ?
    Mtp at man ikke må "gi" støm til 5 kanaler, men bare 2 ?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett i det.
    Vet ikke hvor mye ekstra man får igjen, men ofte er det slik at frontkanalene inneholder mye bass som ofte suger forsterkeren tom for krefter, så eksterne effektforsterkere vil ofte frigjøre masse krefter til de andre kanalene. Og generelt sett en god oppgadering mht. lydkvalitet

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette er musikk i mine ører (bokstavelig talt). Skal forhåpentligvis hente min effektforsterker i dag!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker får mer kontroll over høytalerene dess ferre den må drive.
    Er ikke uten grunn at dyre effekt forsterker er bygget som dual mono, dvs to helt separate forsterkere i et kabinett.

Det som ofte desverre skjer når en setter inn en effektforsterker i et anlegg er at den har ikke identisk gain som den som driver resten av anlegget.
    Dette er lett å ordne ved å kjøre opp eller ned level på senter og bak høytalere så de matcher frontene.

Dette må gjøres vis froentene spiller for lavt eller for høyt i forhold til resten.
    Kalibrering,Kalibrering......

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meanbean
    Det som ofte desverre skjer når en setter inn en effektforsterker i et anlegg er at den har ikke identisk gain som den som driver resten av anlegget.
    Dette er lett å ordne ved å kjøre opp eller ned level på senter og bak høytalere så de matcher frontene.

Dette må gjøres vis froentene spiller for lavt eller for høyt i forhold til resten.
    Kalibrering,Kalibrering......
    Heldigvis har de fleste nye recivere automatisk romkalibrering så man slipper å tenke så mye på slikt etter å ha kjørt den

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Heldigvis har de fleste nye recivere automatisk romkalibrering så man slipper å tenke så mye på slikt etter å ha kjørt den
    Og de fleste som går til anskaffelse av en effektforsterker har antagelig en liten dB måler liggende også

Jeg må si det er tanken mer behagelig med automatisk kalibrering, men er innimellom litt fristet til å kontrollsjekke tallene som forsterkeren kommer frem til...

Uansett - om noen timer bør min nye 100w ICE-power baserte Rotel effektforsterker være i hus så får vi se om det lever opp til forventningene som egentlig er skyhøye

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg glemte jo nesten å takke for hjelpen! Nå ble jeg litt klokere i dag også. Kjekt å vite at jeg sansynligvis da hørte riktig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •