forsterkeranbefaling til Electra 936

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forsterkeranbefaling til Electra 936

Hei, jeg har akkurat kjøpt et par electra 936. Som min første virkelige investering i Hifiverdenen.
    Har gått litt fram og tilbake mellom å gå for full surround eller å konsentrere meg om stereo.
    Har kommet fram til det siste av et par grunner.
    Jeg hører MYE mer på musikk enn jeg ser på film, av den grunn at jeg er musiker og mer spesifikt bassist (i 13 år) og dermed er musikklyd av mye større interesse for meg.
    Samtidig ser jeg på film en gang i blant og jeg vil jo selvfølgelig kunne benytte meg av "beistene" til det også.
    Har derfor kommet fram til en kanskje litt spesiell løsning.

Fra før har jeg en HK avr7000 og DVD20, disse funker mer enn godt nok til mitt hjemmekinobruk. I tillegg har jeg en B&W LCR600, denne har jeg også tenkt å fortsette og bruke. Bak hadde jeg tenkt å kjøpe to høyttalere som jeg kan felle inn i veggen. (fore ut og lage det pent. ) Har sett at B&W har vegghøyttalere som er bare 10 tjukke, og kommer vel sikkert til å gå for disse.
    I tillegg kommer electraene da.

Nå kommer det spennende:
    Parallellt med dette kunne jeg tenke meg å bruke en skikkelig cdspiller, preamp og to monoblokker. Og det er også her jeg trenger hjelp og anbefalinger.
    Jeg har egentlig ikke begrep om hvilke komponenter som kan passe Electra'ene, eller hvordan dette skal kobles så det kan kjøres parallellt med surroundsystemet.
    Noen tips?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto brukte Vincent SP331 på sine 936 når han hadde dem. Ligger noen 991 på torget også ser jeg. Disse skal hverfall ha bra med krefter.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/23319/cat/13

Som forforsterker ville jeg vurdert en Arcam FMJ C31. Denne har HT-inngang og kan da brukes sammen med surround receiveren
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også SP 331 på mine 936. Ganger to :-D

Svinger bra, det. Personlig har jeg opplevd at masse god kraft løfter lyden. Det blir bedre definisjon, og bedre bass v lave lydnivåer. Blant annet.

Newcomer JOSO sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og gratulerer med 936'ene.

Testet ut litt forskjellig utstyr hos en venn av meg, bl.a. en HK (husker ikke hvilken modell, men tror kanskje det var samme som din). Høyttalerene var 936 som dine, og vi fant ut at det spilte best med en Marantz receiver som forforsterker, og mine to Electrocompaniet AW220 (en til hver av 936'ene). Vi prøvde også HK og Marantz'en alene, og i våre ører var det liten tvil om at Marantzen låt best (både med og uten EC'ene). Resultatet ble at han solgte HK receiveren (som han i utgangspunktet hadde tenkt å beholde og selge Marantzen) og at jeg må dumpe min noe aldrende Sony receiver til fordel for Marantz eller Denon. Ble en dyr lyttetest, men sånn er med denne "livsstilen". Forøvrig kan jeg nevne att jeg også kommer til å være på utkikk etter 936 som dine da jeg synes det låt vannvittig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips karer. Skal få lånt meg noe vincentsaker på tonart tenker jeg, og teste ut.
    Ellers har jeg hørt at Electrocompaniet kan passe bra til electra'ene?
    Har på en måte peilet meg ut en 4.5 (i så tilfelle skal denne oppgraderes), noen som har prøvd den?
    Nesten alle kompisene mine som har noe anlegg å snakke om her i byen bruker Embla blokker av varierende str. på B&W høyttalere. Alt fra 804 matrix via 802 matrix til 803 nautilus. De bruker Denon receivere alle sammen. (hmm.. har nok vært litt kollektiv påvirkningskraft ute og gått.)
    Hva tror dere om EC pre og ICE-blokker?
    Har også tenkt å kjøpe en dedikert CD-spiller.
    Poenget var liksom at jeg skulle slippe å koste på surround og heller konse på kun stereo. Som i beholde AVR'n og DVD'n.

Og hvordan skal jeg koble dette? Lite lysten på å ligge på rygg bak Electraene hver gang jeg skal skifte mellom stereo og surround. :P

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Countnico
    Takk for tips karer. Skal få lånt meg noe vincentsaker på tonart tenker jeg, og teste ut.
    Ellers har jeg hørt at Electrocompaniet kan passe bra til electra'ene?
    Har på en måte peilet meg ut en 4.5 (i så tilfelle skal denne oppgraderes), noen som har prøvd den?
    Nesten alle kompisene mine som har noe anlegg å snakke om her i byen bruker Embla blokker av varierende str. på B&W høyttalere. Alt fra 804 matrix via 802 matrix til 803 nautilus. De bruker Denon receivere alle sammen. (hmm.. har nok vært litt kollektiv påvirkningskraft ute og gått.)
    Hva tror dere om EC pre og ICE-blokker?
    Har også tenkt å kjøpe en dedikert CD-spiller.
    Poenget var liksom at jeg skulle slippe å koste på surround og heller konse på kun stereo. Som i beholde AVR'n og DVD'n.

Og hvordan skal jeg koble dette? Lite lysten på å ligge på rygg bak Electraene hver gang jeg skal skifte mellom stereo og surround. :P
    Jeg har hatt både 926 og 946. Min mening er hvertfall glem embla. Finn deg en transistorløsning som ikke er hard i toppen. F.eks Vincent.
    Skal du ikke bruke surroundreceiver i hele tatt og kun kjøre stereo er jo ikke dette noe problem. Test ut ec og se hva du synes. Skal du kjøre begge deler må du ha en stereopre med ht-inngang. Da bytter du mellom 2 og fler kanal med et tastetrykk
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SP331 på Focal er en katastrofe i mine ører. Prøv å finne en pent brukt Mark Levinson No27.5

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig. Jeg hadde aldri 331 på mine, men vet Akto var fornøyd med denne komboen hos seg.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.... Er ikke helt sikker på hva HT er... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en EC4.5 på vei, kommer nok til å bli oppgradert i henhold til kunstens regler. Så får vi se om jeg kommer til å bli fornøyd.. Da er testing av effektforsterkere neste punkt på listen.
    Men har enda ikke fått noen CD-spiller anbefaling.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Countnico
    Hmm.... Er ikke helt sikker på hva HT er... ops:
    HT-inngang = hjemmekino inngang (prosessorinngang)
    Denne muligheten lar deg ved et tastetrykk på 2-kanals forforsterkeren bestemme om du bruker den eller forforsterkeren i surrounden.

Dette er bedre forklart her, og inneholder også enlisyte over produkter som har denne muligheten
    audiophile.no

Når det gjelder cd-spiller er det enormt mange å velge i. EMC-1UP er jo en superspiller fra EC, og i den noe billigere skalaen er Marantz SA15s1 verd å nevne. Her kommer det an på hva du har tenkt å bruke
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En som skal selge en Hegel CDP2A på hifisentralen nå. Vært noe å gå for..?

Den skal visstnok ha den enorme presisjonen og kontrollen som høyttalerne visstnok skal kreve..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det forresten mye fra devilej her. hehe...
    Setter pris på det, men kjekt med flere syn på saken og.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor monoblokker?

Jeg syns en brukt Parasound A21 gir mye for pengene, og passer samtidig bra på Electraserien.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det, skal sjekkes ut. Ser det ligger en ute nå..
    Hva med Parasound HCA100?
    Begynner å dra på åra men..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sendt forespørsel på en Vincent SP993, Parasound HALO A21 og to monoblokker fra Electrocompaniet, aw180. Sistnevnte koster desidert mest penger...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •