Billig stereoanlegg 4-5 000kr for alt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig stereoanlegg 4-5 000kr for alt.

Hei, jeg er en gutt på 17 år som ikke lengre holder ut å høre på musikk ordentlig kun i de helgene foreldrene mine er borte, og jeg kan løpe opp i stua og fyre anlegget til pappa.

Jeg ønsker å kunne spille musikk høyt nok, men allikevel ikke la det gå utover lydkvaliteten. Jeg er egentlig helt blank, men jeg har på en måte forelsket meg litt i merket NAD siden vi hadde en 3020s forsterker da jeg var liten, men jeg husker jo ikke hvordan den spilte egentlig :P Er budsjett-forsterkeren til NAD noe å satse på for meg, eller burde jeg gå for noe annet?

Jeg vet ikke om jeg skal lage en egen post på høytalerforumet ang. hvike høytalere jeg bør velge.

Jeg har lyst til å kunne spille av noen LP-plater, men jeg vil ikke bruke så mye penger på det i tillegg, så hvor mye forskjell er det kvalitet på en relativt gammel og relativt billig(?) mot nye, veldig billige platespillere? (kanskje jeg finner noe på bruktmarkedet?). Uansett så vi jeg spille av all den digitale musikken fra en pc som er dedikert til dette formålet.

Som sagt vil jeg holde meg under 5000kr totalt, da det er dette jeg har til rådighet.

Tusen takk for all hjelp somm måtte komme.

Mvh. Snorre

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt vanskelig for folk å svare uten å vite hva slags musikk du spiller.
    Jeg slenger inn et forslag som jeg mener låter mye for pengene hvertfall!

(Vet ikke om du tenkte CD-spiller også ?)

Forsterker:
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C315BEE Integrert forsterker
    (Hadde vel ønsket budsjettet ditt litt høyre, så du kunne oppgradert til en C352 istedet. Sjekke rundt etter en brukt kanskje!?)
    Høytalere:
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA VE-8F Høyttalere
    Bruker disse høytalerne som bakhøytalere. Men har selvfølgelig testet de skikkelig, og jeg er utrolig overrasket over hvor bra trøkk det er i de!

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha både god lyd og litt trøkk for maks 5000,- så er du nok fint forvist til bruktmarkedet, tenker jeg...

Ang. høyttalere så kan du jo også se på rimelige merker som Proson og Dynavoice, har ikke hørt noen av dem selv, men begge later jo til å gi mye lyd for pengene, skal en tro omtale&tester om dagen:

Surround.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

uff, jeg kom på i går kveld at jeg helt hadde glemt å skrive hva jeg skulle bruke anlegget til :-? Vel, det er mest alternativ rock, blues. Den linja der.

Rommet er heller ikke stå veldig stort, men som ett litt lite soverom .

Det kan høres ut som at jeg er veldig kresen, men det er jeg egentlig ikke... Men når elkjøp sine dyrere mini/micro anlegg koster 2500 kr, burde jeg få relativt mye mer for 5000 fra en ordentlig forhandler, eller hva? Litt flaut, men nå sitter jeg faktisk her og hører musikk på pchøytalere

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruktmarkedet tenker jeg. Er mye og velge i og til 50% av ny pris

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snobjorn
    uff, jeg kom på i går kveld at jeg helt hadde glemt å skrive hva jeg skulle bruke anlegget til :-? Vel, det er mest alternativ rock, blues. Den linja der
    den musikken du nevner har jo en del detaljer, og da bør du kanskje se etter litt andre typer enn CV! høytalere...

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nok heller gått for dynavoice da ja.. vega høytalerne er jo for det beste bare bass og lite detalj rikt...

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det enkelt og brutalt: Du får IKKE et godt anlegg til 5000kr!

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt litt etter litt istedenfor å forsøke å skyte gullfuglen med en gang.

Begynn på bruktmarkedet. Der kan du gjøre gode kjøp til en billig penge, men husk at du ikke velger på øverste hylle innenfor din prisgrense. Du sier at rommet ditt er lite og da kjøper du stativhøyttalere - pronto! Ikke bry deg med store gulvstående fordi de uansett ikke vil komme til sin rett i et lite rom.

Hva med denne forsterkeren? http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/23537

Og disse høyttalerne?
    Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 1 Høyttalere

En billig cd-spiller/dvd-spiller burde du greie til rundt 1500kr.

Da er du innenfor budsjettet ditt. Platespiller kan du kjøpe senere eller finne på et loppemarked el.l.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tusen takk for svar. Men hvis jeg skal se på brukt, så avhenger det litt av hva som ligger ute. Er det noen merker dere vil fraråde meg å kjøpe? Evt. noen merker dere anbefaler? Dere har jo nevnt at Cervin Vega ikke er noe særlig for meg? og er det noe som ikke passer sammen? og hvorfor ikke? (er interessert i å lære litt også )

Jeg er innstilt på å kjøpe stativhøytalere, siden jeg har relativt lite plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lære gjør du ved å lese på forumet... som jeg gjør om dagen! :-D

Cerwin er veldig bassfokusert, og basser jo bra til musikk med trøkk, men uten det store lydbildet..

Men det du sa du hørte på, presenter jo instrumentene på en helt annen måte enn (piss-)techno og dance.. derfor hadde det kanskje vært bedre for deg med noe som dytta frem lydbildet litt bedre enn Cerwin.. jeg har hatt Cerwin i en del år nå, og kan bare skrive under på at når jeg kjøpte B&W, gikk det opp et sinnsykt lys for meg!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ingen umulighet.

Jeg hjalp akkurat en kammerat av meg med samme oppgaven.
    Mye lyd for pengene uten å gå til noe så voldsomt som CV og å holde seg til nykjøp for det meste.
    Han endte opp med NAD 352 som jeg mener er et veldig bra alternativ, den ble kjøpt demobrukt og til 2500,-(hentet av meg gratis) Dynavoice m-65 1990,-(hentet av meg gratis de også) ikke alt for lange høytaler kabler 100,- signalkabler kjøpte han brukte Monster saker av meg for 100,- (en del bedre enn skolisser) som lydkilde bruker han mye pcen men som cd spiller har han en gammel brukt Denon som han har fått.
    Det kan spille høyt som fy og slettes ikke så verst selv om man er litt kritisk, (hvertfall når cd spilleren er kilde og lydnivået får være på siviliserte nivåer).

Da blir det om jeg ikke er på jordet igjen rundt 4690,- men det uten CD spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Ikke hør for mye på pessimistene/perfeksjonistene her inne. De mener det ikke vondt, men de har litt høye krav. Du vil få utrolig mye bedre anlegg ved å legge mer i potten enn 2500kr. Spesielt dersom du kjøper brukt. Følg med på bruktmaredet, både her of på FINN, så vil du nok finne gull. Jeg garanterer deg at det vil låte bedre enn 95% av alle du kjenner sitt anlegg.

Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/generell-chi...rum-faqen.html

Sitat Opprinnelig postet av shakudu

[/I]3.2 Jeg er en gutt på 16 og lurer på hvem sterio anlegg skal jeg kjøpe til teckno?
    Svar: [I]NAD og Cervin Wega. Eller se punkt 1.3 i FAQen.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med vertigo, du kan få noe ganske ålreit for den prisen. Synes absolutt ikke Dynavoice F6 og en rimelig NAD høres ut som noen dum idé. C320EE er vel erstattet av noe annet nå, men husker den spilte meget overbevisende på gamle Dali Blå. Nå aner jeg ikke hvordan du vanligvis spiller musikken din, men om du har en brukbar PC ville jeg heller satset på et godt (eksternt?) lydkort til den, enn en billig CD-spiller.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

alt avhenger

Sitat Opprinnelig postet av Palace

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt litt etter litt istedenfor å forsøke å skyte gullfuglen med en gang.

Begynn på bruktmarkedet. Der kan du gjøre gode kjøp til en billig penge, men husk at du ikke velger på øverste hylle innenfor din prisgrense. Du sier at rommet ditt er lite og da kjøper du stativhøyttalere - pronto! Ikke bry deg med store gulvstående fordi de uansett ikke vil komme til sin rett i et lite rom.

Hva med denne forsterkeren? http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/23537

Og disse høyttalerne?
    Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 1 Høyttalere

En billig cd-spiller/dvd-spiller burde du greie til rundt 1500kr.

Da er du innenfor budsjettet ditt. Platespiller kan du kjøpe senere eller finne på et loppemarked el.l.

Blir for dumt å si at man ikke får noe bra for 5k.
    Alt er relativt, og man må bare ikke ha usansynlig store forventninger.
    Alternativet over har jeg fått svært gode tilbakemeldinger fra tidligere altså Dynavoice m-65, jeg har testet dem selv og Dynavoice f-6 har jeg også testet med Cambridge, 640v2 forsterker, NAD 352, NAD preamp og Midgard blokker, Denon eldre stereo forsterker og Denon reciver av type 2807.
    Klart at noe av dette var missmatch men Cambridge med F-6 var en god kombinasjon og NAD med M-65 var en bra kombinasjon, 352 har rikelig med effekt og gir god kontroll til M-65.

Nermest hifi kom jeg faktisk med f-6 og cambridgen, men ønsket noen ganger å gi litt mere på volum knotten da rommet mitt er noe over 30 kvad og en plass mellom 3,5 og 4 meter under taket.
    Med M-65 og NAD måtte noe av kvaliteten gi tapt men jeg mener man får så mye mer ved å bruke NAD på disse høytalerene at det veier opp om man ikke er på jakt etter et nøytralt lydbilde, morsom kombo.

Mye annet enn Dynavoice å velge mellom på høytaler siden men (nokk en gang) til prisen skal du lete godt, Jamo har noen høytalere til 3000,- med sidemontert 8" blant annet, kan hende en lytt til dem kunne vert lurt, har ikke fått til det ennå selv.

Om volum kan nedprioriteres en del og kvalitet betyr mer enn noe annet så vil jo stativer være naturlig, kanskje teste den berømte T-ampen som ikke koster mange hundrelappene.

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go lyd til 5000,- for alt??. Bruktmarked eller ei, vell vell lykke til..

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

huff

Er det noen som er innstilt på å kvele hifi-interesse hos oss yngre før den har startet eller hva er planen her?

Håpløst å holde på som noen her inne gjør, de aller fleste har absolutt ikke kan begynne interessen for lyd i 15 eller 20 tusen kroners klassen.

heldigvis ikke så altfor mange dette gjelder men skjerp dere!

Det er masse morro og god lyd for 5 - 10 tusen, har man ingen positive komentarer kan man holde det for seg selv, her er det nokk en som er på jakt etter tips og råd, så gi ham det! de fleste her har skjønt det i hvertfall:smile:
    Det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at man får bedre utstyr om man bruker mere penger men et sted må man få begynne.

De aller fleste stopper jo ikke ved første kjøpet gjør de vel, hvertfall for meg er noe av morroa oppgraderinger.

De det er snakk om bør la dette surre rundt litt før de gir en sur mine tilbake!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snobjorn:
    her har du hvertfall en grei forsterker å begynne med.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=23537&cat=all
    (Hvis den ikke er solgt selvsagt! ;-) )

Kanskje du også ville vurdert denne?
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=23383&cat=all
    Den er vel litt dyrere en muligens budsjettet ditt vil tillate. Jeg har denne
    recieveren selv. Og den leverer masse kraft hvertfall! Og selvom du muligens
    bare er ute etter musikk, så har du allerede med denne begynt å bygge! ;-)

Kanskje sammen med disse høytalerne ?
    Dynavoice Magic F-6 i sort pianolakk
    Så har du hvertfall ikke gått over budsjettet ditt! ;-)

Ellers har Dynavoice hvertfall rimelig store høytalere til en billig penge! Jeg har
    ingen erfaringer med Dynavoice, men hvis det er noe liknende Proson, så mener jeg at det mer enn bra nok lyd for deg i begynnelsen. Greit å gjøre seg noen erfaringer med forskjellige ting for fremtiden også!
    Surround.no - Høyttaler spesialisten

Eller kanskje disse sammen med forsterkeralternativ 1(uten stativene) ?
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=23247&cat=all
    Men her blir litt av det "trøkket" du snakket om borte da.

Dette er jo sammen med den første forsterkeren jeg linket til, et kjempekjøp:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=23500&cat=all

Eller hvis du ønsker at foreldrene dine skal flytte ut:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=22993&cat=all

Sånn... Da har du litt å kose deg med!
    Jeg vil påstå(helst uten innspill fra alle som mener alt under 50 lapper låter piss) at alle disse variantene vil gi deg en grei innføring. Og bra med lyd for gryna! :smile:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •