Rotel RB-1072

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Rotel RB-1072

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel RB-1072

Jeg vurderer å kjøpe en Rotel RB-1072 for å drive et par Klipsch RF-35 i kombinasjon med Yamaha RX-V1800 (Yamaha som pre + center amp og Rotel som frontamp).

Er det noen som har erfaringer med denne forsterkeren eller storebroren (RB-1077)?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tok jeg bare sjansen og bestilte en slik boks jeg... Utrolig hvor liten interesse Rotel sine ICE bokser skaper her fremfor disse hjemmesnekrede 500w'ene til snickers-is

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja, jeg kjøpte RB-1092, så det er noen som går mot strømmen

Greia var vel heller at Midgard sine monoblokker i starten var langt lavere priset enn hva som nå er tilfellet, og Midgard fikk ufattelig mye gratisreklame her på forumet. Ikke at de var først på markedet heller, Embla solgte konkurrerende produkter lenge før Midgard kom på banen, men det ble oppfattet slikt.

Videre er Midgard ganske enkelt en ICE-modul handlet inn fra B&O skrudd fast i et pent kabinett og videresolgt. RB-1092, har nå veiledende pris 2000 over Oberon 6.1, men begge er basert på akkurat samme ICE-modul. Rotel har imidlertid gjort mer for å gi sine ICE-baserte forsterker en mer distinkt lydsignatur.

Hva jeg imidlertid ikke helt skjønner er hvorfor RB-1072 koster så lite som 7500, når man må ut med 12000 for Oberon 2.1. Er ikke de basert på samme ICE-modul?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med Oberon 2.1 er noe jeg også har merket meg. Problemet var vel at B&O satte opp prisen på bokkene sine til småprodusentene. Dermed har Rotel og andre store et veldig stort fortrinn.

Hvis jeg finner en 100w ICEpower monoblokk til rundt 4k kjøper jeg nok en slik til centeren min hvis jeg blir fornøyd med 1072...

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Dette med Oberon 2.1 er noe jeg også har merket meg. Problemet var vel at B&O satte opp prisen på bokkene sine til småprodusentene. Dermed har Rotel og andre store et veldig stort fortrinn.

Hvis jeg finner en 100w ICEpower monoblokk til rundt 4k kjøper jeg nok en slik til centeren min hvis jeg blir fornøyd med 1072...
    Mnja, ingen dum idé, men Rotels ICE-forsterkere låter ikke helt likt andre ICE-forsterkere som tidligere nevnt, så den løsningen er vel ikke helt optimal om du vil ha tilnærmet identisk klangsignatur mellom fronter og senter.

Men uansett, det gjør er selvsagt å bi-ampe senteren med 1072 for så å kjøpe 1092 eller den kommende 1082 til frontene

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Mnja, ingen dum idé, men Rotels ICE-forsterkere låter ikke helt likt andre ICE-forsterkere som tidligere nevnt, så den løsningen er vel ikke helt optimal om du vil ha tilnærmet identisk klangsignatur mellom fronter og senter.
    Jo i en ideel verden. Men så har jeg jo et litt grisete oppsett med en relativt liten XTZ center (bånndiskant) og Klipsch fronter... Praktiske årsaker til at det er sånn selvsagt - skulle gjerne hatt en Klipsch senter og da hadde ting vært litt annerledes.

Målet mitt med 1092'en var å øke stereokvaliteten i systemet mitt. Om det var riktig valg gjenstår å se. Det som er helt sikkert er at jeg liker Rotel klangen - men aldri prøvd det sammen med Klipsch.

Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Men uansett, det gjør er selvsagt å bi-ampe senteren med 1072 for så å kjøpe 1092 eller den kommende 1082 til frontene
    Den tanken har slått meg noen ganger ja Ikke helt uaktuelt å se på 1077 også hvis 1072 blir en suksess.

Blir et artig eksperiment ihvertfall...

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kjørt RB-1072'en noen timer. Første inntrykk var rett og slett skuffende (!). Helt klart at ut av boksen låter det ikke spesielt bra (men var til dens forsvar kald og ubrukt!).

Etter noen timer begynte ting å skje! Begynner faktisk å bli BRA dette! Nå er dette dyreste forsterkeren jeg har hatt pr. kanal - så det skulle på en måte bare mangle - men jeg hadde kanskje ikke ventet en såpass stor endring i lydbildet.

Skal gi det noen dager og la ev. placebo effekt har lagt seg, og så får jeg teste litt frem og tilbake med den integrerte

Så langt virker dette som en veldig godt plassert investering...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •