Denon AVR 3806 - mangel på bass...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR 3806 - mangel på bass...

Har en Denon AVR 3806 og Snell Acoustic Type C foran og Snell Acoustic Type K.5 bak. Jeg VET begge disse parene leverer bass så det holder, men hos meg er det utrolig spinkelt, dypbassen er til en viss grad til stede og nesten tilfredstillende, men den øvre bassfrekvensen er nesten fraværende..

Hva kan dette skyldes? Er 3806 for spinkel? Trenger jeg mer krefter? Kan det være rommet? Stuen er delt i 2 med halvpanel der spisestuen er i andre delen av rommet, så ene høyttaleren har kanskje 15-20m2 med åpent rom til siden for seg...

Noen med lignende erfaring med 3806?

Kan nevne at Snell C er på 400 watt og kanskje trenger mer krefter uansett, har tatt be-wire på de 2 siste kanalene på front, det burde jo gi noe mer tyngde?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjører du med romkorreksjon på eller av?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt autosetupen ja, så regner med svaret er ja... Var like mye/lite bass før og etter..

Newcomer v-g sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det like ille i plain stereo? (Når du da har all power til ett par.)
    Hvilken versjon C er dette?

BTW, vær så snill å ikke si at en høyttaler er på 400 watt, med mindre den er aktiv. :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er like ille i stereo, og samme om jeg spiller cd, dvd, tv, data, ps2 osv..

Det er Snell Type Ci for å være nøyaktig (oppgraderingen med diskant på baksiden til den orginale C)

hehe.. Jeg skal rette meg selv.. anbefalt forsterker er 100-400 watt Høyttaleren tåler med andre ord 400 watt.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder en knapp på at det er rommet (høyttalerplassering) som er problemet. Hvordan sitter du i forhold til bakvegg? Ofte er det en utfasing i bassen en meter eller to fra bakvegg. Beveg deg rundt i rommet og hør hvor bassen samler seg. I min gamle krinkelkrok stue samlet storparten av bassen seg i en kanapp i andre enden av stuen. Jeg strevde lenge men ga til slutt opp, måtte bare leve med problemet.

Lyd er som kjent luft satt i bevegelse. Lydbølger reflekteres fra vegger og tak, og når de møtes vil de fases ut eller forsterkes. Bassen og dypbassen er spesielt utsatt. Dette kan man til en hvis grad gjøre noe med. Romkorreksjon er en ting, bassfeller en annen. Sistnevnte fungerer utmerket, men WAF faktoren er mikroskopisk.

Så kan man jo selvfølgelig skaffe seg høyttalere i megabass klassen. Det vil kompensere noe for utfasingen i lytteposisjon, men antagelig rive ned veggene der bassen samler seg.

Du kan lett finne ut hvordan det er hos deg. Tar deg bare en dag eller to. Ta med deg frontene og elektronikken til et rom i huset der du har større møbleringsfrihet (eller bruk stuen). Eksperimenter med plassering til du føler det sitter. Fornøyd med bassen nå?

Lykke til!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare må spørre. Du har ikke koblet pluss og minus feil på en av høyttalerne?

Når det er sagt har jeg lest en eller to plasser at det er noen som savner litt bass fra Denonreceivere, dette var tidligere modeller. Jeg har ikke det inntrykket, men smak og behag osv...

som ojh sier så har plassering også mye å si, trenger ikke å være mye som skal til.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon forsterkere og receivere har de siste 15 årene fått klager fra enkelte på at de mangler bass.
    Jeg har selv PMA-1560, PMA-1080, POA-2800 og AVR-3805, men savner ikke bass. Nå kan dette selvfølgelig ha litt med matching mot høyttalere å gjøre, men i ditt tilfelle holder også jeg en knapp på at rommet og ht plassering er avgjørende. Ikke minst fordi du har dypbassen på plass.

Det er en gjenganger at rom med åpne løsninger mot andre rom og vinkelstuer sliter med bassresponsen.

Har du mulighet til å prøve i et annet rom?
    Har du mulighet til å flytte ht til annen vegg?
    Hvis du går rundt i stue og kjøkken mens du spiller musikk, får du mer bass et annet sted?

Mitt råd er at du skaffer deg en Radioshack, resetter receiveren og tar målinger av frekvensresponsen, så har ekspertene her større mulighet til å hjelpe deg.

Se også:

http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Har 4306 selv. Sleit litt med bass i begynnelsen selv. Visst du bruker det ene settet med bak kanal til å kjøre bi-amp må oppsette stå på Front. Det er tre forskjellige oppsett der. Og gå inn på delingen av frekvenser i innstillinger og se hva autosetup har gjort der. Hos meg delte den helt rart med frekvenser. Prøv oxo å kjøre pure direct. Da går lyden rett igjennom og autosetup har ingen innvirkning. Sub blir oxo koblet ut da. Visst ikke så er det nok rommet som gjør bass mangel hos deg. gå rundt i rommet og lytt etter bass. sett på en plate med mye bass. men autosetup skal egentlig kompansere for dette.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man maks uflaks med plassering/rom, kan det oppstå nærmest full akustisk kortslutning (kanselering) av enkelte frekvensområder i lytteposisjon. Det er ingen auto-oppsett som klarer å veie opp for det.
    Så først må man finne den beste plassering, deretter kjører man auto-eq for å rette opp de "små" feilene som gjenstår.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 3805 selv og der slår ikke rom-koreksjon seg på av seg selv.

du må velge mellom off flat normal front med en knott på fjernkontrollen.

Hos meg funker front best.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NORCAD
    Har man maks uflaks med plassering/rom, kan det oppstå nærmest full akustisk kortslutning (kanselering) av enkelte frekvensområder i lytteposisjon. Det er ingen auto-oppsett som klarer å veie opp for det.
    Så først må man finne den beste plassering, deretter kjører man auto-eq for å rette opp de "små" feilene som gjenstår.
    Her treffer du pikeren på hodet. Dette er akkurat hva jeg føler når jeg beveger meg inn midt mellom høyttalerne. På siden av høyttalerne er det betydelig mer bass, på samme veggen som høyttalerne står går det en åpen dør inn til kjøkkenet, helt inne på kjøkkenet durer dypbassen betydelig mer enn på stua.

Jeg hadde tidligere en HK AVR 7000 som gav mye mer bass, den vet jeg er mye mer strømsterk enn Denonen, så jeg vil tro det sannsynligvis er en kombinasjon av rom/plassering og forsterkerkraft, før jeg fikk snellene hadde jeg Infinity SM 155 koblet til HK`en, samme plassering av høyttalere, de gav betydelig mer bass i sweetspot, dette er ekstremt lettdrevne høyttalere med en sensitivitet på 102DB, mot snellene sine 90 DB. Jeg tror mye kan løses ved å legge et kraftig effekttrinn bak, jeg vet Nakamichi PA 7 MKII er en bra match til frontene da min onkel har kjørt dette oppsettet med stort hell tidligere.

Skal sannsynligvis på jakt etter ny bolig til sommeren, jeg får tenke litt lyd når vi er på visning =) Så får jeg prøve å finne et effekttrinn i mellomtiden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •