Denon 2807 og PS3 - DVD avspilling - Bitstream gav bedre lyd enn PCM?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon 2807 og PS3 - DVD avspilling - Bitstream gav bedre lyd enn PCM?

Så Transformers i dag, på god gammeldags DVD, og syns ikke lyden var helt som den burde være.

Spilte filmen i en PS3, koblet til en Denon 2807 med HDMI-kabel. Hadde i utgangspunktet satt opp PS3 til å sende lyden som PCM. Starter filmen, alt fungerer fint, displayet på Denoen viser 'Multi Ch In'.

Jeg syns imidlertid lyden er litt tam, det virker veldig komprimert, litt som om man bruker en kraftig 'Night mode'. Mangler veldig mye dynamikk.

Halvveis ut i filmen putter jeg den inn i en vanlig DVD-spiller istedet, og vips så er lyden sånn som jeg mener den burde være. Når filmen var slutt prøvde jeg den i PS3 igjen, men satte den da til å sende bitstream. Og vips var lyden 'normal' igjen.

Det virket med andre ord som om min PS3 gjør et eller annet merkelig under dekoding av Dolby Digital signalet, og/eller at receiveren min har problemer med Multi Channel PCM. Jeg har kikket over oppsettet på både PS3 og Denon, og finner ingen åpenbare feilkonfigureringer.

Noen som har erfart det samme eller har nonen ide om hva som er galt?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer meg selv litt i tilfelle denne tråden skulle komme opp i søk i fremtiden

Etter en del surfing og lesing på andre forum har jeg funnet ut at flere andre opplever det samme som meg, at det virker som om receiver dekoder Dolby Digital bedre enn PS3, og det derfor kan lønne seg å sende lyden som bitstream over HDMI og ikke som PCM. Det er jo ikke helt unaturlig å anta at en reciever som koster mer enn dobbelt så mye som en PS3 har bedre dekoding.

PCM-spor fra BD sendes som PCM uansett, den eneste ulempen med å sende bitstream over HDMI er at man går glipp av DD Plus

Fant ut at når PS3 dekoder DD, så blir lyden ca 5dB lavere enn om reciever dekoder DD. Må teste litt mer og finne ut om det var nivåforskjellen som lurte meg til å tro at det var noe galt med lyden, eller om det er rell forskjell også når lydnivået er justert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at selve dekodingen var bit-eksakt spesifisert av Dolby/DTS, men det er salvsagt alltid mulig for en produsent å kåle det til.

Nivå-forskjeller er en opplagt feilkilde.

Hvordan er det med post-prosessering, bass-management og sånt?

-k

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg trodde at selve dekodingen var bit-eksakt spesifisert av Dolby/DTS, men det er salvsagt alltid mulig for en produsent å kåle det til.
    Trodde i utgangspunktet jeg også, men man har vel noen valg angående dynamisk kompresjon, dialog normalisering, nattmodus og slikt, men dette er vel uansett postprossessering, og skal ikke påvrike dekodingen.

Nivå-forskjeller er en opplagt feilkilde.
    Jepp, heller mest at det er årsaken til at lyden oppleves forskjellig. Når PS3 er satt til PCM så er det forskjell i nivået på DD og PCM spor, når den er satt til bitstream er nivåene like. Virker rett og slett som om DD-sporet dempes noen dB før det sendes ut som PCM når PS3 dekoder.

Hvordan er det med post-prosessering, bass-management og sånt?
    Denon har full post-prossessering og bass-management også på LPCM inn, så jeg er temmelig sikker på at det ikke er der problemet ligger. PCM fra Blu-ray låter dessuten helt topp.

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men trekker den frem likevel..... har du funnet ut noe mer ang dette?

Jeg har samme "problemet"... lyden blir litt tammere når jeg kjører PCM, skrur jeg over til bitstream blir alt tydligere og mer oppløst på en måte.

Jeg har forresten Onkyo 805 reciver.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av octane
    Gammel tråd, men trekker den frem likevel..... har du funnet ut noe mer ang dette?

Jeg har samme "problemet"... lyden blir litt tammere når jeg kjører PCM, skrur jeg over til bitstream blir alt tydligere og mer oppløst på en måte.

Jeg har forresten Onkyo 805 reciver.
    Nei, har ikke forsket så mye mer på det. Heller vel til at eventuelle forskjeller skyldes nivåforskjell og ymse annen signalbehandling, ikke selve dekodingen.

Er diskutert litt rundt det i PS3-tråden:
    http://avforum.no/forum/konsoller-pc...-08-a-176.html

Været om dagen frister ikke akkurat til å sitte inne i en mørk kjeller heller, så vi får se til høsten

Newcomer corey sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry lydproblemer!

hei! har en onkyo tx-sr805 og ps3 .det irriterte meg grenseløst at jeg bare fikk "multichannel" i displayet når jeg spilte dts-hd og true hd plater. så jeg gikk grundigere til verks og fikk stilt inn både ps3 og onkyoen , bitstream er mye bedere enn pcm signalet men displayet på onkyoen viser kun "dolby digital" og om man trykker prev ch på fjernkontrollen så skal displayet vise hvor mange khz signalet som reciveren mottar fra kilde men der står det bare "dolby d" når jeg for.eks spiller iron man på blu-ray med true hd.
    er det så at det fremdeles ikke er true hd ???? jeg har ikke blitt noe klokere av dette men jeg skal koble opp et ekstra par med bakhøytalere så jeg får 7.1 og se om det blir noe forskjell og evt. få tak i en bd spiller. får jeg ikke tru hd eller dts hd på displayet så er det krig mot onkyo!

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får aldri HD formatene opp på displayet på reciever når du bruker PS3, da det er PS3 som står for dekodingen og sender videre som PCM hvis du skal ha HD lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Sony s550 og denon avr 2807 når jeg spiller blu ray filmer så står det bare multi ch in på receiveren.Hvordan vet jeg hvilket lydformat som spilles?Og på innstilingene på spilleren så er det bare 2 alternativer PCM nedmixing eller om receiveren skal dekode.Hvor kan jeg velge bitstream?Antar at det riktige her er PCM nedmixing?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordboer
    Har Sony s550 og denon avr 2807 når jeg spiller blu ray filmer så står det bare multi ch in på receiveren.Hvordan vet jeg hvilket lydformat som spilles?Og på innstilingene på spilleren så er det bare 2 alternativer PCM nedmixing eller om receiveren skal dekode.Hvor kan jeg velge bitstream?Antar at det riktige her er PCM nedmixing?
    Man får kun HD-lyd over PCM.
    Er det ikke select man kan trykke på, så ser man hvilke lyd PS3 sender ut? En av de knappene er det ihvertfall.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer corey sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pcm

rart lyden skal være så "tam" fra pcm signalet til ps3. setter jeg over til pcm fra min ps3 så får jeg jo bare multichannel inn på onkyoen min. det vil si kun et 48 khz signal som egentlig skulle vært 96khz som er det høyeste onkyoen klarer av true/dts -hd signal. 48khz signalet er jo ikke et hd signal som jeg har forstått det .

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corey
    rart lyden skal være så "tam" fra pcm signalet til ps3. setter jeg over til pcm fra min ps3 så får jeg jo bare multichannel inn på onkyoen min. det vil si kun et 48 khz signal som egentlig skulle vært 96khz som er det høyeste onkyoen klarer av true/dts -hd signal. 48khz signalet er jo ikke et hd signal som jeg har forstått det .
    1. Sett Blu-ray-filmen til å spille av et HD-lydformat.
    2. Mens filmen går, trykker du på "Select" på fjernkontrollen til PS3. Da skal du få opp info på toppen av skjermen der det står hvilket lydformat den sender ut og hvor stort det er.
    Er da PS3 satt til å spille dette lydsporet i PCM er det det som kommer frem til receiveren/prosessoren din.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •