Hvordan vurdere effekt og strømforsyning når man ser på forsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan vurdere effekt og strømforsyning når man ser på forsterkere?

Hei igjen. Driver som kjent og snuser litt på surroundforsterkere.

Har en Eltax AVR 800 surround receiver fra før og jeg vet enhver oppgradering vil jeg merke stor forskjell på siden denne er ganske dårlig.

Tingen er, at jeg har ikke ubegrenset budsjett så istedenfor 7500 for forsterer som jeg så på max tror jeg at jeg må begrense meg litt.

I den sammenheng lurer jeg på hvordan jeg skal vurdere de forskjellige forsterkerne i forhold til watt og strømforsyning (stabilitet) uten å måtte finne en test på alle alternativene.

Feks har min nåværende forsterker en oppgitt effekt på 150 watt*6 kanaler. Det stod ikke Ohm på hjemmesida utenom at jeg fant ut etterkommeren AVR 900 har 210 watt*7 på 4 Ohm.

Hvordan kan jeg sammenligne det med forsterkerne under?

Yamaha Receiver RX-V661 Black, 7.1, 7X90 Watt
    Pioneer VSX-2016AV-S Receiver Sølv, USB Dolby Digital, HDMI, 7X150 Watt, MCACC
    Denon AVR-2307 Sort 7.1 Receiver 7X100W

Disse koster alle mer enn 2,5 ganger så mye som Eltax forsterkeren og kan for et utrent øye virke mindre strømsterke men kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor de ikke er det?

For kanskje Eltax effekten i 8 ohm ikke er mer enn 75 watt per kanal? Kanskje ikke så mye engang?

Opplys en Hifiidiot

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos - med fokus på lyd: Billigwatt som ikke finnes…

litt generelt. Ikke totalt utfyllende, men en liten forståelse

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuellt les gjennom denne tråden:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...i-koble-2.html

Følg oppskriften på utregning av maksimal kontinuerlig effekt og benytt den på disse recieverne du lister opp. Tenker du får den noen overraskelser da ja, for de spesifikasjonene som produsentene har listet opp, og som du her gjengir, har lite hold i virkeligheten.
    Nei, finn heller ut hvilke funksjoner og muligheter du vil få med deg ved neste recieverkjøp, og bekymre deg for effekten etterpå.
    Å sitte å plukke ut recievere blandt annet ved å lese de oppgitte effektmålingene er tilnærmet håpløst og meningsløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare jeg er sikker på jeg får rikelig ekstra effekt (dvs kunne spille høyere uanstrengt) og penere lyd så er jeg fornøyd med oppgraderingen, noe Svantekiller sin link påviste

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Å sitte å plukke ut recievere blandt annet ved å lese de oppgitte effektmålingene er tilnærmet håpløst og meningsløst.
    Det er kanskje det man skal tenke minst på Om det er 50,100,200W har ikke noe å si så lenge det er forskjellige produsenter...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei , det er vanskelig å sammenligne de forskjellige produsentene fordi de måler forskjellig . en indikator som funker er å sjekke vekta da den sier litt om trafo og strømforsyning . har selv en Yamaha RXV 1800 som er oppgitt til 7x180w, men når du leser specs i instruksonsboka ser du plutselig at den "bare" gir "x 130w
    Likevel er dette optimistisk da det totale strømtrekket fra nett er max 1100w
    Nom 500w. disse tallene er hentet fra instr.boka til RXV 1800
    H/K er jo kjent for "lav watt" men mye strøm ( ampere)
    Yamahaen kan gi fra seg hele 335 w i 2 ohm Dynamisk effekt . Som du ser det er et salig virrvarr som ikke er lett å holde styr på. Mitt råd er , hør selv, les litt rundt på forumet , det er skrevet masse om div. recivere her.Watt er ikke alt.
    gubben

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •