Ohm - hva er impedanse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ohm - hva er impedanse?

Jeg har selv en H/K AVR 235 som yter 7 x 50 watt i 8 ohm. Høytalerene som jeg har er imageserien til audio pro og har en impedance på 4 ohm.
    Men hva er impedance og ville det vert bedre med en forsterker som var drevet i 4 ohm lik høytalerene mine? Og til slutt er 7 x 50 watt i 8 ohm nok til og drive mine black diamond, black vector og mine black pearl?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K AVR 235 gir 50W ved 8 ohm last,ved 4 ohm last(som dine høytelere) så gir forsterkeren mere effekt.
    Høytalerene bestemme "hvilken ohm" forsterkeren drives på for å si det sånn.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedanse er den elektriske motstanden i høyttalerne og er definert som spenning/strøm. Receiveren klarer fint å drive 4 ohms høyttalere selv om den i specsene kun er oppgitt effekt i 8 ohm.

Ideelt sett skal effekten dobles i 4 ohm, men det skjer ikke, da strømreservene i forsterkeren ikke er store nok. Ser at black diamond (v2) har en følsomhet på 89dB, noe som er omtrent midt på treet i hvor tunge de er å drive.

H/K er ikke kjent for å "jukse" med wattene som oppgis, samt at de pleier å være flinke med å ha strømsterke forsterkere.

Du vil nok ikke få fullt utbytte av høyttalerne med denne forsterkeren, men virker gjør det jo og gøy blir det sikkert også

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler selv at høytalerene har noe og gå på, må med tid og stunder ha meg en ny forsterker med hdmi inn og ut.
    og kanskje nye bak høytalere (Klipsch RS-52).

Men ja! Er det noen som kan fortelle meg hva en skal med forforsterkere og effektforsterkere også?
    Trenger jeg ikke om og ha en stor surround forsterker om jeg har et beist av en effektforsterker? Og hva er best av monoblokker og effektforsterkere i flere kanaler? Og siste spørsmål, følsomhet målt i dB, hva snakkes det om da?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være litt pirkete så må jeg bare få føye til at impedans ikke er det samme som motstand. Impedans er kort forklart frekvensavhengig motstand.

For en tilfeldig høytaler kan f.eks. impedansen være 4 ohm ved 100Hz, mens den er 7 ohm ved 500Hz og 3,1 ohm ved 2867Hz! Ut av dette tegner man en impedanskurve.

Når en høytalerprodusent oppgir at deres høytaler har en impedans på 4 ohm, så er dette kun et gjennomsnitt av impedansverdiene over hele frekvensspekteret. (Noen oppgir også minste impedansverdi, typisk "min. 3,2 ohm ved 65Hz" eller noe slikt).

For mer infor:
    Impedans - Wikipedia

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Mens andre er stabile på 4ohm!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaarea
    Og siste spørsmål, følsomhet målt i dB, hva snakkes det om da?
    følsomhet i dB sier hvor mange desibel (dB) høyttaleren spiller med 1 watt tilført effekt, mølt med 1 meters avstand fra høyttaleren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •