Noen som bruker bass boost på forsterkeren sin?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som bruker bass boost på forsterkeren sin?

Lurer litt på det. Driver å eksperimenterer litt nå. Syns bassen ble annerledes ved å trykke inn den knappen istedenfor å skru opp bassen med skruknotten som styrer bassen.

Hva er egentlig forskjellen i hva forsterkeren prøver å gjøre med bass boost knapp i forhold til å bare skru opp bassen?

Er det mange her som foretrekker å bruke sånne funksjoner eller lar dere det bare stå på fabrikkinnstillinger?

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEI NEI NEI!!
    Alt som heter bassboost, equalizing, skru-opp-selv-på-bass-og-diskantknotter er FY FY :P Da forvrenger/ødeleger du produsentens tanke med musikken som er laget. Har du for lite bass, så har du for dårlig anlegg

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørr du meg er det bare å kjøre på og justere lyden slik du vill ha den og liker den best og gi f*** i hva andre sier

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    spørr du meg er det bare å kjøre på og justere lyden slik du vill ha den og liker den best og gi f*** i hva andre sier
    Støtter den der. Det med bass boost kan være aktuelt dersom du feks spiller på veldig lavt volumm og ønsker litt mere trøkk i bånn.

Det å si at all eq er fy-fy blir vel å dra det litt langt. Jeg synes da vitterlig at room correction (litt mere avansert eq) er en bra teknologi for å forbedre lyden i "dårlige" rom.

Her er det bare å prøve. Ørene dine forteller deg om det blir feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det er en grei funksjon ved lavt volum. Mye av grunnen til at bass boost finnes er vel at ørets "responskurve" endres ved forskjellige volum. Når man spiller lavt hører man best mellomtonefrekvenser, mens når man skrur opp flater kurven mer ut. Da blir det fort for mye bass med bass boost'en på..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ikke snakke om at forskjellige album har helt forskjellig nivå på bassen.

Greit å ha litt å justere på
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk på " Loudness sound " på internett så finner du svar.

Det brukes KUN ved laft volum for mere fylde i musikken.

Om mulig... prioriter og flytte litt på høytalerne for mere bass/bedre lyd.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva slags forsterker du har, men bassboost funksjon ligger muligens lavere i frekvens (+/- 50hz?) enn bass-kontrollen (+/-100Hz?)

I mitt hjemmekino oppsett bruker jeg auto-eq, og justerer kun nivå på sub. I mitt stereo oppsett bruker jeg eq for å fjerne peaker fra rommet, og når jeg vil ha det morsomt med litt trykk, benytter jeg loudness knappen.

Tull at dette er fy-fy.
    Først skal alt være nøytralt, så skal man kjøpe ny forsterker med "varmere lyd", nye høyttalere med "avslappet" diskant og kabler som er litt "snillere i toppen". Men for all del IKKE RØR på de justeringsmulighetene du har!
    For samtidig sitter man i et rom som forandrer lydbildet med +/- 10dB, men det gjør ikke noe.............

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med norcad...tull at dette er fy-fy.
    Bruker både loudness og tonekontrollene på min Mcintosh MA6900.
    Ved lavt volum får jeg en fyldigere og mer involverende lyd ved bruk av louness funksjonen.
    Spiller endel 70'talls rock og da er tonekontrollene (5-bånds equalizer) fine til å dempe diskanten litt (10k) og øke bass (50hz) og mellombass (150hz) en anelse.
    Ved spilling av det meste av annen musikk og ved normale til høye lydnivåer er loudness avslått og tonekontrollene på "0".
    Jeg opplever både loundness- og equalizerfunksjonen som mer subtil og mindre "ødeleggende" på denne forsterkeren enn andre (les: billigere) forsterkere som jeg har eid.
    Alle har sine egne preferanser på hva som er god lyd, og liker du lyden når du bruker desse funksjonene, så bruk de.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for min egen del er jeg fullstendig enig i speedfight. bassboost og den type ting er skikkelig fy fy. det gjelder både spillere og forsterkere. det første jeg gjør når kjøper ny spiller eller forsterker er å skru alle disse tingene på 0.
    det eneste du gjør er å grumse til lyden, og spør alle litt mere "proffe" folk så kan jeg nesten garantere at alle er enige. det er som speedfight sier at har du for lite bass, så er høytalerene dine for dårlig

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns nå det ikke er så fy fy akkurat, selv om jeg ikke trenger å bruker det selv. Faren min liker å bruke det, setter lyden på Rock og å pumper opp Sony anlegget sitt. Jeg syns nå det blir litt mye dyp bass og diskant, og mellomtonen blir mer borte, men det er et lite anlegg og alle har forskjellig smak.
    Men manuell equalizer har jeg ingen ting imot, er kjempe fint hvis anlegget er lite og billig. Har satt sammen en del dritt anlegg bare til å ha ved PC'n og på fester og sånt, kan gjøre lyden drastisk bedre bare med equalizer:P, da kan du gjøre lyden mer passende for deg og ikke bare passende for disse folka som lagde forsterkeren. Lyd er jo mye innstillinger, ikke bare kraft.

PS: Er mange som skrur opp Subbern på musikk, hva er forskjell?? Forandrer jo lyden da og.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har justert delefilteret på mitt DIY kit slik at diskanten spiller litt høyere enn resten av høytaleren. Er dette "fy-fy"? Det er jo det samme som gjøres i en EQ ,men jeg har ikke EQ (PC->Effekt)og gjorde da justeringene mens jeg loddet delefilteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble vel kanskje litt krasst å si fyfy. mente vel å si at; prøv å få maksimalt ut av oppsettet ved først å få det til å spille mest mulig optimalt i/med rommet, slik at det blir minst mulig nødvendig å vri på disse knottene for å få det til å spille etter preferanser. Det er bedre å legge arbeid i plassering og bearbeidng av rommet etter preferanser

Da går det som regel mindre ut over utstyret 8)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    for min egen del er jeg fullstendig enig i speedfight. bassboost og den type ting er skikkelig fy fy. det gjelder både spillere og forsterkere. det første jeg gjør når kjøper ny spiller eller forsterker er å skru alle disse tingene på 0.
    det eneste du gjør er å grumse til lyden, og spør alle litt mere "proffe" folk så kan jeg nesten garantere at alle er enige. det er som speedfight sier at har du for lite bass, så er høytalerene dine for dårlig
    Kommentar: Mange av de "proffe" du sikter til (som jeg kaller HIFI-nerder) kan deles i to grupper.
    1. De sitter med små stativhøyttalere, hvor mellomtonen er prioritert, diskanten er bra, følsomheten er nede på 80dB og lydbildet mangler de to nederste oktavene. Dette kompenserer de for ved å lytte til musikk som passer anlegget. (De burde benyttet bass-boost, hvis bare høyttalerne hadde tålt det )
    2. De har penger nok til å komme videre fra gruppe 1, og har tatt steget opp til Highend-klassen. (Og mangler nå bare den nederste oktaven. Noe som fungerer bra på det meste av musikk.) I tillegg har de gjort tiltak for akustikken i lytterommet.

"Proffe" i form av musikere, lydteknikere etc klarer seg ikke uten miksere og eq.

De to største synderne mot "naturtro gjengivelse" er rommet og høyttalerne. Og har man for lite bass, ligger feilen i en av de. Og har man ikke råd til å gjøre noe med det, kompenserer man med de hjelpemidlene man har!
    Og ikke bare er vrang og lytter til musikk uten bass, bare fordi eq, basskontrollen, bassboost og loudness er "forbudt" å bruke!

Musikk skal være moro og engasjerende. Den moroa vil jeg oppleve selv om jeg ikke er i besittelse av highend utstyr. :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MartiNAD
    Jeg syns nå det ikke er så fy fy akkurat, selv om jeg ikke trenger å bruker det selv. Faren min liker å bruke det, setter lyden på Rock og å pumper opp Sony anlegget sitt. Jeg syns nå det blir litt mye dyp bass og diskant, og mellomtonen blir mer borte, men det er et lite anlegg og alle har forskjellig smak.
    Men manuell equalizer har jeg ingen ting imot, er kjempe fint hvis anlegget er lite og billig. Har satt sammen en del dritt anlegg bare til å ha ved PC'n og på fester og sånt, kan gjøre lyden drastisk bedre bare med equalizer:P, da kan du gjøre lyden mer passende for deg og ikke bare passende for disse folka som lagde forsterkeren. Lyd er jo mye innstillinger, ikke bare kraft.

PS: Er mange som skrur opp Subbern på musikk, hva er forskjell?? Forandrer jo lyden da og.
    Kanskje faren din bare kompenserer for sviktende hørsel pga alder?
    Og i resultat da hører samme nøytrale lyden som du gjør uten :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Kanskje faren din bare kompenserer for sviktende hørsel pga alder?
    Og i resultat da hører samme nøytrale lyden som du gjør uten :-D
    hehe..har nok mer med at han liker at det rister og durer på lavt volum, er jo mange som liker det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •