Steroe pakke til 10 000-12 000 i stor stue?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Steroe pakke til 10 000-12 000 i stor stue?

Heisann. Har på vegne av min bror prøvd å finne ut av en bra steroe pakke til hans behov og budsjett. Men det ser ikke helt lett ut med tanke på disse kravene:

- Relativt nøytalere høytalere som skal spille alt fra rock, pop til Van Morrison og rolig musikk
    - Muligheten til å skru opp litt slik at lyden fyller stua i mer eller mindre grad.
    - Holde seg fra 10 000 til 12 000 for CD spiller, forsterker og to høytalere.
    - I tillegg var det en fordel at høytalerne ser pene ut slik at de selv med sin størrelse ikke blir sjenerende.

Sånn fordelingsmessig tenkte jeg en forsterker til 4000-5000, cd spiller ca 3000 og max 4000 på høytalerne.

Forsterkeren skal jo ikke være det svakeste ledd.
    (PS, det skal være nytt)
    Det mest egnede alternativet jeg har klart å finne er Dynavoice M65 eller M85 sammen med en XTZ, Harman Kardon eller feks Denon forsterker og noe samme type cd spiller.

Eventuelt kanskje dette settet? XTZ Class A100 D II Proson R63 MKII Walnut

Stuen hans er STOR, ca 70-90 kvm men det er ikke meninga han skal fylle hele stua med trykk, men han er vant til et miniannlegg fra før og det syns han ble veldig flatt i det store rommet.

Noen gode innspill?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne tråden kommer det gode tips. Kanskje spesielt einis sitt forslag.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...-10-000-a.html
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke du skal fordele budsjettet på forhånd. Det samsvarer ikke helt med kvalitet- eller lydutbytte i praktisk bruk.
    Jeg vil anbefale å finne CD/forsterker av god kvalitet til lavest mulig pris og så bruke resten på ht. Det er ikke lett å fylle et så stort rom med god lyd, så et par lettdrevne ht er å foretrekke.

Forslag:
    Audiofoni AS
    Audiofoni AS
    +
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

eller
    Stereo - Stereosystem | Hi-Fi Klubben: Cambridge Azur 540A + 540C
    +
    XTZ 99.36

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan bli vanskelig å få fylt opp ei stue på 90 kvm med godlyd til 12 000,- nypris.. men hvis han har ei stue på 90 kvm, har han kanskje råd til noe bedre? ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Scamps
    Heisann. Har på vegne av min bror prøvd å finne ut av en bra steroe pakke til hans behov og budsjett. Men det ser ikke helt lett ut med tanke på disse kravene:

- Relativt nøytalere høytalere som skal spille alt fra rock, pop til Van Morrison og rolig musikk
    - Muligheten til å skru opp litt slik at lyden fyller stua i mer eller mindre grad.
    - Holde seg fra 10 000 til 12 000 for CD spiller, forsterker og to høytalere.
    - I tillegg var det en fordel at høytalerne ser pene ut slik at de selv med sin størrelse ikke blir sjenerende.

Sånn fordelingsmessig tenkte jeg en forsterker til 4000-5000, cd spiller ca 3000 og max 4000 på høytalerne.

Forsterkeren skal jo ikke være det svakeste ledd.
    (PS, det skal være nytt)
    Det mest egnede alternativet jeg har klart å finne er Dynavoice M65 eller M85 sammen med en XTZ, Harman Kardon eller feks Denon forsterker og noe samme type cd spiller.

Eventuelt kanskje dette settet? XTZ Class A100 D II Proson R63 MKII Walnut

Stuen hans er STOR, ca 70-90 kvm men det er ikke meninga han skal fylle hele stua med trykk, men han er vant til et miniannlegg fra før og det syns han ble veldig flatt i det store rommet.

Noen gode innspill?

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Synes ikke du skal fordele budsjettet på forhånd. Det samsvarer ikke helt med kvalitet- eller lydutbytte i praktisk bruk.
    Jeg vil anbefale å finne CD/forsterker av god kvalitet til lavest mulig pris og så bruke resten på ht. Det er ikke lett å fylle et så stort rom med god lyd, så et par lettdrevne ht er å foretrekke.

Forslag:
    Audiofoni AS
    Audiofoni AS
    +
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

eller
    Stereo - Stereosystem | Hi-Fi Klubben: Cambridge Azur 540A + 540C
    +
    XTZ 99.36
    XTZ er vel ikke spesielt lettdrevne? Lyd&Bilde hadde vel "krever sin mann av forsterkeren" som eneste negative punkt i testen av 99.25.

Første som falt meg inn: Kanskje H/K970+Klipsch RB81? Spiser opp budsjettet alene, men da har man ihvertfall mye lyd. Å fylle 70m2 krever nok en del. Hvis det er CD-utgang på minianlegget han har nå, så bruk det som foreløpig kilde, og utvid med større HT og en bedre CDspiller etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.36 ser da rimelig grei ut, eller..?
    Impedans: 4-8 Ohm
    Verkningsgrad: 90dB

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt brukt brukt
    Vet du skriver at det skal være nytt, men det er i mitt hode dumt.
    For å fylle en så stor stue må du ha noe som koster litt, altså kjøpe noe som er brukt (1-3 år gamelt).
    Spesielt forsterker er folk ivrige etter å bytte så det kan man sikkert finne brukt og billig. Ville nok ikke brukt så mye penger på CD spiller da den ikke fyller rommet med lyd på samme måte som om man bruker litt mer på høyttalere. En CD-spiller kan man jo bytte ut etter hvert mye billigere enn ved bytte av høyttalere.
    Eventuelt også kjøp av en DAC. Bestillte på mandag en Zhaolu DAC 3.0. Med dagens svake dollar kom den på 1500,- ferdig med shipping fra Hong Kong. (5 dagers levering!!!) Etter så andre sier kan man klare seg med en billig kilde hvis man har en god ekstern DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg hører hva dere sier. Tenkte det samme selv. At for å fylle den stua der med kvalitetslyd må han lenger opp i budsjett enn det. Men det er ikke sikkert det å fylle den helt opp er så viktigs.

Tanken for hans del er at han vil ha mye mer feeling med musikken enn han har fra før, han sitter tross alt på et minianlegg av typen sony nå. Så han vil merke en sinnsyk forskjell uansett for et stereoanlegg til 12 000 selv om det kanskje ideelt sett burde vært enda større med tanke på stua.

Han skal ikke ha fest der liksom, han er småbarnsfar, men gulvstående høytalere som er relativt nøytale og spiller betydelig bedre enn det han har fra før.

Men skal ta å høre med han, om han kan strekke seg litt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hans tilfelle da er jo det som du sier ikke SÅ viktig om man fyller hele stuen, men mer om man får det til å se pent ut og med en lyd som overdøver barneskrik og skrammel

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forskjeld her

I den ene tråden det er linket til er man på jakt etter en stativ høytaler, her er man på jakt etter noe som kan "fylle" rommet.

Jeg liker Klipcsh og ville hørt på RF-52 http://www.oslohifisenter.no/merker/.../b/RF-52_b.jpg
    Kan bruke en rør amp på dem og ha mye morro

Ellers er ikke Dynavoice dårlige saker har annbefalt det til flere selv men i et system til 12k ville jeg vurdert høytalere til mer enn 2.
    XTZ sine gulvstående kanskje..... lekre er de hvertfall.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink ikke lett og velge

Blandt alle de merker som finnes ute i dag.
    Men Klipcsh RF-52 kan jo være noe, det nevnt lengre opp i tråden og.:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La tråden synke.. :P

Bror min har nå ombestemt seg. Han vil vente til han har råd til et skikkelig stereo annlegg før han kjøper siden han skal kjøpe surround anlegg også nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •