B&W 805s og hvilken forsterker??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 805s og hvilken forsterker??

Hei!

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av et par nye B&W 805s. Har hørt på dem med en rekke forsterkere nå, deriblant Densen B-110, Naim supernait 5i, Lyngdorf TDA 2200 og Cambridge Audio Azur 840A.

Sistnevnte, altså Cambridge'n, må jeg si har imponert meg så langt - prisen tatt i betraktning.

Men jeg er likevel usikker når jeg kjøper såpass dyre høyttalere. Burde de vært paret med en enda bedre forsterker?? Jeg spiller på en Arcam CD72. Nordost flatline gold høyttalerkabler (som jeg er spent på om funker bra sammen med 805).

SPØRSMÅL: Noen som har hørt Cambridgen og vil fraråde den, eller som mener at et annet forsterkerkjøp gir mer for pengene sammen med B&W 805s? (Er i utgangspunktet ikke villig til å gå over 15k.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MagneS
    Hei!

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av et par nye B&W 805s. Har hørt på dem med en rekke forsterkere nå, deriblant Densen B-110, Naim supernait 5i, Lyngdorf TDA 2200 og Cambridge Audio Azur 840A.

Sistnevnte, altså Cambridge'n, må jeg si har imponert meg så langt - prisen tatt i betraktning.

Men jeg er likevel usikker når jeg kjøper såpass dyre høyttalere. Burde de vært paret med en enda bedre forsterker?? Jeg spiller på en Arcam CD72. Nordost flatline gold høyttalerkabler (som jeg er spent på om funker bra sammen med 805).

SPØRSMÅL: Noen som har hørt Cambridgen og vil fraråde den, eller som mener at et annet forsterkerkjøp gir mer for pengene sammen med B&W 805s? (Er i utgangspunktet ikke villig til å gå over 15k.)
    Creek Destiny har jeg sett anbefalt flere steder til dyrere B&W.
    EDIT: Mulig Classic holder til 805s..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare I30 skulle være en utmerket match men den koster litt mer enn det du er villig til å betale. Ellers kan du jo prøve den billigere I21

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at lyden starter i kilden, så en anstendig CD-spiller er å anbefale.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Hvilke butikker i Oslo-området fører Creek Audio? Ser at det er T. AA. Import som er grossist, men finner ikke forhandlerne....Eller kanskje de selger det selv i Torggata?

Har nå lest en del tester av denne (Creek Destiny), og den virker spennende.

Forøvrig er det klart at 805s gjerne kunne blitt spilt med adskillig dyrere og bedre forsterkere enn det jeg ser på, men det er noe med budsjettet da

Som Alstad sier er det klart at kilden er viktig, men når min gamle forsterker gikk "dunken", og mine gamle høyttalere har defekte elementer....ja, da må jeg nesten starte med disse to. Så får jeg nøye meg med min gamle Arcam CD72 en liten stund til. Men det er klart at oppgradering til en balansert CD-spiller snart er på tide også. Tar gjerne imot forslag til valg her også!!

Fortsatt interessert i synspunkter på Cambridge 840A, om noen har hørt den. Den kommer forøvrig i en oppdatert versjon (v.2) i desember. Så får jeg se om jeg rekker å vurdere Primare også.

Vurderte å høre på Classé sammen med 805s i en butikk i dag, men tenkte at det var lurest å la være :-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det er kun Lyric som selger Creek i Norge. Og det er lov til å prute i den butikken der.

De har en helt forjævlig nettside, og holder på å komprimere sjappa om dagen, så det er best om du ringer tlf 22 41 19 84 og avtaler med Tor først, ellers kan du risikere og møte en låst dør.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info....og ja, den nettsida var så som så

Har lest en god del om Creek nå, men det synes ikke som om merket er særlig utbredt her hjemme. Men Destiny-modellene (både den integrerte forsterkeren og CD-spilleren) får svært mye skryt både på engelske, amerikanske og tyske sider.

Men det er vel noen her inne som kjenner Creek, og som kanskje til og med eier en Creek-forsterker? Vil gjerne høre hva dere tror om en Creek Destiny / B&W 805s-combo.

Jeg tar sporenstreks kontakt med Lyric og sjekker mulighetene for å få testet en Creek integrert med 805s!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en god CD-spiller. Creek kanskje? og den Creeken 4320 (?) de har på Hifihuset i Bærum. De selger den for 2500-3000,-

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har eid Creek Classic og har testet den mot mange andre forsterkere og noen forskjellige høyttalere.

Det er en utmerket forsterker! Jeg har prøvd den mot 703 men da ble den for svak. Men jeg leser at 805s skal være greie å drive. Destiny har vel mer krefter også.

Lyric-Tor er vanligvis veldig grei med utlån og det er bare å prute...
    Han har som regel for mye å gjøre ser det ut til. Selv om døra er stengt er det bare å banke på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, igjen!

Takk igjen. Har da allerede avtalt med Tor som dere sa, og henter en Creek Destiny-forsterker på fredag. Han var grei og sa at jeg bare kunne ta den hjem og prøve den, og at jeg skulle få pengene tilbake om jeg ikke var fornøyd. Han ville ikke "låne" den ut, heller ikke mot depositum etter hva jeg forstod.

Når det gjaldt pris ville han ha 13k for den. I forhold til priser i England og USA ser det greit ut - men det er kanskje noe mer prutingsmonn her?

Gleder meg veldig til å høre denne sammen med 805s!!!

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å få testet den mot andre forsterkere i samme prisklasse, så finner du ut hva den er verdt for deg. Skjønner egentlig godt at han vil ha penger først for forsterkeren, dessverre mange uærlige sjeler ute og går.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, igjen!

Takk igjen. Har da allerede avtalt med Tor som dere sa, og henter en Creek Destiny-forsterker på fredag. Han var grei og sa at jeg bare kunne ta den hjem og prøve den, og at jeg skulle få pengene tilbake om jeg ikke var fornøyd. Han ville ikke "låne" den ut, heller ikke mot depositum etter hva jeg forstod.

Når det gjaldt pris ville han ha 13k for den. I forhold til priser i England og USA ser det greit ut - men det er kanskje noe mer prutingsmonn her?

Gleder meg veldig til å høre denne sammen med 805s!!!
    ¨

Ser ut som det er en god pris. Jeg tipper du beholder den .
    Det går sikkert fint å få tilbake pengene om du ikke blir fornøyd. jeg har lånt endel fra han men har aldri betalt depositum, ikke første gang heller. Tror han ser an kundene...

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info....og ja, den nettsida var så som så

Har lest en god del om Creek nå, men det synes ikke som om merket er særlig utbredt her hjemme. Men Destiny-modellene (både den integrerte forsterkeren og CD-spilleren) får svært mye skryt både på engelske, amerikanske og tyske sider.

Men det er vel noen her inne som kjenner Creek, og som kanskje til og med eier en Creek-forsterker? Vil gjerne høre hva dere tror om en Creek Destiny / B&W 805s-combo.

Jeg tar sporenstreks kontakt med Lyric og sjekker mulighetene for å få testet en Creek integrert med 805s!
    Creek passer etter min mening best sammen med typisk britiske høyttalere.. Tipper du beholder den forsterkeren ja, syns 13k er en ganske fin pris. CD-spilleren skal også være fryktelig god.

Har selv Creek Classic forsterker og CD-spiller, veldig veldig fornøyd, men passer fryktelig mye bedre til enkelte høyttalere (les britiske) enn andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe dere har rett

Jeg har jo nå hørt mye på en annen "engelskmann", nemlig Cambridge sin 840A, sammen med 805s. Så jeg er ganske spent på om Creek låter bedre - jeg håper selvfølgelig det, selv om jeg fortsatt holder på at Cambridge'n spilte meget bra i forhold til prisen (10k).

Det dårlige er at jeg ikke får høyttalerne før mandag.

Forøvrig hyggelig at dere Creek-eiere er fornøyd - men virker ikke som det er mange her på forumet som har hørt på Destiny-modellen. Desto mer spennende!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du en bruker her på forumet om han er fornøyd med komponentene sine, vil du i 99% av tilfellene få JA til svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Spør du en bruker her på forumet om han er fornøyd med komponentene sine, vil du i 99% av tilfellene få JA til svar.

Det er sant, men det er endel som tester før kjøp og gjerne mot mange andre forsterkere også. Creeken har jeg sammelignet mot 7 andre.

Cybervision har Destiny samt nick Destiny på Hifisentralen.

Creek passer etter min mening best sammen med typisk britiske høyttalere..
    Hvorfor mener du det Hr f3l1x?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ham som har udviklet opgraderet 805 til 805s (forresten tror jeg hen er Norsk) har sagt i en artikel at det bedste combination han har oplevet m 805s var m Pathos Classic ONE, og jeg går ud fra han ved hvad han prater om.

Mvh Johnny

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Cybervision har Destiny samt nick Destiny på Hifisentralen."

Oi, det visste jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvorfor mener du det Hr f3l1x?
    Kanskje en litt sleivete kommentar, men er altså basert på empiri

Det jeg mener er at Creek er ganske stram elektronikk, som i mine ører matcher best på f.eks. Epos, B&W og ProAC.

Prøvde Creek Classic forserkeren på System Audio 1750 og det falt ikke helt i smak. Smeller liksom litt for mye, litt for lite tilbakelent/avslappende. I motsetning til Primare som er mye mer fyldig og avslappende, og som kjent matcher SA veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f3l1x
    Kanskje en litt sleivete kommentar, men er altså basert på empiri

Det jeg mener er at Creek er ganske stram elektronikk, som i mine ører matcher best på f.eks. Epos, B&W og ProAC.

Prøvde Creek Classic forserkeren på System Audio 1750 og det falt ikke helt i smak. Smeller liksom litt for mye, litt for lite tilbakelent/avslappende. I motsetning til Primare som er mye mer fyldig og avslappende, og som kjent matcher SA veldig bra.
    Dine inntrykk samfaller ikke med mine. Jeg hadde Focal Cobalt da jeg testet Creek. Focal er stram, kjapp og lystklingene. Det var en god match tross alt.

Creek syntes jeg er avslappet myk og fløyelsaktig i mellomtonen. Ganske fyldig mellomtone. Snill men engasjerende. God på detaljer og romformidling. Ikke så god strømkapasitet. Ellers opplevde jeg den som ganske nøytral i bass.

Primare I 21 syntes var veldig nøytral og høflig men ikke så finkornet og glatt i mellomtonen som Creek.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •