Reciever + Effekt eller bare Reciever?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciever + Effekt eller bare Reciever?

Hei!
    Dette kommer nok ikke til å skje før om lang tid, men på et tidspunkt vil jeg bytte ut min gamle NAD (må bare spare 20-25000,- først ).
    Samboeren min er dritt lei at jeg har forsterker, dvd-spiller, platespiller og 3 forskjellige typer utseende på høyttalerne.

Altså må det byttet jeg gjør på forsterkersiden inneholde en Hjemmekino reciever, effektforsterker og DVD-spiller i samme serie, eller bare en god hjemmekino reciever + en dvd spiller.

Altså alt dette for maks 25000,- er min plan.
    Problemet er at frontene mine nok må ha masse effekt. Har ikke data på dem, så vet ikke noe om hva de krever, men vil tenke meg at 2-300 Watt hadde vært godt. Helst mer, men det går nok ikke med budsjettet.
    En god reciever til rundt 20-22000,- vil nok ha bra med effekt, men en kan jo ofte ikke regne 145 reciever watt som 145 effekt-watt reelt?

Noen tips på hva som passer best? Eventuelt også noen forslag til produsenter som kan passe? Få merker har effekt forsterkere og recivere i samme serie.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hei!
    Dette kommer nok ikke til å skje før om lang tid, men på et tidspunkt vil jeg bytte ut min gamle NAD (må bare spare 20-25000,- først ).
    Samboeren min er dritt lei at jeg har forsterker, dvd-spiller, platespiller og 3 forskjellige typer utseende på høyttalerne.

Altså må det byttet jeg gjør på forsterkersiden inneholde en Hjemmekino reciever, effektforsterker og DVD-spiller i samme serie, eller bare en god hjemmekino reciever + en dvd spiller.

Altså alt dette for maks 25000,- er min plan.
    Problemet er at frontene mine nok må ha masse effekt. Har ikke data på dem, så vet ikke noe om hva de krever, men vil tenke meg at 2-300 Watt hadde vært godt. Helst mer, men det går nok ikke med budsjettet.
    En god reciever til rundt 20-22000,- vil nok ha bra med effekt, men en kan jo ofte ikke regne 145 reciever watt som 145 effekt-watt reelt?

Noen tips på hva som passer best? Eventuelt også noen forslag til produsenter som kan passe? Få merker har effekt forsterkere og recivere i samme serie.
    vist du ikkje ska ha effekt kjem eg bare på nad sitt monster med 200watt til den prisen.

Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: NAD T785 Hjemmekinoreceiver
    Hjemmekino - DVD-spiller | Hi-Fi Klubben: NAD T515 DVD-spiller

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en mulighet det der.
    Er dritt lei denne t762 jeg har nå pga støy, og satt den og subben ut på Finn for å skaffe penger til en ny reciever, men slettet annonsen igjen, da jeg ikke vil kvitte meg med suben

Tar gjerne mot flere tips

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Denon DVD 1940 og en Denonreceiver, f.eks AVR 2808, samt to Midgard Audio blokker? De er jo nette og pene, og bør kunne bli godkjent av interiørarkitekten. Parasound har jo også noe som er pent og stilrent.

Kommer ikke på noe merke i farta som har receiver, dvd-spiller og effekttrinn i samme design.

Hvilke høyttalere har du?

Ville valgt noe annet enn NAD, de er vel ikke øverst på rankingen i Mid-end segmentet for tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hva med Denon DVD 1940 og en Denonreceiver, f.eks AVR 2808, samt to Midgard Audio blokker? De er jo nette og pene, og bør kunne bli godkjent av interiørarkitekten. Parasound har jo også noe som er pent og stilrent.

Kommer ikke på noe merke i farta som har receiver, dvd-spiller og effekttrinn i samme design.

Hvilke høyttalere har du?

Ville valgt noe annet enn NAD, de er vel ikke øverst på rankingen i Mid-end segmentet for tiden.
    Takk for svar.
    Dette er nok den mest reelle løsningen i mitt tilfelle. Da en kan kjøpe noen effekt blokker brukt, og som du sier ser både Midgard og Parasound sine pene ut. Store er dem jo heller ikke i fysisk størrelse. Har hørt en del om Midgard blokkene som ikke bare er positivt, men har ikke hørt dem in action

Høyttalerne mine er Rauna Crescendo. Store Transmission Line høyttalere som tåler litt effekt. TL høyttalere er jo kjent for blant annet å gi skikkelig god og dyp respons i nedre frekvensområde med veldig lite jobb fra elementene sin side. Altså med min NAD reciver kan jeg ikke se elementene bevege seg omtrent. Siden det ikke finnes data på impedans, følsomhet osv må jeg gå ut fra at de er noe lignende som IMF sine TL høyttalere, med følsomhet nede i 83-86 db. Altså ikke spesielt lettdrevne for å si det mildt.

Er nok enig med deg vedr NAD. Det finnes noke bedre NAD'er enn den jeg har nå, men er ikke videre imponert av det folk forteller heller. Det at NAD sier Music First, og at det skal gå på bekostning av så mye annet som andre Recivere har kjøper jeg ikke. Onkyo, Yamaha og Denon er vel ekstreme i det å putte inn all verdens med funksjonalitet, men det er jo ikke det jeg vil heller. Må jo ha meg et par lytterunder før en slik avgjørelse til slutt uansett.

Noen ide om reciever, effekt og dvd fra Rotel vil gjøre en grei jobb?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har i hvert fall ikke noe problem med å anbefale denon1940 som jeg er skikkelig fornøyd med.. denon leverer stort sett kvalitetsting så trur ikke du kommer til å angre på avr2808 som jeg også kommer til å kjøpe den dagen jeg vil bytte ut min kjære pioneer. har ikke noe erfaring med midgard, men det burde finnes noen kraftige og greie effektforsterkere som gir deg effekten du trenger og står i stil med det andre utstyret

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman Kardon AVR745
    du finner den på Hi-Fi Center Kjeden til 16 lapper

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde noen timer mellom to kundemøter i dag så stoppet innom Hifiklubben for å se på Thule.
    Jeg fortalte dem at jeg er veldig vinglepetter på valget mellom Stereo og Surround, og de fortalte at Thule IA integrete forsterkere har muligheten til å behandle 5 kanals lyd selv om ikke den har utganger eller annet for å sende dette ut til høyttalere, men hvis man har en DVD spiller eller lignende med Prosessor for surround og høyttalerutganger for 5 kanaler så kan man få det beste av to verdner.
    Kan ikke forestille meg at dette blir veldig bra hjemmekino funksjonalitet. Thule gir vel ikke så mye funksjonalitet uansett.
    Noen synspunkt her?

Det blir surround, men om det blir en kraftig Reciever elle ren mindre reciever med effekt er ennå uklart. Rommets design snyter nok meg for ufattelig mye lyd, så å basere et valg på dagens planløsning er fåfengt. Nesten så jeg vil flytte bare for å få et bedre rom for anlegget alene.
    Høyttalerne trenger rundt 30 m2 og en god del luft rundt selve høytalerne for å spille max.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller du mye musikk, ville jeg helt klart gått for et effekttrinn, da jeg satt effekktrinn på min 3805 ble det mye mer engasjerende å høre på både musikk og film. Jeg ville sett etter et effekttrinn med både XLR og RCA, så kan du om ønskelig ved tid og stunder kjøpe deg en stereoforforsterker for å få best lyd både til film og musikk. Kjører denne løsningen selv, og er meget fornøyd.

Edit; skrivefeil.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Spiller du mye musikk, ville jeg helt klart gått for et effekttrinn, da jeg satt effekktrinn på min 3805 ble det mye mer engasjerende å høre på både musikk og film. Jeg ville sett etter et effekttrinn med både XLR og RCA, så kan du om ønskelig ved tid og stunder kjøpe deg en stereoforforsterker for å få best lyd både til film og musikk. Kjører denne løsningen selv, og er meget fornøyd.

Edit; skrivefeil.
    Spiller nok en del musikk ja. Ikke hver dag, men når jeg spiller, ønsker jeg å få den engasjerende følelsen som du nevner.
    Det du sier et at du kjører Stereo forforsterker + effekt trinn til musikk på XLR og så Surround Reciever + effekt trinn til Film på RCA?

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Spiller nok en del musikk ja. Ikke hver dag, men når jeg spiller, ønsker jeg å få den engasjerende følelsen som du nevner.
    Det du sier et at du kjører Stereo forforsterker + effekt trinn til musikk på XLR og så Surround Reciever + effekt trinn til Film på RCA?
    Helt riktig. Brukte en stund kun surroundreceiver + effekttrinn frem til jeg tok meg råd til å kjøpe stereopreampen. Det funket bra i en overgangsperiode, men ble veldig positivt overrasket da jeg kjøpte preampen til musikk. Merket det særlig i bassen og detaljene i diskantområdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale Arcam sin AVR350 surround receiver. Arcam har både dvd, receiver og effekt i samme utførelse.

Den nevnte receiveren har en utgangseffekt på 2*120W i 8 og 4 OHM, og en strømforsyning på 1200VA. Den spiller musikk og flere mener den kan sammenlignes med integrerte stereo forsterkere til ca samme pris.

Skulle dette ikke holde er det mulig å bygge ut med mer effekt på sikt.

Hadde jeg vært deg ville jeg spurt å få låne med utstyre hjem til test!!!!!! Det er det beste rådet mitt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tips.
    Slik jeg ser det nå er pettermv sin løsning best, der jeg kan kjøpe en "middels" hjemmekino reciever, og en god effektforsterker, og med tid og stunder få tak i en integrert stereoforsterker. Kan man kjøre XLR og RCA, harman jo enkel svitsj mellom boksene man vil bruke.
    Går jo litt mot filosofien om å ha det fint med så få bokser som mulig. Men man kan jo snikinnføre litt med tid

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •