Forsterker i Bridged mode (8 Ohm) koblet til TST (4 Ohm), går dette bra??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Forsterker i Bridged mode (8 Ohm) koblet til TST (4 Ohm), går dette bra??

Heisann, har lest tråder innenfor dette temaet, og ja det er mange. Har fått en viss forstålse, men ikke tilstrekkelig til å prøve meg frem her.

Føler meg litt som "Tango for to - ......så kom det je itte kan"

Jeg sitter med en seks kanals forsterker:

Vedlegg 23911
    Rotel RB 976, med følgende spec:
    Vedlegg 23910
    (Klikk på bildet for større bilde)

Jeg hadde tenkt å benytte denne i "bridged Mode" som effektforsterker til 3 stk TST:
    Vedlegg 23913
    med følgende spec:
    Vedlegg 23912
    (Klikk på bildet for større bilde)

Forsterkeren leverer 6x60W i normal mode. Ved å kjøre den i bridged mode skal den levere 3X150W.

I manualen til forsterkeren står det at ved bruk av bridged mode så må impedansen til høytalerne være minimum 8 ohm. TST er på 4 ohm og skal ha effekt 100W/350W (Continous/Peak).

Jeg er tilhenger av: prøv, erfar og lær, men her er jeg noe usikker på alternativene :-) En rumperister spiller jo ikke ofte i løpet av en filmsession, og en er jo ikke avhengig av at den spiller "reint", den skal jo bidra med trøkk i sitteplassene, så en ønsker jo mest mulig effekt når de først slår til. Har dermed lite lyst til å prøve meg frem om det er slik at både teori og praksis i dette jeg ønsker å gjøre, tilsier at denne komboen vil medføre brent forsterker eller annen form for uønsket reaksjon ;-)
    Vedlegg 23914

Noen erfaringer eller teoretisk innsikt fra dere som kan fortelle meg om denne komboen kan gjennomføres?

Forsterkeren har separat volumkontroll for hver av de tre kanalene slik at jeg kan styre den noe, om det skulle hjelpe.

På forhånd takk for alle bidrag/svar/kommentarer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med å bruke bro koblede effektforsterkere sammens med høytalere med lavere impedans enn beregnet = svidd forsterker og relativt dyr reperasjonskostnad.

Hadde du hatt 6 rumperistere kunne du brukt de parallell koblet til den bro koblede forsterkeren.

Sånn jeg ser det har du egentlig tre muligheter

1 parallel koble 2 rumperistere og brokoble to kanaler til å drive de 2
    2 parallel koble 2 rumperistere og brokoble to kanaler til å drive de 2 og kjør 1 kanal ordinært på den siste
    3 kjør alle tre risterne med kun 1 ordinær kanal hver

Personlig ville jeg valgt alternativ 3 ettersom parallel kobling også dobbler effekt tåligheten på risterne. Selv om du ikke benytter deg av alle seks kanalene så er det mulig for risterne å hente mer kraft ved lavere last ettersom trafoen dermed vil være "overdimensjonert" for kun disse 3 kanalene (forutsetter felles trafo)

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for respons Excalibur. Det er nettopp dine to første setninger som ante meg et det, IGJEN, var og er nyttig å være her inne på AVF :-)

Jeg kjører safe :-) tar ditt alternativ 3. Spørsmålet da vil være om TST egentlig kunne levert mer "risting" med å ha en mer optimal effektleverandør?!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også se på at Rotelen yter 60W pr kanal i 8 ohm. Dersom shakerene er 4 vil den trolig gi rundt 100W på hver av de tre kanalene du bruker. Tror egentlig at den har nok strømreserver til å klare dette på en god måte...

Lykke til med testing!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •