For mye effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer trønderbataljon sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For mye effekt?

Er på jakt etter effektforsterker til hjemmekino, og ser enkelte med "1000w" osv.
    Hvordan går det da med høyttalere med tålighet på feks 80w? Er det slik at ampene bare gir det som trengs, eller vil spolene stå rykende i veggen på motsatt side? Kan dette styres fra pre-amp?

Spørsmålert i grunn er vel egentlig om det er best med et monster som forsyner hele anlegget, eller å ha et power-trinn til hver del av surrounden?

"Selvbygg, selvbygg..... I mitt neste liv skal jeg være rik og evneveik:-D "
    Men, veien er vel målet

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten kan ikke bare styres fra en pre-amp (forforsterker), den skal styres fra den.

Effekt får en vel aldri nok av, men det er jo greit for de som har et begrenset budsjett (99% av oss) at en prioriterer litt i forhold til resten av utstyret. Dette med watt er egentlig ikke så vesentlig. Recievere skryter av 180w, mens andre forsterkere på 70w spiller fletta av de. Enkelte produsenter er relativt seriøse på sine målinger, andre ikke.

Om en skal ha et "monster" eller dele det opp, kommer vel litt ann på personlige preferanser og krav. En 5-kanaler gjør at en har en forsterker å forholde seg til, og samme lydmessige forutsetninger for alle kanaler. En audiofil som bruker anlegget mest til musikk, vil kanskje heller bruke majoriteten av budsjettet på enda bedre kvalitet til fronthøyttalere, og heller kjøpe en rimligere 2-3 kanalers forsterkere til center og bakhøyttalere. Selv anbefaler jeg å i det minste ha like forutsetninger for de 3 frontkanalene om en er opptatt av film, da det er centeren som står for mesteparten av lyden i et hjemmekino-oppsett.

Newcomer trønderbataljon sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Blir nok tilpassede steg for hvert trinn for meg tror jeg.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink jo mere power

Jo bedre blir det, det som er farlig er å ha for lite power.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •