håpløs surroundforsterker!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Snipp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

håpløs surroundforsterker!

Er det vanlig at surroundforsterkere kutter de dypeste frekvensene til fronthøytalerene ved bruk av sub med sub pre out? Og er det ingen surroundforsterkere som kan kjøre DD eller DTS med både speaker A og B i drift? har en onkyo tx ds595 som er litt håpløs på akkurat dette!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: håpløs surroundforsterker!

Sitat Opprinnelig postet av Snipp
    Er det vanlig at surroundforsterkere kutter de dypeste frekvensene til fronthøytalerene ved bruk av sub med sub pre out?
    Det er ofte avhengig av hvordan du definerer fronthøytalerne -- "large" eller "small". Small gjør som du beskriver.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er slik at hvis man velger "Sub: Yes" blir fronthøytalerne automatisk satt til small og da kutter forsterkeren ved 80 - 90 hz! Subben min er rett og slett ikke stor nok til å kompensere.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde en mindre modell før og kan ikke huske at dette var et problem.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ikke noen problem til meg heller siden suben ble kjøpt for musikk i stereo, men det hadde vært morsomt med litt mere bunndrag i hjemmekinoen noen ganger. Vurderer vell også å gå til innkjøp av ny forsterker mot sommeren. En som ikke kutter frontkanalene så mye ved bruk av sub pre out

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikker på du har satt deg helt inn i dette?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en stund siden jeg kjøpte surround forsterker ja. Gjerne oppdater meg hvis du har noen meninger

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ikke noen problem til meg heller siden suben ble kjøpt for musikk i stereo, men det hadde vært morsomt med litt mere bunndrag i hjemmekinoen noen ganger. Vurderer vell også å gå til innkjøp av ny forsterker mot sommeren. En som ikke kutter frontkanalene så mye ved bruk av sub pre out
    skal en sub funke til musikk bør den helst være litt bedre en det er nøvendig til hjemmekino.
    Det jeg mener er at hvis den ikke klarer å hølde følge med høyttalere som går ned til 80-90Hz burde den kanskje være bedre til hjemmekino enn musikk.

Husker ikke hvem som sa det, men; "til musikk er det kvalitet som teller. til kino er det kvantitet som teller."

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suben er en dyanbel arges så kvaliteten er suveren, men siden det er kvantitet som teller i hjemmekino blir den litt i minste laget, synes jeg, når den må kjøre hele showet alene på film. Dette er tross alt en meget diskré sub.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det står at arges faktisk skal klare hjørneplassering, har du prøvd det når du ser på film?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei det har jeg ikke. må nokk omplassere hele anlegget først da. Har nok det mest uegnede kinorommet nord for Dovre. Men det jeg egentlig lurte på er om er det jeg skrev i det første innlegget. Kanskje teite spørsmål, men jeg er dårlig oppdatert på surroundforsterker fronten siden det foregår mest i 2 kanaler hær. Der er forresten Argesen uslåelig til 6000,-. Ingen over, ingen ved siden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    sikker på du har satt deg helt inn i dette?
    kanskje du ikke er den rette til å klage på folk som ikke har satt seg inn i ting før de sier noe?
    han lurte jo faktisk på noe, han har ikke brestet seg med noe han ikke kunne.
    nei det har jeg ikke. må nokk omplassere hele anlegget først da. Har nok det mest uegnede kinorommet nord for Dovre. Men det jeg egentlig lurte på er om er det jeg skrev i det første innlegget. Kanskje teite spørsmål, men jeg er dårlig oppdatert på surroundforsterker fronten siden det foregår mest i 2 kanaler hær. Der er forresten Argesen uslåelig til 6000,-. Ingen over, ingen ved siden.
    Jeg har ikke satt meg inn i surround så jeg lurte bare på om det ikke går ann å bruke sub med høyttalerene på large?
    Jeg er dårlig oppdatert på surroundforsterker fronten siden det foregår mest i 2 kanaler hær.
    Godt å høre at det fremdeles er slike som meg igjen i verden.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som sagt så er surroundreciveren slik at hvis man velger "Sub: Yes" via pre out så defineren den automatisk fronthøytalerne til "small". Så via pre out så er det ikke mulig å få i både pose og sekk. Men hjørneplassering kan være et alternativ som må prøves ut. Men i utganspunket er jo ikke argesen en "jordskjelv sub" som er superegnet til hjemmekino, men en sub som man rett og slett ikke hører. Men merker den først når den er slått av. Synes hjemmekino krever fryktelig mye fiksing, skruing, tuning, justering og plassering. En får jo mareritt av mindre

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er denne tuningen som holder meg gående og (damen gir opp).
    Vi er nå enige om at tuning, kalibrering og testing skal foregå når hun ikke er hjemme.

Og jeg venter på lydmåler i posten Jihi!.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har subben din justerbart delefilter? I så fall kan du med et T-stykke koble pre-out høyre og venstre foran til inngangen på subben. Da vil den få fullfrekvent signal selv om du deaktiverer sub pre-out på receiveren. Juster så ned crossover bak på subben (hvis den har mulighet for det), og alt er fryd og gammen. Når du setter opp receiveren til ikke å ha sub tilkoblet vil jo LFE kanalen bli sendt til frontene og dermed mister du ikke LFE kanalen heller med denne løsningen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på spørsmålet ditt snipp:

På HK sine receivere kan du få både i pose og sekk.

Du kan med andre ord sette høyttalerene til large å fremdeles på lyd i subben. Eller du kan sette dem til small og velge om du vil ha lyd i subben og eventuelt hvor mye og hvilken delefrekvens osv.

Du har full kontroll.

Du kan også programmere firskjellig nivå etter kilde.
    Ett for DVD og ett for CD.

Eller stereo og surround.

Jeg har hatt 5 HK receivere så det er bare å spørre om du lurer på noe.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bare si at jeg har samme Onkyo XT-DS595 receiver, og kjører "large" til mine JMlab Chorus 725 fronter, selv om jeg har aktivisert (subwoofer=yes) min JMlab Cobalt SW800.
    Er meget godt fornøyd med lyden på dette oppsettet.

Hvor vidt det er receiveren som forårsaker problemene dine, kan jeg ikke uttale meg om, men den funker hos meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •