Forforsterker eller effektforsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker eller effektforsterker.

Hei. Hva er forskjellen mellom en forforsterker og en effektforsterker.
    Jeg har i dag en Onkyo 602e uten pre-amp. og trenger mer stereo krefter til mine Dali Concept 10 fronter.
    Hva skal jeg kjøpe (prisklasse 5-6000,-) og hvordan kan jeg koble dette opp?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

En forforsterker har som oppgave å velge hvilken kilde (CD/DVD/radio, etc) og å justere volumet.

En effektforsterker forsterker sognalet ut til høyttalerne dine.

Du trenger nok en effektforsterker. Om du da har pre-out på forsterkern din.

I denne prisklassen ville jeg helt klart kjøpt brukt.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke er redd for å handle i utlandet, ender antagligvis dette med et ganske så godt kjøp : Parasound HCA2200ll High End Endstufe !! - eBay.ch (endet 11.10.07 20:00:00 MESZ)

Frakta til norge er vel en 80-90CHF

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Hei. Hva er forskjellen mellom en forforsterker og en effektforsterker.
    Jeg har i dag en Onkyo 602e uten pre-amp. og trenger mer stereo krefter til mine Dali Concept 10 fronter.
    Hva skal jeg kjøpe (prisklasse 5-6000,-) og hvordan kan jeg koble dette opp?
    Onkyoen din har en preamp jo, men for at du skal koble til ekstra effektforsterkere må den ha forforsterkerutganger på baksiden, oftest designert som "pre-out". Såvidt jeg husker har ikke din modell dette, og da kan du ikke koble til noen ekstern effektforsterker...
    Men for all del, jeg håper jeg tar feil, for hvis du absolutt vil ha egen effektforsterker til frontene må du også bytte reciever/pre, og da ryker budsjettet ditt...

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Onkyoen din har en preamp jo, men for at du skal koble til ekstra effektforsterkere må den ha forforsterkerutganger på baksiden, oftest designert som "pre-out". Såvidt jeg husker har ikke din modell dette, og da kan du ikke koble til noen ekstern effektforsterker...
    Men for all del, jeg håper jeg tar feil, for hvis du absolutt vil ha egen effektforsterker til frontene må du også bytte reciever/pre, og da ryker budsjettet ditt...

Du har rett. Har akkurat besluttet et revidert budsjett, så jeg går til innkjøp av en ny reciver. Kan da tenke meg en av de nye fra Denon, samt en Parasound classic 2100.
    Tror du det er et godt valg?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel for rundt 6000 ser jeg ikke helt hvilken stereoforforsterker som er like fullspekket med praktisk knask og godlyd som parasound 2100, og den fikk meeeget bra omtale i siste utgave av Fidelity. Men 2100 er en ren forforsterker, og Denon-forsterkerne du nevner er multikanals revievere, så med mindre du planlegger en ren effektforsterker i tillegg blir det meningsløst å kjøpe 2100.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •