Denon AVR3808 hdmi mot blu-ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Denon AVR3808 hdmi mot blu-ray

Da er tiden inne for meg å handle inn ny receiver. Det blir Denon sin AVR3808. Jeg har derimot noen spørsmål som jeg lurer på ang hdmi osv..
    Jeg skal også kjøpe meg en Blu-Ray spiller, mest sansynlig blir det en Sony, men andre forslag motas med takk. På Denon så er det hdmi versjon1.3, på de sonymodellene jeg har sett så har dem versjon 1.2 tror jeg det var. Hva slags innvirkning har dette egentlig? Jeg ser også at Sony ikke støtter dolby true HD og Master Audio, noe Denon har dekodere for, så da gjør det vel ikke noe at BR spilleren ikke har det? Jeg vil tro at forsterkeren tar seg av dette, såfremt det ikke ligger noe "sperre,begrensninger" i hdmi versjon1.2. Videre lurer jeg på dette med DVA-Audio/SACD. jeg har en DVD spiller som tar disse formatene. på min nåværende forsterker må jeg bruke analoge 5.1 innganger for at dette skal fungere. Vil det fungere på samme måten når jeg kobler til med HDMI fra dvdspiller, slik at man får DVD-Audio/SACD lyd ut som den skal være? Altså vil hdmi fungere likedan som analoge innganger?(6 kanals)

Jeg ser også at enkelte Blu-Ray filmer har ukomprimert lyd (5.1PCM) vil også dette fungere med hdmi, selv om BR spiller har versjon 1.2 av hdmi? Eller lønner det seg å vente med BR spiller til disse har versjon 1.3.

Jeg vet det er en del spørsmål her, men håper noen kan ta seg tid til å svare på dette. Det viktigste for meg er å vite om det er begrensninger på hdmi 1.2 mot en hdmi 1.3 på forsterker.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Da er tiden inne for meg å handle inn ny receiver. Det blir Denon sin AVR3808. Jeg har derimot noen spørsmål som jeg lurer på ang hdmi osv..
    Jeg skal også kjøpe meg en Blu-Ray spiller, mest sansynlig blir det en Sony, men andre forslag motas med takk. På Denon så er det hdmi versjon1.3, på de sonymodellene jeg har sett så har dem versjon 1.2 tror jeg det var. Hva slags innvirkning har dette egentlig? Jeg ser også at Sony ikke støtter dolby true HD og Master Audio, noe Denon har dekodere for, så da gjør det vel ikke noe at BR spilleren ikke har det? Jeg vil tro at forsterkeren tar seg av dette, såfremt det ikke ligger noe "sperre,begrensninger" i hdmi versjon1.2. Videre lurer jeg på dette med DVA-Audio/SACD. jeg har en DVD spiller som tar disse formatene. på min nåværende forsterker må jeg bruke analoge 5.1 innganger for at dette skal fungere. Vil det fungere på samme måten når jeg kobler til med HDMI fra dvdspiller, slik at man får DVD-Audio/SACD lyd ut som den skal være? Altså vil hdmi fungere likedan som analoge innganger?(6 kanals)

Jeg ser også at enkelte Blu-Ray filmer har ukomprimert lyd (5.1PCM) vil også dette fungere med hdmi, selv om BR spiller har versjon 1.2 av hdmi? Eller lønner det seg å vente med BR spiller til disse har versjon 1.3.

Jeg vet det er en del spørsmål her, men håper noen kan ta seg tid til å svare på dette. Det viktigste for meg er å vite om det er begrensninger på hdmi 1.2 mot en hdmi 1.3 på forsterker.
    Heisan!

Jeg har lurt på akkurat det samme og sendte en PM til min gode fiskevenn Anfield og fikk følgende gode svar:

Håper du tilgir meg Rune for å poste en PM:-D

Når det gjelder HD-lyd, er dette et tema det kunne vært skrevet avhandlinger om på flere hundre sider. Foreløpig er det såpass mye usikkerhet rundt dette, og ikke minst forskjeller på hvilke filmer (HD-DVD/BR) som har hvilke formater at selv vi over gjennomsnittet entusiaster er en smule forvirret.

Generelt sett er situasjonen som følger:

Har du en receiver med HDMI 1.2, så støtter denne overføring av både bilde og lyd. For oss med BDP-S1 så har ikke denne dekodere for Dolby TrueHD og DTS MA, men BR sine filmer har et lydspor som heter ukomprimert PCM (MPCM, LPCM, kjært barn osv.) Dette er et ukomprimert lydsignal (til forskjell for DD og DTS som er komprimert) og kan sendes ut over HDMI 1.2. Jeg sender dette ut på min Sony 5200 i dag fra BDP-S1 og lydkvaliteten er meget mye bedre enn DD/DTS.

Det "hypen" går på med HDMI 1.3 er at du trenger dette når du skal sende signalet ferdig kodet fra spiller som bitstream (de nye kodede signalene fra DD True HD og DTS MA).

Forskjellen i lydkvalitet skal teoretisk sett ikke være altfor forskjellig. I den grad det er forskjeller ligger dette i hvordan de ukomprimerte signalene er dekodet og ikke i selve komprimeringen.

For min del er det altfor tidlig å bytte til en receiver med HDMI 1.3. Dette fordi vi fremdeles er veldig tidlig i HD-krigen og ingen kan med 100% sikkerhet si hva lydforskjellene på bitstream og PCM vil være. Time will show...

Mvh

Trond

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Det viktigste for meg er å vite om det er begrensninger på hdmi 1.2 mot en hdmi 1.3 på forsterker.
    Den store forskjellen på HDMI 1.2 og 1.3 er at 1.3 støtter sending av de nye HD-lyformatene som bitstream slik at en 1.3 reciever kan ta seg av dekodingen.

Dette er selvfølgelig avhengig av at man har en 1.3 spiller som kan sende lyden som bitstream.

Alle HD DVD og Blu-ray spillere på markedet hittil kan imidlertid ta seg av dekodingen og sende lyden som multichannel PCM, så man er ikke avhengig av dekoding i receiver, og trenger derfor strengt tatt ikke en receiver med HDMI 1.3.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Alle HD DVD og Blu-ray spillere på markedet hittil kan imidlertid ta seg av dekodingen og sende lyden som multichannel PCM, så man er ikke avhengig av dekoding i receiver, og trenger derfor strengt tatt ikke en receiver med HDMI 1.3.
    Var på Sony center i Bergen her om dagen og spurte litt om dette, og fikk da til svar at hvis jeg brukte 5.1 utgangene fikk jeg ikke digital lyd. Men det var Dolby... Et argument var at skulle man ha ut f.eks THX, måtte man ha THX kabel.... Han var helt på jordet, og jeg ble svært lite klokere på forskjellen på Sony BDP S300/500. Jeg fikk alt med begge, bare jeg brukte digitalkabel... Betryggende...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Den store forskjellen på HDMI 1.2 og 1.3 er at 1.3 støtter sending av de nye HD-lyformatene som bitstream slik at en 1.3 reciever kan ta seg av dekodingen.

Dette er selvfølgelig avhengig av at man har en 1.3 spiller som kan sende lyden som bitstream.

Hmm så om man kjøper en Sony som foreløpig har 1.2, så vil man ikke få sendt ut SACD/DVD-AUDIO/ True HD og Master Audio som bitstream via HDMI?

Receiveren jeg skal kjøpe (Denon) har jo 1.3, men kanskje Hi-Fi klubben slår av i prisen hvis dem konverterer ned til 1.2? :P

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony BDP-S300 har ikke støtte for TrueHD/DTS HD, verken gjennom intern dekoding eller ut som bitstream. Man må opp på storebror S500 for å få dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Sony BDP-S300 har ikke støtte for TrueHD/DTS HD, verken gjennom intern dekoding eller ut som bitstream. Man må opp på storebror S500 for å få dette.
    Tøfft. Og når kommer S500 for salg i Norge? Har ikke funnet noe info på Sony sine sider iallefall..

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Godt valg