"Spille inn" forsterkere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Hvis du ser hva jeg skriver, så skriver jeg at "høyttalere derimot KAN endre seg...."

Jeg skriver ikke at jeg opplever det slik. Jeg har faktisk Seas elementer selv i mine høyttalere, og har ikke merket forskjell på disse fra jeg kjøpte dem.

Når det gjelder høyttalere så er det snakk om bevegelige deler, som nødvendigvis må bli påvirket av bruk, uten at det nødvendigvis trenger å medføre endringer i lyden i alle tilfeller.
    okai ,jeg lurte nå bare jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    okai ,jeg lurte nå bare jeg
    Bare svarte jeg :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Men igjen, en PC gjør vel ikke ting bedre når den er varm enn kald?
    En PC behandler ikke akkurat analoge signaler heller, med unntakelse av lydkortet, som igjen helst skal være av typen med digital utgang for å unngå fine elektriske pulser ved reboot o.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv erfaring med at forsterkere "spilles" inn. Elektronikken "brennes" på en måte inn med det resultat at forsterkeren åpner seg litt og øker i dynamikk.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for innspill. Bakgrunnen til mitt spørsmål er at jeg hørte to kollegaer av meg diskutere forsterkere. Han ene komenterte at den andres nye, gromme monoblokker ikke hadde noe bra lydbilde og hørtes "anstrengt" ut. Da svarte den andre at de var ikke innspilt enda. Skulle vist spilles inn ca. 100 timer...
    Jeg kan forstå at bevegelige ting (høyttalere) trenger ei "snill" stund til å begynne med. Men at el.komponenter blir bedre etter hvert skjønner jeg ikke.
    Men, man trenger vel ikke å skjønne alt heller, bare det låter bra.

Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tillater meg å bumpe denne tråden, så slipper jeg å lage en ny.

For meg så virker det som receiveren har litt mer krefter nå, enn når den var flunk ny. Er helst de siste par ukene jeg har merket det. Receiveren ble kjøpt i desember, så snart 2 måneder siden. Kan det tenkes at transistorene trenger litt tid på å "brennes inn"? Er jo et uttrykk som heter "burn inn" om prosessorer. Dette går ut på å bruke kontrollert oppvarming av prosessoren for å øke ytelsen ved overklokking. Dette er ganske omdiskutert da.

Kan det tenkes at det er noe slikt som er tilfelle for analoge forsterkere?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lefse
    Tillater meg å bumpe denne tråden, så slipper jeg å lage en ny.

For meg så virker det som receiveren har litt mer krefter nå, enn når den var flunk ny. Er helst de siste par ukene jeg har merket det. Receiveren ble kjøpt i desember, så snart 2 måneder siden. Kan det tenkes at transistorene trenger litt tid på å "brennes inn"? Er jo et uttrykk som heter "burn inn" om prosessorer. Dette går ut på å bruke kontrollert oppvarming av prosessoren for å øke ytelsen ved overklokking. Dette er ganske omdiskutert da.

Kan det tenkes at det er noe slikt som er tilfelle for analoge forsterkere?
    Burn in på en PC blir noe litt annet. Der bruker man det først og fremst for å teste om man klarer å fremprovosere feil slik at man kan luke ut feil i komponenter tidlig. Det er også nyttig for å se om kjølesystemet er riktig dimensjonert.
    Noen bruker også burn in som en metode for å få kjølepasta riktig distribuert mellom prosessor og kjøler når den varmes opp og blir mer flytende.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter å ha levd med abrahamsen v2.0 og v1.0 en stund synes jeg den virker litt mer "organisk" i lyden etter at den har fått varmet seg opp en stund. Merker dette spesielt på akkustiske gitarer alla Nils Lofgren etc. Mulig dette er et hørselsbedrag, men velger å leve i troen :?

kan også tilføye at sistnevnte sett hørtes ganske flatt ut da det var nytt, men ble langt bedre etter noen timers innspilling...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisX
    etter å ha levd med abrahamsen v2.0 og v1.0 en stund synes jeg den virker litt mer "organisk" i lyden etter at den har fått varmet seg opp en stund. Merker dette spesielt på akkustiske gitarer alla Nils Lofgren etc. Mulig dette er et hørselsbedrag, men velger å leve i troen :?

kan også tilføye at sistnevnte sett hørtes ganske flatt ut da det var nytt, men ble langt bedre etter noen timers innspilling...
    Samme erfaring med Eci3 og AW100.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke tro det var høyttalerne, siden de har vært i aktiv bruk i to år nå, og burde være så innspilte de kan få blitt.

Om det er høyttalerne som har forandret seg, så må det være fordi receiveren hår såpass ekstra med krefter at den har strukket opphenget ørlitegranne ekstra?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Samme erfaring med Eci3 og AW100.

Hadde en Vincent 233 for noen år siden som nesten hørtes ut som en annen forsterker etter etpar ukers bruk, heldigvis til det bedre. Vanskelig å forklare men det ble på en måte mindre metallisk feeling over det hele..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere som har opplevd det samme som meg altså.

Jeg syns det først og fremst har blitt mer kraft i receiveren, skal mer til før den klipper.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •