Denon link?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Denon link?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon link?

Hva er poenget? Får jeg ikke bedre lyd med HDMI?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon link var et poeng for et par år siden, før HDMI på receivere ble vanlig. Den kan sende et digitalt signal i høyere båndbredde med støtte for SACD og DVD-Audio. Så langt har HDMI ikke fått støtte for DVD-Audio(Bare SACD), så slik er det jo et poeng ennå.

Dette var et kjempeløft i den digitale lyden, og også vanlig surond i DD/DTS profiterer mye på å sendes via denne kanalen. Men det er bare dyrere DVD spillere fra Denon som har Denon link.

Tilsvarende på andre merker har det også vært, kalles i.Link. Pioneer hadde dette på f.eks AX4. Men på den nye LX70 er det utelatt. Nå har jo nye lydformater som DDHD og DTSMaster på vei inn og dermed utkonkurerer HDMI i.Link og Denon Link. Men ikke alle har HD ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Denon link var et poeng for et par år siden, før HDMI på receivere ble vanlig. Den kan sende et digitalt signal i høyere båndbredde med støtte for SACD og DVD-Audio. Så langt har HDMI ikke fått støtte for DVD-Audio(Bare SACD), så slik er det jo et poeng ennå.

Dette var et kjempeløft i den digitale lyden, og også vanlig surond i DD/DTS profiterer mye på å sendes via denne kanalen. Men det er bare dyrere DVD spillere fra Denon som har Denon link.

Tilsvarende på andre merker har det også vært, kalles i.Link. Pioneer hadde dette på f.eks AX4. Men på den nye LX70 er det utelatt. Nå har jo nye lydformater som DDHD og DTSMaster på vei inn og dermed utkonkurerer HDMI i.Link og Denon Link. Men ikke alle har HD ennå.
    Når får vi bruk for DVD-audio?
    DDHD og DTSMaster utkonkurrerer HDMI? Er det ikke HDMI som transporterer disse lydformatene?

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    DDHD og DTSMaster utkonkurrerer HDMI? Er det ikke HDMI som transporterer disse lydformatene?
    Dvd-audio får man jo bruk for om man kommer over en dvd-audio utgivelse man vil ha. Men det er ikke så mange av de lenger.

For å få DDHD OG DTS-master må man vel ha den aller nyeste versjonen HDMI 1.3 som akkurat har blitt sluppet tror jeg.

Men det skal sies at om man vil høre vanlig dts eller dplby digital så er nok Denon-link noe av det beste man kan få tak i.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Nei, nei ikke utkonkurerer HDMI, jeg mente med DDHD og DTSMaster såå utkonkurerer HDMI i.Link og DenonLink. Kansje jeg utrykte meg litt krøkkete? Altså DenonLink transporterer det digitale signalet ijttefritt med kompatibelt utstyr(Denon utstyr i en viss prisklasse). Før HDMI 1.3 var dette den beste måten å overføre det digitale lyd signaltet mellom DVD spiller og Receiver. Kunne også transportere SACD og DVDAudio.

Lydkvaliteten er så pass god at jeg har problemer med å høre forskjell mellom DenonLink og gode analoge kabler på CD avspilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke i.Link og Denon Link bare en vanlig firewire-kontakt/kabel ?

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Prøv å putt i en firewireledning og hør om du får noe lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Denon Link ser vel ut som en RJ-45 plugg?

Newcomer Costanza sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel mellom Denon produker med Denon link er ei categori 6 skjerma patch-snor(STP). Har kun RJ-45! Samme som i dag blir brukt i interne spredenett i bygg for tele-data.

Mvh, Costanza

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i-link og denonlink er i praksis det samme greiene med ulike plugger: Digital, jitterfri lydoverføring som aksepterer alle lydformater. Det tok imidlertid lang tid før denonlink fikk støtte for både SACD og DVD-audio.

Jeg foretrekker imidlertid i-link fremfor HDMI til lydoverføring. Fordelen med i-link over denonlink er at i-link er en universell standard som de fleste produsenter benytter (sony, pioneer, denon osv), mens denonlink kun er på denonprodukter.

i-link er som nevnt over egentlig en firewire-kabel.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å sende SACD og DVD-A over Denon Link. Er det noen som vet om en 5 m. skjermet svart Cat 5 eller bedre kabel?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer sringstad sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Trond.
    Siden du er inne på området, så lurer jeg på om du - eller andre - kan hjelpe meg.
    Jeg har en Onkyo DV-SP1000 med i.LINK (Firewire IEEE 1394, 4 pin) og en Thule PR350B med Digital Direct (R-45), som er identisk med Denon Link. Det jeg lurer på, er om det er mulig å koble en kabel direkte eller om jeg må via noen omformere. I så fall kjører jeg heller surround via de analoge utgangene.
    Hilsen
    Svein

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •