Effektforsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterkere

Jeg vet svært lite om effektforsterkere. Det eneste jeg vet er at jeg kan få mer ut av høyttalerne mine uten å kjøpe ny receiver.

Hvilke gode merker finnes?
    Eneste merker jeg er kjent med er Denon, Pioneer, Harmon Kardon etc. Aner ikke om disse merkene fører effektforsterkere.
    Jeg kjører Denon og har tenkt tanken med effektforsterker.

Noen som kunne gitt en liten leksjon i effektforsterken. Blant annet hvilken man bør velge?

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde velge noe som passer bra til resten av oppsettet ditt (pre-amp og høyttalere). Merker som har effektforsterkere er bl. a Rotel, electrocompaniet, parasound, nad, midgard audio etc.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En receiver inneholder blant annent en effektforsterker. Det er denne som er ansvarlig for å levere masse strøm til høyttalerne dine. Du kan kjøpe en dedikert effektforsterker, da kobler du denne til en "pre-out" på receiveren din for å få mer ut-effekt enn det receiveren din klarer å levere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå aner jeg ikke hvilke høyttalere du kjører på, men det finnes jo mange flotte effektforsterkere.
    Og alt handler nok om hvilken prisklasse du skal i, og hva du liker best

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så vidt jeg vet (mulig jeg tar feil) så skal vel effektforsterkere "farge" lyden minst mulig.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, men de kan også gjøre lyden i høyttalerne bedre ved å ha litt farging. Eks: Høyttaler: skarp lyd, Effekt: Varm lyd. De kan på en måte veie opp for hverandre.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har et nogenlunde lignendes oppsett som jeg har. Bortsett fra at jeg akkurat har kjøpt meg effektforsterker selv. Jeg kan bare få sagt en ting. Kjøp det! Det hele begynte med at jeg fikk låne med en Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF AUDIO SDA2175 Effektforsterker . Dette åpnet rett og slett en ny lydverden for meg. Merket spesielt forskjell på bassen og diskanten. Bassen har blitt strammere, klarere og mere punch i. Diskanten høres mindre hissig ut. Mere bløt om du skjønner hva jeg mener. Har alldri vært helt 100% fornøyd tidligere, men nå har jeg faktisk ikke noe å utsette på lyden lenger. Kunne ikke fått meg tilbake til et oppsett uten effektforsterker etter den opplevelsen. Så samme dag som jeg leverte inn Lyngdorfen kjøpte jeg den samme forsterkeren pent brukt til nesten halve prisen av hva de skulle ha på klubben. Kommer til å ha dette oppsettet leeeenge

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Ser at du har et nogenlunde lignendes oppsett som jeg har. Bortsett fra at jeg akkurat har kjøpt meg effektforsterker selv. Jeg kan bare få sagt en ting. Kjøp det! Det hele begynte med at jeg fikk låne med en Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF AUDIO SDA2175 Effektforsterker . Dette åpnet rett og slett en ny lydverden for meg. Merket spesielt forskjell på bassen og diskanten. Bassen har blitt strammere, klarere og mere punch i. Diskanten høres mindre hissig ut. Mere bløt om du skjønner hva jeg mener. Har alldri vært helt 100% fornøyd tidligere, men nå har jeg faktisk ikke noe å utsette på lyden lenger. Kunne ikke fått meg tilbake til et oppsett uten effektforsterker etter den opplevelsen. Så samme dag som jeg leverte inn Lyngdorfen kjøpte jeg den samme forsterkeren pent brukt til nesten halve prisen av hva de skulle ha på klubben. Kommer til å ha dette oppsettet leeeenge
    ser du har b&w, di er jo ikke akkuratt kjent for og spille best på liten forsterker

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    ser du har b&w, di er jo ikke akkuratt kjent for og spille best på liten forsterker
    Hehe. Jeg hadde da bi-ampet de også. Så det var jo teoretiske 240w på hver høytaler. Man skulle tro at det holdt. Men effektforsterkeren på 200w hver var som natt og dag i forhold. Selv madammen syntes lyden var mye bedre!

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hehe. Jeg hadde da bi-ampet de også. Så det var jo teoretiske 240w på hver høytaler. Man skulle tro at det holdt. Men effektforsterkeren på 200w hver var som natt og dag i forhold. Selv madammen syntes lyden var mye bedre!
    Har slike Lyngdorf trinn selv. Meget fornøyd med lyden. Opplever akkurat de samme positive tingene du nevner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    En receiver inneholder blant annent en effektforsterker. Det er denne som er ansvarlig for å levere masse strøm til høyttalerne dine. Du kan kjøpe en dedikert effektforsterker, da kobler du denne til en "pre-out" på receiveren din for å få mer ut-effekt enn det receiveren din klarer å levere.
    Er det bare å koble effektforsterker til pre-out på receiver? Er det ikke nødvendig med bi-amp eller bi-wire?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke nødvendig. Bare å koble høytalerkabler til effektforsterker og signalkabel fra effektforsterker til pre-out

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre

Hehe.. ja du sier noe der, men det er vell ikke akkurat bare B&W dette gjelder for.

Finnes selvsagt høyttalere som er så lettdrevne at det stort sett er kvaliteten på forsterkeren og match som er kritisk, men de høyttalerene er det langt mellom. Zu Druid MK4 er ett eksempel på en slik høyttaler med en følsomhet på 101 dB.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke nødvendig. Bare å koble høytalerkabler til effektforsterker og signalkabel fra effektforsterker til pre-out
    Så jeg må altså ut med høyttalerkablene fra receiver for å sette dem i effektforsterker? Hva er forskjellen om de står i effektforsterker eller receiver?

Forbindelse mellom receiver og effektforsterker er jo der uansett.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Så jeg må altså ut med høyttalerkablene fra receiver for å sette dem i effektforsterker? Hva er forskjellen om de står i effektforsterker eller receiver?

Forbindelse mellom receiver og effektforsterker er jo der uansett.
    Hehe Se for deg effektforsterkerern som et kraftverk. Det ville ikke vært så smart kraftverket sendte masse watt inn i reciveren for at den skulle sende watten videre. Da ville reciveren tatt kvelden. Den har jo sin egen watt og ta seg av.

Men om reciveren sender signalene til en annen forsterker og den forsterkeren lager signalet om til watt som den sender videre til høytalerne så er det ikke noe problem. Høytalerne er jo laget for å ta imot watt. Det er ikke reciveren. reciveren er laget for å sende watt selv.

Mulig jeg skrev detet litt teit, men jeg prøvde å skrive det på en enkel måte...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Se for deg effektforsterkerern som et kraftverk. Det ville ikke vært så smart kraftverket sendte masse watt inn i reciveren for at den skulle sende watten videre. Da ville reciveren tatt kvelden. Den har jo sin egen watt og ta seg av.

Men om reciveren sender signalene til en annen forsterker og den forsterkeren lager signalet om til watt som den sender videre til høytalerne så er det ikke noe problem. Høytalerne er jo laget for å ta imot watt. Det er ikke reciveren. reciveren er laget for å sende watt selv.

Mulig jeg skrev detet litt teit, men jeg prøvde å skrive det på en enkel måte...
    Hehe, er ikke så klartenkt
    Men skjønte (=

Må først få plass til å plassere effektforsterkeren

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til mine Mentor 6 høyttalere, hvilken effektforsterker bør jeg satse på? Har ellers 3808. Aner ikke om jeg skal gå for en til 2000,- eller en til 10.000.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyngdorf

Hei, jeg var på Hifi-messen i Horetn forrige helg og da hørte jeg Mentor 6 spille med en Lyngdorg integrert forsterker (den til ca 30000), og synes det låt veldig bra (etter min smak, som heller mot varm og fyldig lyd). Så kanskje en Lyngdorf effektforsterker kan være noe å teste. Stikk innom hifiklubben og hør komboen der. De skulle vel ha både Denon og Lyngdorf.
    Ellers selger jeg en NAD C272, men Mentoren fortjener kanskje en litt bedre forsterker enn det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •