Bedre lyd på 5.1 analog?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre lyd på 5.1 analog?

Hei!

Jeg har en Pioneer 696 dvd spiller som er koblet til en eldre NAD T760 receiver. Har i lang tid kjørt digital koax tilkobling mellom disse, men har nettopp koblet den opp også via analog 5.1 for å spille SACD. Meget fornøyd med lyden.

Hvis jeg har forstått det riktig så vil jeg også kunne spille av DVD m/DD 5.1 via den analoge tilkoblingen og la Pioneeren gjøre dekodingen av DD slik at NAD'en kun fungerer som en forsterker. Kan jeg forvente bedre lyd også på DVD over analog tilkobling i forhold til digital?

Har testet litt, men er ikke sikker på om jeg har fått det til riktig. Velger EXT 5.1 på receiveren og antar at NAD'en nå kun fungerer som forsterker. Samtidig ser jeg at det fortsatt er mulig å justere f.eks nivå på hver kanal og avstand til høyttalere etc i OSD på receiveren. Ville jo tro at dette nå skulle justeres utelukkende på Pioneeren?

Er litt nybegynner på dette og vil sette stor pris på noen tips:-)

Takk

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser bruksveiledningene vil du se forskjellige måter og koble opp på.
    Med analog oppkobling er det naturligvis dvd spilleren der konverterer til analog. Med digital er det receiverens konverter der knuser tallene. Hvilken konverter og analogdel der spiller bedst bestemmer dine ører.
    Du kan kun innstille receiveren til å dekode digitalt hvis du både har tilkoblet digitale og analoge kabler, da er det jo enkelt å A-B sammenlikne lyden.
    Har du kun tilkoblet analoge 5.1 kabler kan jo ikke receiveren dekode et digitalt signal da det ikke finnes, så kan neppe ha koblet noe galt nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet og det er en klar forskjell på de to alternativene. "Større" og klarere lyd på analog, men også mindre trøkk i bassen. Det siste er sikkert bare en justeringssak.

Takk!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke noe tilgang på tonekontroll på analog 5.1.
    Du har bare og skru opp lyden på Sub/LFE kanalen.

Som skrevet over så må du bedømme selv hva som høres best ut til filmer.
    Test både D.D og DTS så er du sikker

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det fant jeg dessverre også ut. Får ikke justert nivå på annet enn LFE, men du verden så mye bedre lyden ble gjennom analog. Tror kanskje den gamle NAD'en er klar for pensjoniststilværelsen og noen yngre krefter får overta:-) En Onkyo 705, kanskje...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel aldri NAD reciever vært et favorittvalg for hjemmekino heller...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •