Hva er en "god" forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer dejavu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er en "god" forsterker?

Hvor går grensen mellom det som omtales som en god eller en dårlig forsterker? Jeg kikker etter nye høytalere, og enkelte steder står det at høytalerene krever en "god" forsterker" for å yte sitt beste. Og det er vel og bra,-jeg skjønner at en forsterker i 10-15ooo kroners klassen er bedre enn en til 5ooo. Somregel.

Selv har jeg en Yamaha rxv640 hjemmekinoforsterker. Tror den har en 5 x 80 watt ut effekt(eller er det 5 x 100?). Den var testvinner i "hjemmekino" eller lyd og bilde for et par år siden, og fikk gode kritikker både for sine stereo-egenskaper, og for sine smell i filmsammenheng. Masse kraft.

Når jeg f.eks. vurderer et par Infinity Kappa 90 høytalere,-vil den da være god nok? Eller blir dette en ren nedtur?

Takknemlig for ethvert innspill.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er en god forsterker til Infinity'ene vet jeg ikke, men det kommer jo an på hva slags klang det er i forsterkeren og høyttalerne. Kan jo hende at den passe bra sammen med de, men kan også være motsatt

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "god" forsterker blir litt vanskelig å definere nøyaktig, da annet utstyr som høyttalere blir ganske avgjørende for hvor "godt" den låter.

Generelt vil jeg ikke ta oppgitt utgangseffekt som veldig viktig da dette åpenbart måles på like mange forskjellige måter som det finnes produsenter, dessuten er watt ikke avgjørende for sluttresultatet. Har hørt 15w forsterkere som gjør en bedre jobb enn 120w receivere for å si det sånn. Men strømforsyningens evne til å levere stabilt og mye er ganske esensielt, samt at med enkelte HT'er vil også evnen til å tåle lav motstand bli ganske avgjørende.

Du vil nok sjelden oppleve at en forsterker ikke greier å lage tålig akseptabel lyd uansett valg av HT, hvis du ser bort fra klipping ved høyt volum. Men veien derfra til suveren lyd er lang.
    For å bruke meg selv som eksempel trodde jeg faktisk at mine gamle monoblokker ytet ML Vantage rettferd en kort stund. Men det baserte seg på manglende referansegrunnlag. Vantage låt bra sammenlignet med mine gamle HT'er, men på disse blokkene låt de tamt sammenlignet med tilsvarende oppsett. Effektforsterkeren jeg til slutt valgte var ikke den som leverte mest watt, men utvilsomt den beste match'en både med tanke på kontroll og klang i mitt rom på mitt utstyr.

Så for å finne forsterker til dine HT'er vil jeg foreslå at du leter etter andres gode og dårlige erfaringer med div forsterkere på samme type HT, og bruker dette som utgangspunkt for hva du har lyst til å få testet. Tilstreb også å få prøve ting på dine HT'er i ditt rom før endelig valg blir tatt. Ikke alltid det låter like bra når du kommer hjem som det gjorde i butikken.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    En "god" forsterker blir litt vanskelig å definere nøyaktig, da annet utstyr som høyttalere blir ganske avgjørende for hvor "godt" den låter.

Generelt vil jeg ikke ta oppgitt utgangseffekt som veldig viktig da dette åpenbart måles på like mange forskjellige måter som det finnes produsenter, dessuten er watt ikke avgjørende for sluttresultatet. Har hørt 15w forsterkere som gjør en bedre jobb enn 120w receivere for å si det sånn. Men strømforsyningens evne til å levere stabilt og mye er ganske esensielt, samt at med enkelte HT'er vil også evnen til å tåle lav motstand bli ganske avgjørende.

Du vil nok sjelden oppleve at en forsterker ikke greier å lage tålig akseptabel lyd uansett valg av HT, hvis du ser bort fra klipping ved høyt volum. Men veien derfra til suveren lyd er lang.
    For å bruke meg selv som eksempel trodde jeg faktisk at mine gamle monoblokker ytet ML Vantage rettferd en kort stund. Men det baserte seg på manglende referansegrunnlag. Vantage låt bra sammenlignet med mine gamle HT'er, men på disse blokkene låt de tamt sammenlignet med tilsvarende oppsett. Men etter å ha hørt andre forsterkere ble det åpenbart at de kunne låte mye mye bedre. Effektforsterkeren jeg til slutt valgte var ikke den som leverte mest watt, men utvilsomt den beste match'en både med tanke på kontroll og klang i mitt rom på mitt utstyr.

Så for å finne forsterker til dine HT'er vil jeg foreslå at du leter etter andres gode og dårlige erfaringer med div forsterkere på samme type HT, og bruker dette som utgangspunkt for hva du har lyst til å få testet. Tilstreb også å få prøve ting på dine HT'er i ditt rom før endelig valg blir tatt. Ikke alltid det låter like bra når du kommer hjem som det gjorde i butikken.
    var jeg deg ville jeg definitivt testet ut noen denon forsterkere. snakka med en på hifiklubben i kr. sand i dag som har skikkelig peiling på lyd. vil faktisk gå så langt som å si at det er få i norge som kan mindre om lyd en det han kan.
    han sa det at til nå hadde han hatt en "bra" H\K forsterker til ca 15000 kr som skulle være skikkelig god. h\k gjør som de fleste andre og oppgir watt i hytt å pine, noe som skjeldent stemmer, dvs under beste forutsetninger så hender det at det stemmer. greia med Denon er at den watten de oppgir er under de vanskeligste forutsetningene. dvs at ofte får du mer ut av dem en det de er oppgitt til å gi.
    han på HIFI sa det at han hadde testa en denon forsterker til 6000kr som det var bedre lyd i en den han kjøpte litt billig for 12k men kostet normalt 15k.
    hørte selv lyden i den og ble ikke akkurat missfornøyd

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vell bare den enkelte selv som egentlig kan si hva som er en "god" forsterker. vi har jo forskjelig smak.

jeg hadde infinity refence på denon, og det spilte ganske greit. nå var det jo reference 21i stativhøyttalere jeg hadde så de er jo ganske forskjellige fra dine egentlig. men jeg vil si at infinity spilte ganske bra på denon.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å drive en så stor høyttaler som kappa 90 godt så blir nok reciveren din i snaueste laget. Vil anbefale å kjøpe en effektforsterker og bruke reciveren som forforsterker.
    Men for all del, det blir nok grei lyd med reciveren også, men for å få ut høyttalerens potensiale så trenger den mere effekt.

Rotel, Parasound osv... mye å velge i her, så er vel bare å følge med på bruktmarkedet å se hva som dukker opp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •