Denon 3808, 4308, Onkyo 905 eller Yamaha 3800? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Newcomer Infinity1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Du som har hatt begge, 3808 og 4308, er det noe forskjell på lyden på de to ? Grunnen til at jeg spør er at Hjemmkino har gitt 6 til 4308 før jul og 4 til 3808 for noen dager side. Ved siste test var det lyden de hang seg opp i. Leste en utenlandsk test og de sa at lyden var den samme og at det kun var ekstra utstyr og noen ekstra watt som gjorde forskjell i pris.

Har en 3808 på hjemlån. Etter å ha hatt Yamaha i mange år var første inntrykket at lyden var litt tynn og diskantfokusert. Imidlertid synes jeg at den blir bedre og bedre og passer i grunn min Patos Lyric 401 bra da de kan være litt mørke i diskanten. Trenger ikke alt det ekstra som følger 4308 men om lyden er forskjelling kan de være en ide å teste den også.
    Etter jeg leste testen av 3808 så sendte jeg en mail til Hjemmekino og spurte om akkurat det du lurer på. Hvorfor 6 til 4308 og 4 til 3808? Fikk til svar at i testen av 4308 så ble alle funksjonene på 4308 grunnlaget for karakteren.
    Lyden ble ikke så mye lagt til grunn. Merkelig synes jeg. Hvis du leser testen av 4308 så kommer ikke dette tydelig frem. Under testen av 3808 så ble lyden prioritert og var grunnlaget for karakteren.
    Begynner å tvile på om disse testene bør legges til grunn før kjøp.
    Test det ut og stol på hva du hører selv og velg deretter. Det er ikke viktig hva andre mener.

Jeg har prøvd både 4308 og 3808 og lyden var akkurat den samme syntes jeg.
    Men nå har ikke jeg verdens beste høyttalere så kanskje det er en forskjell på gode høyttalere. Jeg leverte begge to tilbake grunnet problemer med oppdatering. Men skal bestille en ferdig oppgradert fra klubben isteden så slipper jeg problemer. Tror jeg nå skal ta 3808 som deg.

Har hørt Yamaha og like Denon mye bedre. Syntes på yamahaen at alle detaljene forsvant i et rotete lydbilde med mye romlebass. Denon var mye bedre detaljert med en fastere bass. Det er en lyd som jeg liker.
    Lykke til med valget.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gi en hjemmekino receiver karakter ut i fra fungsjoner og ikke ut i fra de hørbare ytelsene, det var en litt rar fremgangsmåte synes jeg.

Må innrømme at jeg også har stusset litt på de dårlige karakterene disse Denon forsterkerene har fått i hjemmekino testene i det siste. Der har disse ofte fått stempelet at de spiller uengasjerende osv. i forhold til konkurrentene.

Vil tro at personlige prefferanser blant testerene, valg av høytalere og lytteromm osv under testen kan ha ført til de litt dårlige test resultatene for Denon. I et vanlig oppsett hjemme hos brukerene er det som regel ikke stadige bytter mellom forskejllige forsterkerprodusenters forsterkere, slik at man ikke i samme grad får denne lydsignatur og spillestil problemstillingen da man ikke får det samme refferanse grunnlag.

Ellers foretrekker jeg en litt varm spillerstil i en forsterker, og mistenker litt at en forsterker som spiller "uengasjerende", gjør det pga at den har god kontroll over høytalerene. Blir nesten som den effekten man kan få med at en liten forsterker som mister kontrollen over bass elementene kan fremstå som at den spiller bedre og dypere bass, enn en forsterker som har kontroll og spiller med mindre forvrengning i forhold til det egentlige kildematerialet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Å gi en hjemmekino receiver karakter ut i fra fungsjoner og ikke ut i fra de hørbare ytelsene, det var en litt rar fremgangsmåte synes jeg.

Må innrømme at jeg også har stusset litt på de dårlige karakterene disse Denon forsterkerene har fått i hjemmekino testene i det siste. Der har disse ofte fått stempelet at de spiller uengasjerende osv. i forhold til konkurrentene.

Vil tro at personlige prefferanser blant testerene, valg av høytalere og lytteromm osv under testen kan ha ført til de litt dårlige test resultatene for Denon. I et vanlig oppsett hjemme hos brukerene er det som regel ikke stadige bytter mellom forskejllige forsterkerprodusenters forsterkere, slik at man ikke i samme grad får denne lydsignatur og spillestil problemstillingen da man ikke får det samme refferanse grunnlag.

Ellers foretrekker jeg en litt varm spillerstil i en forsterker, og mistenker litt at en forsterker som spiller "uengasjerende", gjør det pga at den har god kontroll over høytalerene. Blir nesten som den effekten man kan få med at en liten forsterker som mister kontrollen over bass elementene kan fremstå som at den spiller bedre og dypere bass, enn en forsterker som har kontroll og spiller med mindre forvrengning i forhold til det egentlige kildematerialet.
    Bra innlegg. Kunne ikke vært mer enig.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4308

Da er forsterker bestilt.
    Det ble Denon 4308 til slutt etter mye vurdering.
    Valgte denne fremfor Denon 3808 pga. en HDMI utgang mer og dab-radio.
    Kan hende det blir projektor til høsten og med 4308 så er en mer fremtids sikker. Bestilte den ferdig oppgradert med siste firmware. Levering 16.08.08.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Infinity1
    Kan hende det blir projektor til høsten og med 4308 så er en mer fremtids sikker. Bestilte den ferdig oppgradert med siste firmware. Levering 16.08.08.
    Gratulerer med kjøp! Og godt valg! Er kjempe fornøyd med min Jeg er veldig glad for at valget mitt falt på 4308, og jeg er sikker på at du ikke vil angre heller. Og DAB er genialt! Har aldri hatt det før, men nå går P4 Bandit nesten døgnet rundt

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Akeem
    Gratulerer med kjøp! Og godt valg! Er kjempe fornøyd med min Jeg er veldig glad for at valget mitt falt på 4308, og jeg er sikker på at du ikke vil angre heller. Og DAB er genialt! Har aldri hatt det før, men nå går P4 Bandit nesten døgnet rundt
    Tusen takk for det. Håper og tror jeg blir kjempefornøyd når jeg får den ferdig oppgradert med siste firmware.
    Hører faktisk en del på radio så blir artig å teste dab.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Infinity1
    Høres bra ut. Da kan vi høre med deg hva siste FW er, men du må vel ikke vente så lenge :grin: .

Fikk du en godt pris eller gir ikke Hifi klubben rabatter ? Tenker på at jeg ikke prutet litt når jeg handlet, men var mest interessert i å teste. Nå kan det se ut som jeg beholder den. Bruker den kun til film så jeg trenger ikke Dab, nett og hel masse som leveres med 4308.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Høres bra ut. Da kan vi høre med deg hva siste FW er, men du må vel ikke vente så lenge :grin: .

Fikk du en godt pris eller gir ikke Hifi klubben rabatter ? Tenker på at jeg ikke prutet litt når jeg handlet, men var mest interessert i å teste. Nå kan det se ut som jeg beholder den. Bruker den kun til film så jeg trenger ikke Dab, nett og hel masse som leveres med 4308.
    Får den 16.04.08 og må nok betale full pris som er 19998,-.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter jeg leste testen av 3808 så sendte jeg en mail til Hjemmekino og spurte om akkurat det du lurer på. Hvorfor 6 til 4308 og 4 til 3808? Fikk til svar at i testen av 4308 så ble alle funksjonene på 4308 grunnlaget for karakteren.
    Lyden ble ikke så mye lagt til grunn. Merkelig synes jeg. Hvis du leser testen av 4308 så kommer ikke dette tydelig frem. Under testen av 3808 så ble lyden prioritert og var grunnlaget for karakteren.
    Dette syntes jeg også var et svært merkelig svar. Når man gir full score til et produkt i denne prisklassen, så forventer vel alle at det nettopp er lydkvaliteten som står i fokus OG at den innfrir utstyrs/funksjonsmessig i forhold til konkurentene...

" Tja, lydmessig så som så. Litt over middels kanskje. Men se på alle de artige funksjonene. Dette må da være 6 av 6 mulige i score. "

Dette ligner ikke på det nivået Hjemmekino vanligvis ligger på i de utgavene jeg har fått med meg. Her må det ha skjedd en glipp...

Hvis man ser på hva den internasjonale pressen har skrevet, så er det jo nettopp pga lydkvaliteten ( både i stereo og surround ) + brukervennlighet og funksjonalitet at 3808 og 4308 ender opp som testvinnere med toppscore.

Og de fleste er enige i at lydkvaliteten er den samme, bortsett fra at det bor litt mer krefter i storebror 4308.

Denon har jo generelt sett laget svært godtlydende recivere de siste årene, noe som har gitt de solide mengder skryt verden rundt. Nærmest blitt til en referanse. xx08 generasjonen er neppe noe unntak.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Dette syntes jeg også var et svært merkelig svar. Når man gir full score til et produkt i denne prisklassen, så forventer vel alle at det nettopp er lydkvaliteten som står i fokus OG at den innfrir utstyrs/funksjonsmessig i forhold til konkurentene...

" Tja, lydmessig så som så. Litt over middels kanskje. Men se på alle de artige funksjonene. Dette må da være 6 av 6 mulige i score. "

Dette ligner ikke på det nivået Hjemmekino vanligvis ligger på i de utgavene jeg har fått med meg. Her må det ha skjedd en glipp...

Hvis man ser på hva den internasjonale pressen har skrevet, så er det jo nettopp pga lydkvaliteten ( både i stereo og surround ) + brukervennlighet og funksjonalitet at 3808 og 4308 ender opp som testvinnere med toppscore.

Og de fleste er enige i at lydkvaliteten er den samme, bortsett fra at det bor litt mer krefter i storebror 4308.

Denon har jo generelt sett laget svært godtlydende recivere de siste årene, noe som har gitt de solide mengder skryt verden rundt. Nærmest blitt til en referanse. xx08 generasjonen er neppe noe unntak.
    Som ihuga yamaha fan i mange år var også jeg litt skuffet over lyden med en gang, men det endret seg fort. Spesielt liker jeg Denon lyden på samtaler og det er det jo mye av på film .... I går kjørte jeg en av de siste Bond filmene, husker ikke nå hva den het med det er den med alle svevebåtene - Live to die another day ? Plenty med morrofaktor fra Denon 3808 også selv om Atle skrev at det ble litt kjedelig. Tror han er litt for opphengt i sin referanse (Yamaha ?) til å komme med en helt nøytral test ? Men så er det jo også snakk om matching av utstyr som han skriver.

Etter å ha testet det nyeste fra Yamaha og Denon er jeg nå så godt helt sikker på at jeg skal ha Denon. Spesielt liker jeg det informative displayet til Denon med litt større bokstaver, det ryddige designet innvendig, muligheter for å oppdater og det rikholdige meny systemet med alt du kan ønske deg. Så får vi bare håpe at de får fjernet alle bug's i oppdateringssystemet....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

T.o.

Det var en test av blant annet Onkyo TX-SR805, Denon AVR3808 og sammenlignet med referansen Yamaha RX-V3800 i forrige nr av lyd og bilde..

Alle tre forsterkene fikk terningkast 6, men konklusjonen ble at Onkyo tok over som referansemodell.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aragonjcw
    Det var en test av blant annet Onkyo TX-SR805, Denon AVR3808 og sammenlignet med referansen Yamaha RX-V3800 i forrige nr av lyd og bilde..

Alle tre forsterkene fikk terningkast 6, men konklusjonen ble at Onkyo tok over som referansemodell.
    Ikke helt presist vel. Hadde faktisk bladet og her er karakterene til Lyd & Bilde:

Marantz SR7002:
    Lydkvalitet - 3 , Funksjonalitet - 6, Brukervennelighet - 5, Kvaltetsintrykk - 5 og Totalt -5

NAD T765:
    Lydkvalitet - 4 , Funksjonalitet - 4, Brukervennelighet - 2, Kvaltetsintrykk - 5 og Totalt -3

Denon AVR-3808:
    Lydkvalitet - 6 , Funksjonalitet - 6, Brukervennelighet - 6, Kvaltetsintrykk - 5 og Totalt -5

Onkyo TX-SR805:
    Lydkvalitet - 6 , Funksjonalitet - 6, Brukervennelighet - 6, Kvaltetsintrykk - 5 og Totalt -6

Forstår ikke hvordan de regner når dette ikke også gir Denon 6 i totalpoeng, men viser jo bare at det ikke er noen fasit i dette gamet.
    Registerer også at mens Hjemmekino skriver at Nad spiller feiende flott er Lyd&Bilde bare sånn passe fornøyd.

Ganskje stor forskjell i forhold til Hjemmekino i alle fall og bra er det for jeg beholder Denon 3808 :-D. Den har funger smertefritt hele tiden noe jeg ikke kunne si om Yam 1800 som gikk i retur.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er intresangt, hva slags kilde og høytalere testet "Lyd&Bilde" med? Ingen tvil om at lyd er individuelt. Egne preferanser teller utrolig mye, og det noen syns er bra syns andre er mindre bra.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Dette er intresangt, hva slags kilde og høytalere testet "Lyd&Bilde" med? Ingen tvil om at lyd er individuelt. Egne preferanser teller utrolig mye, og det noen syns er bra syns andre er mindre bra.
    I følge Lyd&Bilde:
    Strereo oppsett: Yamaha CD-S CD spiller og Neat Momentum 4i (12' og 35')
    Surround oppsett: M&K THX Ultra (60') og en Blu-ray spiller som spiller Blood Diamond Blu-ray plate, og som de ikke skriver noe om.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke hvordan de regner når dette ikke også gir Denon 6 i totalpoeng, men viser jo bare at det ikke er noen fasit i dette gamet.
    Ikke bestandig man blir så veldig klok på totalkarakterer i tester...
    Men kanskje det var fordi de syntes Onkyo'en var litt mer engasjerende med sin mellomtone som er litt mer frempå enn Denon's. Smak og behag. Men dette kan nok gjøre Onkyo'en litt enklere å matche med annet utstyr ?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •