Denon 3808, 4308, Onkyo 905 eller Yamaha 3800? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Denon 4308 ble forøvrig testet i et nummer før Julen, og fikk da tærnigkast 6. Mens 3808 testet i siste nr, ikke ble bedømt like godt. Litt, mørk og tilbakelent lyd, sa de som hadde testet.
    Det hørtes jo ikke så oppløftende ut. Hadde egentlig lyst til å kjøpe enten denne eller lillebroren 2808. :sad:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Valget falt på 905, men det er leeeeeeeenge siden. Først fikk jeg modellen som måtte oppgraderes fordi det var noe kluss med bildet via hdmi, som alle første modeller hadde, så fikk jeg den nye og oppgraderte fra fabrikk, som ennå ligger i esken, noe den har gjort et par mmd, siden jeg skal flytte og ikke har orket å pakke den ut enda
    Så ikke denne tråden før nå

Ellers kan jeg anbefale Pioneer VSX-LX70 på det varmeste til nettopp Infinity Kappa 600 ++

Krefter nok i massevis alene (til mitt bruk). Etter kjøring av MCACC og dette phase opplegget så låter det meget bra.

Du får fortelle senere hvordan Onkyoen låter på høytalerene.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gompan
    Det hørtes jo ikke så oppløftende ut. Hadde egentlig lyst til å kjøpe enten denne eller lillebroren 2808. :sad:
    Jeg tror ikke du skal henge deg så mye opp i hva et lite norskt blad synes.

Leter du rundt så finner du tester som gir Denon 3808 en sekser og gir Yamaha 3800 en laber firer.

Tror matching er ganske viktig her - en del ting passer bedre sammen med hverandre enn andre. Og ikke minst hva synes du selv - god lyd for noen er noe helt annet for andre.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Leter du rundt så finner du tester som gir Denon 3808 en sekser og gir Yamaha 3800 en laber firer.

Tror matching er ganske viktig her - en del ting passer bedre sammen med hverandre enn andre. Og ikke minst hva synes du selv - god lyd for noen er noe helt annet for andre.
    Det er helt riktig ops: . Det blir jo også nevnt i testen at riktig match er viktig her. Derimot skåret den godt på brukervennlighet og utstyrspakke. Men igjen, husk å gå å lytte til den selv og gjør opp egen menig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med hva Mr_Spock og Rotja sier. Jeg har ikke lest den artikkelen som ble nevnt, men resten av verden er klar i sin tale : 2808, 3808, og 4308 er alle blandt de beste i sin prisklasse.
    Både med tanke på brukervennlighet, funksjonsmessig og lydkvalitet.
    Både i ren stereo og i surround modus vil jeg plassere Onkyo og Denon som noen blandt de beste i sin prisklasse.

Oppnår man ikke et godt resultat med reciveren, så har man ikke funnet utstyr med riktig match. Slik sett er Denon reciverene litt vrien, da de etter min erfaring er litt mer kresen på utstyret de tilkobles enn mange av konkurentene. Et eksempel :

Jeg syntes også at Denon reciverene var kjedelige. Tilkoblet min gamle cdspiller ( en eldre toppmodell fra Technics ) låt det flatt, todimensjonalt, og nesten null dynamikk. Slik var det jo ikke på Yamaha reciveren... Yamaha'en
    var riktig nok ikke særlig oppløst, og holografien var ikke noe å skryte av. Her var det også ganske todimensjonalt i forhold til en dyrere stereo pre'er. Men den hadde masse engasjement og dynamikk.

Heldigvis kom noen tilfeldigvis innom på besøk. Tilbydde meg å byttelåne CD spiller. Tja, som om det skulle være noen vits. Yamaha trøkker jo langt bedre.
    Og noen store forskjeller på cdspillere har jeg aldri opplevd med Yamaha'en.
    Men siden jeg liker å høre på forkjellig utsyr takket jeg ja til å låne hans eldre Densen spiller.
    Koblet den til Yamaha'en å fyte opp anlegget. Satt å finlyttet men merket ikke noen stor forskjell. Min hukommelse er også for dårlig til å huske små nyanser.
    Så koblet jeg opp Denon reciveren, mens jeg tenkte at denne lytteseansen kommer ikke til å vare lenge. Fyrte opp anlegget og kjørte noen test toner for å justere Denonreciveren til samme lydnivå som jeg testet Densenspilleren sammen med Yamaha.

Så var det klart for musikk. Og for en musikk det ble ! Nå var det plutselig den gamle Yamaha reciveren som var blitt til pingla. I tillegg til fantastisk dynamikk, merket jeg med en gang hvor stort og dypt lydbildet hadde blitt. En imponerende holografi, og flott oppløsning både i bunn og topp.

Denon reciverene har en varm klangkarakter, som mange sikkert liker. Ikke helt nøytral slik som Pioneer som for mange blir litt slank i bunn.
    Og den er derfor litt tilbakelent i mellomtonen, mens Onkyo er litt mer frempå i mellomtonen. Smak og behag.

Dette har ingenting å gjøre med lydkvalitet etter mitt syn. Det hele kommer ann på hva slags klangkarakter man liker.
    EC, Vincent, Parrasound osv har også en varm klangbalanse. Uten at man kan si at det er produkter med dårlig lydkvalitet.

Lydkvalitet er for meg : Dynamikk, holografi, oppløsning, sammenheng, engasjement, kontroll, romfølelse og tilstedeværelse o.l.
    Om en komponent er varm, nøytral, tilbakelent, frempå osv. er mer en smaksak og et personlig valg.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv klarer jeg ikke å bli enig med meg selv om det skal bli denon3808 eller yamaha1800, men mye tyder på at det bli yamaha i.o.m at jeg kjører fullt 5.1klipsch oppsett. Allt av klipsch brosjyrer jeg har sett i, er det alltid yamaha forsterker(e) som er avbildet sammen med de, i de "offisielle" klipsch brosjyrene. OM det er tilfeldig eller om yamaha har kjøpt seg reklameplass ELLER om yamaha faktisk er "best match" med klipsch vet jeg ikke, men jeg mener å huske at audiocompaniet i oslo anbefalte yamaha på det varmeste.... den gang valgte jeg denon...

NJJ

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Marantz SR 8002

Den er jo rimelig lik Denon sin 4308, og begge disse spiller en del bedere en modellene under F.eks 3808 som er noe tam.
    Får et helt annet lyd bilde hvis man går opp en klasse.

Men klart det står jo alt på disse penga.

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har heldigvis hifiklubben såpass nært her, så jeg kan låne med meg denon å høre. Man blir vel egentlig litt blind på tester. Det er ikke rart at ting går i surr, når det så forskjellige konklusjoner fra en tid til annen

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er vel en kjent sak at Atle, AKTO eller hva han nå heter liker bass :-D , og så har han jo Yamaha. Lurer litt på hva jeg skal velge selv men heller litt til Yamaha 3800 da jeg kun bruker den til film, men så har det vært en del tull med DTS HD etc i det siste, så jeg vet a f...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror AndyMcnebb er inne på noe veldig veldig viktig her! Han beskriver noe som jeg tror alle bør tenke mye på i valg av reciever. Jeg har pr nå store problemer med å velge mellom disse tre merkene. Kan ikke si annet enn at jeg har blitt litt farget av alle superlativene Yamaha har fått i den norske pressen det siste året. Mest sannsynlig er det ingen av disse recieverene som er dårlige.

En her på forumet testet en relativt bra dac opp mot dac'en som sitter i Onkyo 875. Det var ingen spesielle hørbare forskjeller, så han selger den igjen! Det synes jeg er meget oppløftende med tanke på oss som både vil ha musikk og film best mulig og ikke ønsker å svi en årslønn på et Hifi oppsett i tillegg

Det er ingen tvil om at disse recieverene er blitt bra. Jeg velger å ikke håne noen av merkene. Jeg tror det handler alt om matching som AndyMcnebb var inne på. Det er rett og slett moro når bytte av CD spiller kan utgjøre en sånn forskjell
    Det blir det samme som med rom som det ikke er gjort noe med eller et annlegg som ikke er plassert riktig. Etter min mening kan du kjøpe et annlegg til 20 lapper for så å matche det riktig, plassere det riktig og gjøre noe med rommet. Dette vil spille fletta av et annlegg til 40 lapper hvor det ikke er gjort noenting.

Valgets kvaler....

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

helt enig!
    hadde denon før(i gamle gode dager)en3803(cw)
    og yamaha 3800 i dag med et annet ht oppsett(b&w)

gleden er like stor, med unntaket da av fullstendig bedre tilnærming av nirvana! (som man jo i dette tilfellet klart merker svææææært godt) takk gud.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å henta meg en Denon 3808 i går. Har fra før testet en Yamaha 1800. For tidlig å si hva jeg liker best - så lite forskjell er det i hvertfall på lyden, og trøkk blir det nok av med en SVS 20-39 i hus . Menysystemet er også milivis bedre en 1800 som ventet - 3800 har jeg ikke testet.

Som den fikler jeg er så må jeg åpne alt jeg har i hus og da er det ingen tvil om hvem jeg liker best - Denon. Mens Yamaha ser ut som et ormebol med kabler i alle retninger så du nesten ikke ser komponentene, er Denon ryddighetens selv. Her er de fleste kortene direkte koblet til hverandre med kontakter og det er kun et lite antal kabler noe som normalt gir bedre luftgjennomstrøming og kjøling. Videre ser det ut som Denon bruker motstander og kondensatorer av bedre kvalitet enn Yamaha. Det er også kjøleribber på de fleste transistorer som ikke her festet til kjølribben - i motsetnig til Yamaha. Kondensatorene i utgangstrinnet er like store som de Yamaha bruker.

Dessuten er det ting ved artiklen i Hjemmekino som får meg til å stusse. På bildet mangler USB i fronten til høyre under dekslet. Videre skriver Atle at Denon har tre trafoer - det stemmer ikke. Det finnes kun en og den er mist like stor som Yamaha's sin. Finnes det flere varianter av Denon 3808 eller har hjemmekino testet en premodell som ikke er lik den som selges i dag ?

Til sist: Denon har lagt ved et blad som beskriver hvordan man foretar en firmware oppdatering. Dette ser jeg på som positivt i forhold til Yamaha som forlanger at man skal levere til service hvis man ønsker å oppdatere firmware noe som viser seg nødvendig for Yamaha 1800/3800 om man skal komme rundt feil rundt DTS HD MA (bombe, DTS HD 5.1/7.1 indikering m.fl). Kan ikke se Denon har disse skavankene.

Newcomer Infinity1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips her inne på valg av Yamaha eller Denon.
    Leverte tilbake Denon 4308 etter jeg hadde problemer med oppdatering.
    Nettdelen og usb virket ikke etter oppdatering samme hva jeg prøvde på.

Lurte da på om jeg skulle gå for Yamaha isteden.
    Men tror det jaggu blir en Denon 4308 allikevel.

Ble fortalt at man kan bestille en ferdig oppgradert.
    Var jo en helt rå receiver bortsett fra problemene med oppdatering. Det virker jo hos mange som har prøvd. Må være et eller annet med noen internett leverandører som gjør at det blir problemer hos noen. Kan jo bare få hi-fi klubben til å gjøre oppdateringen på verkstedet så slipper man disse problemene selv.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Infinity1
    Mange gode tips her inne på valg av Yamaha eller Denon.
    Leverte tilbake Denon 4308 etter jeg hadde problemer med oppdatering.
    Nettdelen og usb virket ikke etter oppdatering samme hva jeg prøvde på.

Lurte da på om jeg skulle gå for Yamaha isteden.
    Men tror det jaggu blir en Denon 4308 allikevel.

Ble fortalt at man kan bestille en ferdig oppgradert.
    Var jo en helt rå receiver bortsett fra problemene med oppdatering. Det virker jo hos mange som har prøvd. Må være et eller annet med noen internett leverandører som gjør at det blir problemer hos noen. Kan jo bare få hi-fi klubben til å gjøre oppdateringen på verkstedet så slipper man disse problemene selv.
    Hva slags oppdatering snakker vi om. Må du koble den til nett eller kan du også laste ned å oppdatere vis USB porten ?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om oppdatering av firmware på 4308.
    Dette må gjøres over nett og ikke usb.
    Eller som jeg skal gjøre: Levere 4308 til hi-fi klubben for oppdatering. Da slipper man å irritere seg hvis det skulle dukke opp problemer slik det gjorde for meg på min forrige 4308. Ikke noe feil på 4308 men problemer med internett leverandør forbindelsen.

Masse info om dette i disse trådene:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...8-avr4308.html

http://avforum.no/forum/receivere-fo...08-4308-a.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe feil på 4308 men problemer med internett leverandør forbindelsen.
    ??

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    ??
    Slik jeg har lest og er forklart så er det problemer å få oppgradert fra forskjellige internett leverandører. Dette pga. forskjellige "porter" som er åpne eller ikke åpne fra nett leverandørene.

Ikke arrester meg på dette. Men slik er jeg forklart fra flere og lest på forskjellige forum.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har lest og er forklart så er det problemer å få oppgradert fra forskjellige internett leverandører. Dette pga. forskjellige "porter" som er åpne eller ikke åpne fra nett leverandørene.

Ikke arrester meg på dette. Men slik er jeg forklart fra flere og lest på forskjellige forum.
    Høres ut som noe av komunikasjonen blir stoppet av brannmuren. Ganske vanlig probleme. Logitech har slitt med dette i flere år på sine programmerbare fjernkontroller til de fikk ny software. Må være bedre å laste ned og installer vha USB porten ?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Høres ut som noe av komunikasjonen blir stoppet av brannmuren. Ganske vanlig probleme. Logitech har slitt med dette i flere år på sine programmerbare fjernkontroller til de fikk ny software. Må være bedre å laste ned og installer vha USB porten ?
    Hadde vært det beste med usb oppdatering ja. Men denne muligheten har du ikke på Denon receivere. Mulig denne funksjonen kommer med ny firmware, eller på de nye modellene som kommer i 2009/2010.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært det beste med usb oppdatering ja. Men denne muligheten har du ikke på Denon receivere. Mulig denne funksjonen kommer med ny firmware, eller på de nye modellene som kommer i 2009/2010.
    Du som har hatt begge, 3808 og 4308, er det noe forskjell på lyden på de to ? Grunnen til at jeg spør er at Hjemmkino har gitt 6 til 4308 før jul og 4 til 3808 for noen dager side. Ved siste test var det lyden de hang seg opp i. Leste en utenlandsk test og de sa at lyden var den samme og at det kun var ekstra utstyr og noen ekstra watt som gjorde forskjell i pris.

Har en 3808 på hjemlån. Etter å ha hatt Yamaha i mange år var første inntrykket at lyden var litt tynn og diskantfokusert. Imidlertid synes jeg at den blir bedre og bedre og passer i grunn min Patos Lyric 401 bra da de kan være litt mørke i diskanten. Trenger ikke alt det ekstra som følger 4308 men om lyden er forskjelling kan de være en ide å teste den også.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •