Må jeg kjøpe meg en digital surround forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må jeg kjøpe meg en digital surround forsterker?

Jeg har nylig kjøpt meg en Xbox og jeg ønsker å benytte meg av alle de fordelene den kan gi. Dette er blandt annet digital 5.1 lyd... Som dere kan se er dette litt upraktisk da jeg har en gammel Denon forsteker (DRA-385RD) som på ingen måte støtter Digital surround (eller noen annen form for surround for den saks skyld).

Spørsmålene blir da: Finnes det en "Digital surround boks" jeg koble til Denon forsterkeren slik at jeg kan koble Xboxen til den. (Problemet her blir vel at jeg ikke har utak til nok høytalere på Denonen, finnes det noen vei rundt dette?) Hva vil i såfall prisen på denne løsningen bli?

Burde jeg kjøpe en NAD T742 til 3,998 på min lokale Hi-fi klubb istedet? Jeg skulle ønske jeg hadde mer penger å rutte med, men det er omtrent det jeg har råd til nå.

Burde jeg spare 1000kr ekstra sånn at jeg kan kjøpe en NAD T743?'

Det det hele koker ned til er, hva er den beste løsningen for meg til ca 4000kr. Må jeg kjøpe meg en digital forsterker, eller finnes det en annen likeverdig løsning til forsterkeren jeg har nå.

Håper at noen som har mer peiling en meg kan komme med noen gode råd

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøpe deg en Dolby Digital dekoder. En dekoder er en sak som har innebygd forsterker for bak og senterhøyttalere men bruker stereoforsterkeren til fronthøyttalerne. En slik sak har jeg selv. Yamaha DSP-E800 er et slikt produkt. Problemet er at den ikke selges i landet lenger. (men selges på avland.co.uk)

Ville satset på å kjøpe en helt ny hjemmekinoforsterker.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av InLimbo
    Jeg har nylig kjøpt meg en Xbox og jeg ønsker å benytte meg av alle de fordelene den kan gi. Dette er blandt annet digital 5.1 lyd... Som dere kan se er dette litt upraktisk da jeg har en gammel Denon forsteker (DRA-385RD) som på ingen måte støtter Digital surround (eller noen annen form for surround for den saks skyld).
    [...]
    Det det hele koker ned til er, hva er den beste løsningen for meg til ca 4000kr. Må jeg kjøpe meg en digital forsterker, eller finnes det en annen likeverdig løsning til forsterkeren jeg har nå.
    Jeg tror du trenger en surroundreceiver, ja. Alle nåværende modeller på markedet har digital dekoder. Hvis du ønsker å bruke Denonen videre, så trenger du pre-out på surroundreceiveren.
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    [...]En dekoder er en sak som har innebygd forsterker for bak og senterhøyttalere men bruker stereoforsterkeren til fronthøyttalerne[...]
    Litt presisering: En dekoder kan godt bygges inn i en boks med forsterkere som angitt, men begrepet "dekoder" omfatter ikke forsterkerkretser.
    Det finnes imidlertid noen få produkter som Peakman påpeker, som består av dekoder, forforsterker og forsterkere for surround-kanalene. Et eksempel er Holfi 3.5.1. Poenget er at disse produktene nok starter i en litt høyere prisklasse enn det det legges opp til her.
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Ville satset på å kjøpe en helt ny hjemmekinoforsterker.
    Her er jeg enig med Peakman. Det er skikkelig priskonkurranse på hjemmekinoreceivere for 5.1 oppsett akkurat nå, så her får du mye for pengene. Så lenge det er pre-out til frontkanaler, kan du bruke din gamle Denon-forsterker som effektforsterker til frontene og dermed avlaste strømforsyningen i surroundreceiveren.

Du nevner NAD, men det er også mange andre alternativer. Sjekk ut rimelige modeller fra f.eks. Yamaha, Harman Kardon, Denon etc. Mulighetene er svært mange, men bruk ørene! Det er mange DÅRLIGE produkter blant surroundreceiverne i prisklassen 2000-5000 kroner, men også noen perler. Vær klar over at i denne prisklassen sparer produsentene der de kan, og det er slett ikke alle som tilbyr pre-out, noe du trenger for å bruke Denon-forsterkeren som effektforsterker. NAD har pre-out, og er et godt forslag, men jeg ville kanskje forsøkt å selge Denon-forsterkeren og sett hva man får å rutte med da...

Kommer du opp i 5000-kroners klassen får man mer å velge i fra flere produsenter. Jeg ville da likevel gått for noe med pre-out i alle kanaler, siden det gir gode muligheter for å bygge ut med mer effekt siden...

Lykke til med forsterkervalget!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all hjelp til nå

Tror jeg kommer til å gå for en ny forsterker, men det er ikke bare bare... Er nemlig ganske blank på dette, men prøver å lære så mye som mulig, så raskt som mulig.

Kikket litt på Hifi centeret sine sider og den eneste Harman/Kardon forsterkeren jeg kan ta meg råd til nå er AVR1550 (http://www.hificenter.no/shop_item.c...,96&id=457). Problemet er at de ikke har oppgitt hvilke koblings muligheter som er på den. Noen som vet dette?

Behovet mitt er minimum:
    -2 x SPDIF (Lydkort pc/Xbox),
    -1-2 x optisk (Xbox, pluss annet (dvd?))
    -pre-out (til sub (for man trenger pre-out for å bruke sub, gjør man ikke?), og en evnt effekt forsterker på et senere tidspunkt)

På NAD T742 (http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=...96|503|pdetail) er det oppgitt 3 digitale innganger (2 coaxial, 1 optisk). Er de coaxial inngangene kompatibel med SPDIF, eller er det en annen standard.

Er det noe mer jeg bør ha?

Om du har et forslag, gi en URL slik at jeg kan kikke litt nærmere på hva du foreslår Jeg kan desverre ikke bruke mer en 4k, så prøv å ikke frist meg med dyre vidunder systemer :P

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD T742 har 2 coax og 2 optiske digitalinnganger. Ingen digital ut, om du skulle trenge det.

Huh, var ikke lett å finne ut hvordan den H/Ken ser ut bak. Var ikke engang på hjemmesiden deres jo. Men jeg ville tippe den og har 2/2 eller 1/3 coax/optisk.

Hva har du/skal du kjøpe av høyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen gamle hjemmebygde (tror jeg) som jeg har overtatt fra min far. Er ikke sikker på spesifikkasjonene, men de er helt grei til min Denon (DRA-385RD) forsterker. Så planen er å starte med de, pluss noen gamle greier som står gjemt på loftet. Alt er nemlig bedre enn å bruke lyden på tven til film og spill...

Desverre har jeg bare 4k å bruke nå, så fullt høytalersett blir neste prosjekt. Det er ikke lett å være fattig student :roll:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, føler med deg. Har bare studielån selv. Mitt råd er, hvis du har tilgang på bil eller muskler, ta meg deg stereohøyttalerne innom HFC og HFK og test dem på de to forsterkerne, og kjøp den du synes høres best ut. Du kunne jo også prøve å prute litt når du har bestemt deg, siden begge er utgående modeller. Bare si at de andre vil gi rabatt. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn forresten, mannen på Hifi centeret snakket om at de skulle få inn en digital surround forsterker til 1,5k i april... Noen som vet hva han snakker om?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir sikkert gode priser når det digitale kommer for fullt, se bare på dvd spillerene..vhs til samme pris har mono og ingenting

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du/skal du kjøpe av høyttalere?
    Har noen gamle hjemmebygde (tror jeg) som jeg har overtatt fra min far. Er ikke sikker på spesifikkasjonene, men de er helt grei til min Denon (DRA-385RD) forsterker. Så planen er å starte med de, pluss noen gamle greier som står gjemt på loftet. Alt er nemlig bedre enn å bruke lyden på tven til film og spill...
    Spurte min far hvilke høytalere jeg har, og det viser seg at det er Bang Olufsen (fra midten->slutten av 70 tallet). Husker desverre ikke hva slags navn de har... Noe med A og 100 i seg tror jeg, burde ha fulgt litt bedre med på hva han sa :roll:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av InLimbo
    Spurte min far hvilke høytalere jeg har, og det viser seg at det er Bang Olufsen (fra midten->slutten av 70 tallet). Husker desverre ikke hva slags navn de har... Noe med A og 100 i seg tror jeg, burde ha fulgt litt bedre med på hva han sa :roll:
    Sjekk ut BeoWorld og se gjennom de alfabetiske listene. Der kan helt sikkert finne dem (høyttalerne til B&O heter som regel "BeoVox" med en modellbetegnelse etter). Har sett gjennom listene og finner ingen modeller fra 70-tallet som inneholder bokstaven A... ops:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •