Har Electrocompaniet A watt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har Electrocompaniet A watt?

Noen som vet om Electrocompaniet sine forsterkere har A watt?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt merkelig bruk av enheten watt er det ikke?
    Watt indikerer effektbruken og er et resultat av spenning og lastpådrag.

Om forsterkerene til Electrokompaniet en en klasse A, B eller kanskje AB vet jeg ikke med sikkerhet, men det er det garantert neon andre her som kan hjelpe til med.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Noen som vet om Electrocompaniet sine forsterkere har A watt?
    Ingen stor EC fan, men vet at ECI 4 og Nemo kjører i klasse A. Trolig gjelder det flere andre modeller fra EC også.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

har googla men finner ikke noe....greit at jeg bruker google hele tiden men akkurat dette fant jeg ikke noe.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst hvilke modeller lurer du på?
    Jeg tviler på at noen av EC modellene er ren klasse A, de fleste transistor forsterkere er klasse A/B.
    Hvorfor lurer du?
    A watt er ikke bedre enn B watt hvis det er det du tror. Hvilken bokstav A, B eller D er ikke noen indikasjon på kvalitet, men forteller deg litt om hvordan forsterkeren er konstruert.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de er 5-6% klasse A. altså bare en høy tomgangstrøm. -har jeg lest et sted

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg lurer :-)

Sitat Opprinnelig postet av wotg
    A watt er ikke bedre enn B watt hvis det er det du tror. Hvilken bokstav A, B eller D er ikke noen indikasjon på kvalitet, men forteller deg litt om hvordan forsterkeren er konstruert.

Hvis noen kan utdype dette litt ville JEG bli svært takknemlig.

Mange forsterkere blir oppgitt med klasse A drift. Men dette er ikke nødvendigvis en fordel?
    Jeg er på forsterker jakt selv og skal for første gang legge litt (?!) kroner i det.
    Har også skjønt at en del forsterkere har klasse A drift, la oss si, på de 50 første wattene og deretter A/B?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet, har EC ingen ren klasse A forsterkere. Pass Labs er et eksempel på noen som har dette. Litt om forsterkerklasser:

Amplifiers are commonly classified by the conduction angle (sometimes known as 'angle of flow') of the input signal through the amplifying device.

Class A
    Where efficiency is not a consideration, most small signal linear amplifiers are designed as Class A, which means that the output devices are always in the conduction region. Class A amplifiers are typically more linear and less complex than other types, but are very inefficient. This type of amplifier is most commonly used in small-signal stages or for low-power applications (such as driving headphones).
    Class B
    In Class B, there are two output devices (or sets of output devices), each of which conducts alternately for exactly 180 deg (or half cycle) of the input signal.
    Class AB
    Class AB amplifiers are a compromise between Class A and B, which improves small signal output linearity; conduction angles vary from 180 degrees upwards, selected by the amplifier designer. Usually found in low frequency amplifiers (such as audio and hi-fi) owing to their relatively high efficiency, or other designs where both linearity and efficiency are important (cell phones, cell towers, TV transmitters).
    Class C
    Popular for high power RF amplifiers, Class C is defined by conduction for less than 180° of the input signal. Linearity is not good, but this is of no significance for single frequency power amplifiers. The signal is restored to near sinusoidal shape by a tuned circuit, and efficiency is much higher than A, AB, or B classes of amplification.
    Class D
    Main article: Switching amplifier
    These use switching to achieve a very high power efficiency (more than 90% in modern designs). By allowing each output device to be either fully on or off, losses are minimized. A simple approach such as pulse-width modulation is sometimes still used; however, high-performance switching amplifiers use digital techniques, such as sigma-delta modulation, to achieve superior performance. Formerly used only for subwoofers due to their limited bandwidth and relatively high distortion, the evolution of semiconductor devices has made possible the development of high fidelity, full audio range Class D amplifiers, with S/N and distortion levels similar to their linear counterparts.
    Other classes
    There are several other amplifier classes, although they are mainly variations of the previous classes. For example, Class H and Class G amplifiers are marked by variation of the supply rails (in discrete steps or in a continuous fashion, respectively) following the input signal. Wasted heat on the output devices can be reduced as excess voltage is kept to a minimum. The amplifier that is fed with these rails itself can be of any class. These kinds of amplifiers are more complex, and are mainly used for specialized applications, such as very high-power units. Also, Class E and Class F amplifiers are commonly described in literature for radio frequencies applications where efficiency of the traditional classes deviate substantially from their ideal values. These classes use harmonic tuning of their output networks to achieve higher efficiency and can be considered a subset of Class C due to their conduction angle characteristics.
    Frode

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan man ikke også for enkelhets skyld si at klasse D er digital?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det er det veldig mange som er uenig i. Det er utbredt inntrykk av at Klasse A ofte låter bedre. Det ble gjort en avstemning på HiFisentralen og det ble et stort flertall på best kvalitet med Klasse A.

Du kan ikke sammenligne 30W klasse A med 30w klasse AB.
    Grunnen er at Klasse A transistorene er åpen hele tiden dvs maks strøm blir brukt kontinuerlig uavhengig av signalet. Det betyr at en Klasse A kan virke mye mer kraftfull i bass grunnet strømmen enn en tilsvarende AB forsterker oppgitt på samme max watt.

Min 30W klasse A kan spille mer kraftfull bass enn gode 185w og 140 watt AB forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    kan man ikke også for enkelhets skyld si at klasse D er digital?
    Kan visst være både analog og digital.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EC forsterkere kjører i klasse A de første wattene og går deretter over til A/B drift.

AW400 monoblokkene kjører f.eks i klasse A opp til 20W og går så over til A/B. Fordelen med dette er at at man kan få fordelene ved klasse A på normale lyttevolum, mens man fremdeles kan ha haugevis med watt i klasse A/B til høytspilling uten at forterkeren må kjøre i A hele veien, med de varme- og strømforbruksulemper dette medfører.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en venn i klassen som kansje skal på Electrocompaniet forsterker, og han sier den er "klasse a watt" men tror den er lagd i 1996 eller noe sånt, og den skal være på 2x120w men det tror jeg er bullshit. vertfall i ren a klasse.

Noen som vet?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så hvis jeg forstår det riktig vil det da si at an klasse A forsterker sluker en del strøm på tomgang?
    I så fall, opplever dere noen problemer mtp kursen i stuen? Altså en haug med lyspærer på, kanskje en ovn, TV, osv, Og når forsterker skrues på går sikringen?

Nå i begynnelsen av min søken etter ny forsterker foregår mye på nett, før jeg peker meg ut de jeg skal lytte på. Men jeg kan ikke huske å ha sett så mange som opplyser om såkalt "soft start". Viktig eller uviktig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må finne en forsterker som passer til dine høyttalere og kilden. Hvilke høyttalere er det du har i tankene?

Min supre Sugden A21SE (30W) trekker 300w fra nettet men har aldri hatt noen problem med det. Men den blir meget varm.

Jeg har ikke noen stor oversikt over Klasse A forsterkere men tror 100w er uvanlig. Tror det vil medføre digre avkjølingssystemer og veldig høy pris.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krell FBI 2x300W klasse A...
    Det er mange store klasse A konstruksjoner på markedet, men disse er ofte veldig kostbare. Du får mange SE konstruksjoner til en fornuftig pris, kanskje du finner noe spennende utenfor grensene?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer på når svinn-avgiftene kommer
    Vurderer forbud mot lyspærer - Nyheter - NRK Nyheter

jeg og en kamerat har loddet en PassDIY ZEN forsterker. med 600VA trafo gir den 2x 10watt. litt over hva en kredittkort størrelse t-amp kan stille med

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •