problemer med min yamaha MX-630 effekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

problemer med min yamaha MX-630 effekt

hei.
    jeg har kjøpt en yamaha MX-630 effektforsterker brukt, etter noen dagers bruk slutta A kanalen å funke, men B fungerer feilfritt. når jeg spiller "vanlig" volum går det bra, men når jeg begyner å dra på litt virker det som den "kortslutter", etter ca 5-10 sek kommer den tilbake. men det samme skjer igjen. hva kan det være? er det noe man kan fikse?

mvh:-D

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsyneligvis forsterkeren som slår av kanal A fordi den blir overopphetet ved høy effekt. Den fungerer igjen etter 10 sekunder fordi den har kjølt seg ned litt.

Er nok desverre normalt..

Du kan jo prøve med en vifte?

Evt. kan det være at kjøleribbene til effekttransistorene i kanal A ikke sitter helt som de skal, da kan du pelle de av, rense de, ha på litt kjølepasta og sette de på igjen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    Sannsyneligvis forsterkeren som slår av kanal A fordi den blir overopphetet ved høy effekt. Den fungerer igjen etter 10 sekunder fordi den har kjølt seg ned litt.

Er nok desverre normalt..

Du kan jo prøve med en vifte?

Evt. kan det være at kjøleribbene til effekttransistorene i kanal A ikke sitter helt som de skal, da kan du pelle de av, rense de, ha på litt kjølepasta og sette de på igjen.
    syens ikke den blir spesielt varm, den driver basserne på frontene min og det er 4stk 6,5" elementer, det er ikke alverden. men dette problemet skjer så fort jeg slår den på og "guffer" på litt. men det sitter 2 kjølleribber det er sikkert som du sier at den ene er til A og andre til B, den til Bkanalen er ikke varm i det hele tatt, mens den til A kanalen er "lonka" kropstempratur.
    hvor får jeg kjøpt sån kjølepasta?

takker for svar :-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har et spørsmål til: er det mulig å bytte skruvterminalen brak? så jeg kan bruke banan kontakter? og hvor kan dette kjøpes?

mvh :-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svensken
    syens ikke den blir spesielt varm, den driver basserne på frontene min og det er 4stk 6,5" elementer, det er ikke alverden. men dette problemet skjer så fort jeg slår den på og "guffer" på litt. men det sitter 2 kjølleribber det er sikkert som du sier at den ene er til A og andre til B, den til Bkanalen er ikke varm i det hele tatt, mens den til A kanalen er "lonka" kropstempratur.
    hvor får jeg kjøpt sån kjølepasta?

takker for svar :-D
    Hmm dette er jo en dedikert effektforsterker ja. Da kan det hende det blir litt vanskelig å skru løs kjøleribbene, de er vel integrert i chassiset?

Det du også kan tenke på er om forsterkeren slår av en kanal dersom den bruker for mye strøm. Vanskelig å si hva som kan være galt da dersom den trekker mer strøm enn den skal.

I utgangspuktet skulle du nok ha brent deg på hendene når du tok på kjøleribbene. Minner kanskje om et lite effektivt kjøleanlegg det her da. Du kan jo prøve å bytte kjølepasta og sjekke at kjøleribbene sitter ordentlig, og evt. montere en vifte inni chassiset eller som blåser på ribbene fra utsiden.

Problemet her da er at kjøleribbene ikke har ordentlig kontakt med effekttransistorene slik at varmen ikke blir overført ordentlig. Kjølepastaen er med på å skaffe bedre kontakt da denne leder varme mye bedre enn luftbobler / luftrom, denne har som oppgave å tette igjen mellom transistor og kjøeribbe.

Kjølepasta (goop) får du kjøpt på alle dataforretninger, den som går for å være den desidert beste er vel Artic Silver 5. Jeg gjorde det samme på PC'n min og da gikk tempen på prosessoren ned 7 grader ved kun å bytte denne.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svensken
    har et spørsmål til: er det mulig å bytte skruvterminalen brak? så jeg kan bruke banan kontakter? og hvor kan dette kjøpes?

mvh :-D
    Er mulighet for det ja, får kjøpt det på biltema eller clas hvis ikke det er noe spesielle hensyn til montasje. Er det spesiell størrelse på loddeørene og pluggene er kretskortmontert må du nok på ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa for å finne nye skruterminaler.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for svar! :-D