Romkorreksjon i stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romkorreksjon i stereo

Lurer på følgende:
    Hvis man bruker romkorreksjonen for å sette opp hjemmekino-anlegget, vil den også gi "optimal" lyd når jeg bruker receiveren i stereo - til lytting på god gammeldags stereolyd fra en CD?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optimal og optimal - du får ihvertfall romkorrigert lyd også i stereo, om du ønsker det.

Om det er bedre eller ei kommer an på om du "liker" den lyden romkorreksjonssystemet skaper.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og så kommer det sikkert an på hvor avansert romkorreksjon du har. MCACC som sitter i Pioneer VSX915 fungerer ikke noe særlig. Lydbildet blir flatt og komprimert, mens andre som har mer avanserte typer rapporterer at det fungerer utmerket.

Kikk litt i denne tråden.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Optimal og optimal - du får ihvertfall romkorrigert lyd også i stereo, om du ønsker det.

Om det er bedre eller ei kommer an på om du "liker" den lyden romkorreksjonssystemet skaper.
    Ser den, og er klar over de ulike synspunktene på romkorreksjon. Men jeg spør egentlig litt akademisk. Altså. Gitt at romkorreksjon ER optimalt (for meg og mitt rom) vil den sikre optimal stereolyd i samme grad som optimal flerkanalslyd? Det hadde i så fall vært optimalt

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med Audyssey Multi EQ XT som sitter i Denon AVR-2807 er at den ikke sentrerer vokal, og heller ikke gir et like fokusert lydbilde som jeg oppnår gjennom høyttalerplassering. Men jeg vet bl.a. Flageborg oppnår gode resultater med samme romkorreksjonssystem.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    ...og så kommer det sikkert an på hvor avansert romkorreksjon du har. MCACC som sitter i Pioneer VSX915 fungerer ikke noe særlig. Lydbildet blir flatt og komprimert, mens andre som har mer avanserte typer rapporterer at det fungerer utmerket.

Kikk litt i denne tråden.
    Takker for svar
    Kan godt være mer konkret på hvor optimalt den eventuelle romkorreksjonen er.
    Vurderer å handle Denon AVR-2808 eller Yamaha RX-V 1800... Så kan godt supplere spørsmålet med at det i så fall er en av disse romkorreksjonens-metodene som skal benyttes

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med min receiver (harman/kardon avr 435) er det utenkelig å høre på musikk i stereo uten å bruke romkorreksjonen. Lyden forandrer seg noe voldsomt til det bedre, forskjellen med og uten er som to vidt forskjellige anlegg.

Her følger et innlegg fra et annet forum, hvor en skeptiker opplevde akkurat det samme:

""I det ene rommet her står det en AVR 645 surround forsterker. Har egentlig ikke noe spesielt forhold til det oppsettet i og med det ikke er jeg her i huset som styrer med surroundopplegget..

Fikk nå uansett et innfall om å teste den innebygde romkorreksjonsenheten på denne saken. Bare sånn for å se om det hadde noe for seg. Og neida, jeg regner ikke romkorreksjonssaken i denne forsterkeren for å være "state of the art".

Jeg koblet i den medfølgende micen (6 m kabel på den). Plasserte den i lytteposisjon. Kjørte så igang med setup. Det hele tok 5 min min, inkludert flytting av mic.

Så fyrte jeg opp først uten romkorreksjon, Johnny Cash, låta Personal Jesus.
    Joda, dette låt jo som normalt. Frontene blir drevet av aw180, ikke surroundforsterkeren..

Så var det å slå på romkorreksjon og sette på samme låt.. Jeg hadde regnet med at det ble forskjell, noe jeg hadde rett i. Men FOR en forskjell! S'er, samt diskant og øvre mellomtone hadde blitt litt i hissigste laget, men lydbildet var helt abnormt mye større enn ellers.
    Her snakker vi ikke om forskjeller på micronivå eller finlytting. Det hørtes ut som det sto et helt annet anlegg å spilte. Utrolig mye mer gjennomsiktig det hele ble. Bassen var stort sett som den pleier å være, de store forskjellene lå høyere opp.
    Han andre som var med å lytte sa som følger "Det er nesten vanskelig å vite hvor man skal begynne, for det er jo som to forskjellige anlegg". Akkurat det samme inntrykket satt jeg igjen med.

Nå skal det sies at noen ting ble forverret, f.eks de allerede nevnte S'er samt øvre sjiktet i frekvensområdet. Men det skal også nevnes at rommet ikke har noe demping fra før og er ellers rimelig dårlig egnet til lyd.

Men dette åpnet opp for en rekke spørsmål.

Hvor bra kan man få det med skikkelig romkorreksjon? Jeg blir nesten småskræmt over å tenke på det

Jeg vet jo at for mange så er det med å korrigere lyden/EQ osv som å banne i kirken. Men etter den testen i dag, med relativt dårlig utstyr samt hurtig oppsett så er i alle fall ikke jeg i tvil om at her er det mye å hente. Virkelig mye. Mer enn bytte av CD-spiller/platespiller/forsterker som jeg noen gang har hørt.
    Samt etter litt tankeaktivitet, så sier det seg vel selv at om rommet ødelegger/demper visse frekvenser mer enn andre, så burde det jo være alt annet enn feil å justere dette slik at det når øret i det nivået det er ment. I alle fall sier min fornuft at dette er fornuftig.

Jeg gleder meg til å teste skikkelig romkorreksjon når jeg får ferdig lytterommet, samt dempet dette "naturlig". For at jeg skal teste det er det liten tvil om"

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne rekkefølgen er viktig:

1. Optimal plassering av høytalere i rommet.

Hvordan? Følg denne bruksanvisningen: http://avforum.no/forum/artikler-aud...e-g-punkt.html

2. Kjør romkorreksjon helt til slutt

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Denne rekkefølgen er viktig:

1. Optimal plassering av høytalere i rommet.

Hvordan? Følg denne bruksanvisningen: http://avforum.no/forum/artikler-aud...e-g-punkt.html

2. Kjør romkorreksjon helt til slutt
    Har rommets fysiske størrelse noen betydning i forbindelse med resultatet ved romkorreksjon? Vil jo tro at man kan få bedre lyd i et rom av en viss størrelse? Selv har jeg hjemmekinoen i et dedikert rom på ca 16 kvm.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    Har rommets fysiske størrelse noen betydning i forbindelse med resultatet ved romkorreksjon? Vil jo tro at man kan få bedre lyd i et rom av en viss størrelse? Selv har jeg hjemmekinoen i et dedikert rom på ca 16 kvm.
    Pr. definisjon vil et system plassert i et stort nok rom, ikke ha behov for romkorreksjon.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pr. definisjon vil et system plassert i et stort nok rom, ikke ha behov for romkorreksjon.
    Det var svar mer enn godt nok på spørsmålet, vil jeg si

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men "romkorreksjon" er noe misvisende, fordi den retter opp frekvens- og fasefeil for hele kjeden, i fremste rekke da høyttalerne og selve rommet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Men "romkorreksjon" er noe misvisende....
    Det er vel i utgangspunktet rommets påvirkning av lydbølgene som skal korrigeres tilbake til den frekvensresponsen høytalerne oppnår i "open air" - dvs. ingen vegger/tak/gulv som forstyrrer lyden ?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje missvisende med "Rom" ja, men det er også "Korreksjon", i hvertfall om man da regner med at noe som er korrigert er blitt korrekt. Mange egenskaper hos høyttalere er der for at høyttalerne skal låte bra i praksis. Dette er egenskaper som "korreksjonen" ikke klarer å skille ut, og som den derfor vil ødelegge. Det er til nå heller ikke laget et korreksjonssystem som kan korrigere effektivt i bassen.

Mange kan oppleve forbedring i lydbildet fra det opprinnelige. Det betyr ikke at man er nær utstyrets maksimale potensial, men simpelt hen at de største feilene er av en slik art at korreksjonen klarer å fange dem opp.

Om man manuelt setter opp et system til å låte så optimalt som mulig, gjerne med et korreksjonssystem man stiller inn manuelt, for så å kjøre en automatisert korreksjon vil man nærmest ha garanti for at resultatet blir dårligere.

Dette er begrenset av den tilgjengelige måleteknikken, eller snarere de filtreringsmetodene for målinger som vi i dag har, signalbehandlingen og kriterievurderingen som er fundamentet for de beste korreksjonssystemene på markedet i dag. Alle disse svakhetene er resultater av en kombinasjon av forståelsen for psykoakustikk og akustikk, men kanskje mest av alt kompleksiteten som følge av det store antallet variabler man har med å gjøre.

Når man begynner å koke ned alle disse variablene til en slags minste fellesnevner vil man plutselig kunne få en ny måte å tenke romkorreksjon på. Når man kommer så langt vil man trolig ønske seg samme korreksjonskurve til film og til musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten update i 2010

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er kanskje missvisende med "Rom" ja, men det er også "Korreksjon", i hvertfall om man da regner med at noe som er korrigert er blitt korrekt. Mange egenskaper hos høyttalere er der for at høyttalerne skal låte bra i praksis. Dette er egenskaper som "korreksjonen" ikke klarer å skille ut, og som den derfor vil ødelegge. Det er til nå heller ikke laget et korreksjonssystem som kan korrigere effektivt i bassen.
    Nå, tre år etterpå, har det da kommet systemer som håndterer bassen også?

Mange kan oppleve forbedring i lydbildet fra det opprinnelige. Det betyr ikke at man er nær utstyrets maksimale potensial, men simpelt hen at de største feilene er av en slik art at korreksjonen klarer å fange dem opp.

Om man manuelt setter opp et system til å låte så optimalt som mulig, gjerne med et korreksjonssystem man stiller inn manuelt, for så å kjøre en automatisert korreksjon vil man nærmest ha garanti for at resultatet blir dårligere.
    Finst det noen enklere måte å gjøre dette på en å plotte dB verdier i fra radioshacken inn i et exel diagram og så flytte høytalerne for så å ta en ny måling? Jeg synst det virker utrolig tungvindt å ta mange spot-målinger for så å justere litt å ta enda flere igjen (kankje justeringen laget krøll et sted og gjorde et annet område bra igjen). Det må da ta vanvittig med tid kontra det å kunne ha en målemic for så å kjøre en "sveip" over store deler av scalaen å få en kurve lagt opp på den "optimale" kurven som ble spillt.

Så i en tråd her inne at det eksisterte et slikt program, men det sto så uendelig mye om hvilken lydkort som var best å bruke, at det ikke fungerte på en laptop, at det ikke var alle målemicer som var brukende ++.

Dette er begrenset av den tilgjengelige måleteknikken, eller snarere de filtreringsmetodene for målinger som vi i dag har, signalbehandlingen og kriterievurderingen som er fundamentet for de beste korreksjonssystemene på markedet i dag. Alle disse svakhetene er resultater av en kombinasjon av forståelsen for psykoakustikk og akustikk, men kanskje mest av alt kompleksiteten som følge av det store antallet variabler man har med å gjøre.

Når man begynner å koke ned alle disse variablene til en slags minste fellesnevner vil man plutselig kunne få en ny måte å tenke romkorreksjon på. Når man kommer så langt vil man trolig ønske seg samme korreksjonskurve til film og til musikk.
    Er dette noe som har oppdatert seg de siste årene eller har romkorreksjon stått stille i tre år?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey XT skal være rimelig grei på sub-kalibrering og SVS AS-EQ1 fungerer meget bra med mine to sub'er ihvertfall.

H/K HK990 er en integrert stereoforsterker med romkorrigering. Har ikke lest noe om hvordan den fungerer, men det er spennende at det finnes. Lyngdorf har vel også noe tilsvarende.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Audyssey XT skal være rimelig grei på sub-kalibrering og SVS AS-EQ1 fungerer meget bra med mine to sub'er ihvertfall.

H/K HK990 er en integrert stereoforsterker med romkorrigering. Har ikke lest noe om hvordan den fungerer, men det er spennende at det finnes. Lyngdorf har vel også noe tilsvarende.
    Lyngdorf sin TDAI 2200 med room perfect skal visstnok være veldig bra, men jeg tror ikke jeg kan ta meg råd til en slikt selv på bruktmarkedet (ligger en ute for 23k nå) :S Skal se litt på H/K sitt alternativ!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK'en koster vel 15000kr på Soundgarden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    HK'en koster vel 15000kr på Soundgarden.
    Selv brukt så kommer den et godt stykke i fra "bytte likt" med min EC 4.7 så jeg får vel smøre meg med tolmodighet å vente på at disse skal synke i pris på brukten fremmover. Det hadde ikke vært noen upris sånn sett om det kun var en pre- siden jeg føler at jeg betaler ekstra for effekt delen (litt dårlig forklart..)

Men kommer ingen av disse med romkorreksjon som kun for-forsterker? Jeg har ikke behov for forsterker delen av dem og da føles det litt bortkastet å ha en ekstra stor klump i stereo-racket (se bildet i signaturen min så ser du at det er dårlig med plass).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Selv brukt så kommer den et godt stykke i fra "bytte likt" med min EC 4.7 så jeg får vel smøre meg med tolmodighet å vente på at disse skal synke i pris på brukten fremmover. Det hadde ikke vært noen upris sånn sett om det kun var en pre- siden jeg føler at jeg betaler ekstra for effekt delen (litt dårlig forklart..)

Men kommer ingen av disse med romkorreksjon som kun for-forsterker? Jeg har ikke behov for forsterker delen av dem og da føles det litt bortkastet å ha en ekstra stor klump i stereo-racket (se bildet i signaturen min så ser du at det er dårlig med plass).
    99% sikker på at HK sin integrerte låter bedre enn Midgard Audio kan gjøre på dine CM9, uansett preamp... Prøvde Midgard selv på 703.. totalt feil .

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •