Dab

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Dab

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dab

Har en Philips DFR 9000 som har DAB radio.Det er nettopp blitt satt i gang slik sendinger her i distriktet.
    Spørsmålet er,er det nok å få inn signal med den medfølgende trådantenna innerdørs eller må jeg skaffe meg en utendørsantenne.:?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv og hør selv vel...
    ingen som kan si dette sikkert uten at de er naboene dine...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    prøv og hør selv vel...
    ingen som kan si dette sikkert uten at de er naboene dine...
    det er ingeting som er galt med hørselen min,dessuten liker jeg ikke å plage naboen.
    er det noen med mere vettug svar som har DAB fra før som kan hjelpe meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har brukt dab radio i fire år nå og den medfølgende antennen er mer enn nok. den ligger krøllet bak radioen.

det fine med dab er at når du har signal så har du signal til alle kanaler. signalet er enten på eller av. ikke som fm hvor det kom mer og går ettersom du tar på eller beveger på antennen. Det kan foekomme skurring eller noe som mer høres ut som forvrengning men da først når signalet er helt på grensen til å dette ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er at det er generelt umulig for oss å vite men fryktelig enkelt fo deg å finne ut. Så hvorfor prøver du ikke bare?

DAB-nettet settes opp med et lavere antall sendere enn FM-nettet og i et høyere frekvensområde, to faktorer som taler for dårligere dekning og mer følsomhet for hindringer. Samtidig er modulasjonen i DAB vesentlig bedre, og hensikten er visst å få ca samme dekning som FM, men det vil alltid være lokale variasjoner.

Jeg ville ha tatt utgangspunkt i at den dekningen jeg har i dag med FM var et godt mål på dekningen jeg vil få med DAB.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen begge to,ville bare høre,jeg er helt grønn på dette
    området.Har prøvd å scanne med den medfølgende antenne å får opp etter endt scanning beskjeden.no statinon found.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oryx
    Takk for hjelpen begge to,ville bare høre,jeg er helt grønn på dette
    området.Har prøvd å scanne med den medfølgende antenne å får opp etter endt scanning beskjeden.no statinon found.
    Da er du kanskje i samme båt som meg. Impulskjøpte en DAB radio her forleden, bare for å komme hjem og finne ut at jeg ikke hadde dekning...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dekningskart for DAB
    70% av Norges befolkning har nå muligheten til å høre på DAB digitalradio-sendinger. I likhet med andre trådløse systemer, varierer DAB-signalet avhengig av hvor du befinner deg. Sjekk dekningen i ditt område.

"Generelt om dekningskartet
    Dekningsangivelsen er basert på teorietiske beregninger tilsvarende en vanlig god DAB-mottaker og antenne. Dekningen kan i praksis avvike noe fra beregningene. Som for alle andre radiosystemer (som f.eks mobiltelefon og FM-radio) er dekningen varierende avhengig av forholdene på stedet.

Typiske forhold som påvirker kvaliteten på signalet er om radioen og antennen er inne eller ute, i et trehus eller murhus, i rom med vinduer eller ikke, om vinduene er skjermede eller ikke, hvilken etasje eller kjeller osv. Du kan derfor oppleve god dekning et sted i huset men dårligere et annet. Små forflytninger kan gi bedre mottak."
    Norkring - DAB dekning

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: Dere har rett,det er ikke dekning her.Så på en side der en kunne søke på postnr om det var dekning,fikk til svar at det var dekning her i Vadsø.
    Men når jeg går inn på norkring sine sider så er det dekning her i Desember.
    Men jeg har fått svar at den medfølgende antenna sansynligvis er god nok så noe klokere ble jeg jo.
    Beklager bryderiet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •