Med eller uten HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Med eller uten HDMI?

Bakgrunn:
    Jeg har nettopp investert i en DVD-spiller og en LCD-TV med HDMI-utganger/innganger. Jeg er nå på jakt etter en forsterker og høyttalere. Jeg er i budsjettklassen + at stua er liten (+ husfred med kona) så jeg tenker at det blir stereohøyttalere (så små som mulig). Jeg kan både kjøpe nye og brukte forsterkere og høyttalere.

Spørsmålet:
    For å få utnyttet de fordelene som kommer med HDMI, burde jeg investere i en forsterker med HDMI-utgang/inngang? Eller kan jeg sende videosignalet direkte til TVen med HDMI-kabelen og sende audiosignalet til en forsterker med andre kabler (f.eks. coaxial). Jeg vet at en HDMI-kabel sender både video- og audiosignaler, men hvis jeg kan "slippe" å kjøpe en forsterker med HDMI-inngang/utgang vil det bli mye lettere å kjøpe en forsterker brukt.

Jeg er nybegynner ja, men jeg håper noen kan gi meg en liten teknisk innføring...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, alltid like mye hjelp å få her inne på AVforum...
    Fint at jeg fikk litt hjelp på et annet forum!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører signal direkte fra DVD spiller inn til TV, og kjører en koaksialkabel til receiveren for å dekode lyden.

Regner med at det blir en RiksTV boks på meg også, og jeg kommer til å gjøre det samme med den.

Før eller siden blir det vel receiver med HDMI, men heller siden enn før :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har reciever uten hdmi, kjører vga fra pc til prosjektor(blir hdmi etterhvert), men har kun pc'n som kilde.

Ettersom det kun er de noen av de aller nyeste reciverene som utnytter hdmi fullt ut (mtp hd-lydformater) ser jeg ikke poenget med å kjøpe en mellomløsning når forskjellen bare blir noen ekstra trykk på en fjernkontroll og litt mer kabelsalat.

Kjøp brukt reciever nå og vent noen år med å kjøpe hdmi1.3 reciever, legg heller de pengene du sparer i bedre høytalere.

håper dette hjelper deg med å finne en løsning. Jeg er langt ifra noen guru her på forumet, og det er ikke sikkert mine ideer er de beste.

lykke til

mvh pesnp

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar jakv og pesnp! :-D

Regner med det blir riksTV dekoder på meg og. Har bare en HDMI inngang på tven (ja, tven er rimelig, men fikk god score! tatung..) så jeg får se om jeg skal bytte hver gang jeg ser på DVD (sukk) eller om det blir en annen løsning. Tror ikke det gjør så mye om jeg ikke kjører gjennom HDMI fra dekoder til TV- litt verre med DVD-spilleren...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes rimelige manuelle vendere for HDMI. Kan jo bruke det, så slipper du å bytte om bak på apparatene iallefall.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Finnes rimelige manuelle vendere for HDMI. Kan jo bruke det, så slipper du å bytte om bak på apparatene iallefall.
    Ja kjøp noe sånt det er sikkert den beste løsningen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •