Oppskalering på forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering på forsterker?

Til hvilken bruk er dette nødvendig?

Jeg har en Sony 40v2500, 1368*768, 1080i LCD i stua og en Oppo DV-980H på vei i posten. Oppo'en støtter HD up-conversion opp til 1080p, så hva skal jeg med oppskaleringsmulighet via forsterker?

Har for tiden en gammel Onkyo TX-DS575X forsterker som er moden for utskifting, og driver derfor og leter etter en ny i prissjiktet 5-6000,- men jeg sliter litt med å finne ut hva som vil dekke mitt behov.:???:

I stua står det en Canal Digital dekoder som også skal flettes inn i systemet (regner med å oppgradere til HD-dekoder etterhvert) og et par ganske store Martin USA M313 høyttalere, hvis noen er kjent med de - norskprodusert faktisk, som antakelig er modne for utskiftning ganske snart. Vurderer selvfølgelig som alle andre å kjøpe Dynavoice M-65

Surround i stua venter jeg litt med, sliter litt med plassmangel, men vil ha en A/V receiver og ikke en ren stereoforsterker i tilfelle jeg skulle finne på å slå ut en vegg eller noe for å få plass til flere høyttalere...

Må vel nesten komme med noen spørsmål her før jeg prater meg helt bort...

Trenger jeg forsterker med oppskaleringsmulighet?

Noen forsterkere har HDMI switch som ikke konverterer annet enn HD-signaler, eller noe sånt... Hva betyr det?

Hva er fordelen med å koble DVD-spilleren til forsterkeren og videre til TV-en via HDMI, kontra DVD direkte til TV via HDMI og DVD til forsterker via optisk/coax digital kabel?

Noen linker:

Oppo DV-980H
    Sony KDL-40V2500

Forsterkere jeg har tittet på:

Yamaha RX-V659
    Yamaha RX-V661
    Sony STR-DA1200ES
    Denon AVR-2307
    Sony STR-DG910B
    Harman Kardon AVR245

Setter pris på alt av tilbakemeldinger og personlige erfaringer :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordelen med å gå gjennom forsterkeren er at du trenger bare en kabel (hdmi) til tven, og forsterkeren vekler mellom kildene. du har ofte også mulighet for on-screen menyer fra forsterkeren. sånn reint teknisk er det ikke noen fordeler så lenge den ikke gjør noe med signalet, men det blir kanskje litt enklere i bruk?
    om du trenger oppskalering må du nesten finne ut selv. kanskje du ikke har bruk for det akkurat nå, men kanskje en gang i fremtiden...

lykke til med jakten, og husk å prioritere kvalitet fremfor finesser og lys og knotter

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for info.

Enig med deg i at man bør få sine behov på det rene før man stikker hen og kjøper noe fancy som man egentlig ikke har bruk for.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •