Tips til ny forsterker...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til ny forsterker...

Hallo!

Jeg har en Denon AVR 1706 og et surroundanlegg med 2 stk Dali Concept 8 og en Concept Center i front. Bak har jeg 2 stk Gale mini-høyttalere.

Jeg synes forsterkeren gir dårlig lyd, særlig på bassen.

Jeg trenger derfor tips til en ny forsterker, men har et stort problem og det er at jeg har veldig begrenset plass i TV-benken når det gjelder høyden på forsterkeren. Den jeg har nå er 14,7 cm høy og det er da veldig lite å gå på, kanskje max 1 cm. Jeg må altså ha en forsterker som er max 16 cm høy. MAX!

Jeg har funnet to alternativer men lurer på om de er for svake:

http://www.hificenter.no/shop_item.c...,90,96&id=1597
    eller:
    http://hifiklubben.no/produkter/hjem...eiver_graa.htm

Er det andre muligheter jeg har oversett her?

Alle tips mottas med takk!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1706 er nok dessverre altfor svak til å drive concept 8. Har den pre out ? Om den har, så har du mange muligheter med diverse effektforsterkere.

Om du må ha deg ny receiver, så er både nad og h/k gode valg til Dali. Nad/dali kan bli litt mørk i klangen, men det er en kombo jeg personlig liker. H/K/Dali har jeg hatt selv, og dette blir heller laaangt fra feil

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren jeg har nå (1706) har desverre ikke Pre-Out, ellers hadde jeg bare kjøpt en effektforsterker til den.

Du sier NAD og H/K ikke blir feil, men mener du da generelt eller de to jeg linket til over her spesielt?

Jeg er nemlig litt redd for å kjøpe en ny forsterker som OGSÅ er for svak...

Den NAD'en har i hverfall Pre-Out da, så den kan jo evt bygges ut med en effekt amp senere, men greit å slippe det om man kan.

Hvilken av disse to er anbefalt med tanke på kraft og slik? Ser NAD er oppgitt til 5x50 W mens H/K er oppgitt til 5x40 W. Samtidig er jo H/K oppgitt til å trekke 540 W totalt så skulle jo tro den duger også....

Noen tanker om dette?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, helt ærlig mener jeg begge to er i svakeste laget. Consept 8 er en knall høytaler, men den krever endel krfter før den spiller optimalt.

Du kan jo se etter en brukt forsterker, får endel mer for pengene da. Om du ikke er opptatt av alt det nye (hdmi o.l), så kan du finne en eldre en med pre out, og effektforsterker (brukt) i tillegg.

H/K'en du linker til vil også gi deg mye god-lyd, men her ville jeg også suplert med effektforsterker når penga strekker til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne sett etter en brukt men problemet er ikke at bedre forsterkere koster for mye, men at de ikke passer i TV-benken....de fleste er nemlig 17 cm høye og jeg har max 16 å gå på, helst litt mindre slik at jeg får inn luft også....

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ka med å bytte ut tv-benken?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne byttet ut TV-benken men det er nok lettere sagt enn gjort...da er det nemlig andre her i huset som skal ha et ord med i laget også, dessuten vil det sansynligvis øke kostnaden med å bytte forsterker med 2-3 tusinger - og det er kjipe penger....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mori: du vil altså anbefale H/K'en fremfor NAD'en til tross for at den på papiret yter 10 W mindre per kanal?

En annen ting her er jo at NAD'en har Pre-Out på alle kanalene, mens HK har det kun på sub'en - slik sett er vel NAD med fremtidsrettet dersom den skulle bli for liten?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjnei

Jeg trodde H/K'en hadde pre-out på alle kanalene. Har den ikke det så hadde jeg ikke kjøpt den.

Du har liten plass i benken forstår jeg, men du må ha i tankene at forsterkere normalt trenger litt luft rundt seg.

Jeg ville som fyren over seriøst vurdert en annen løsning med stereobenken. Du har ikke plass øverst på benken ? Om en tv er i veien, så kan kanskje denne henges på veggen ?

H/K'en er bra nok den, men til 5K finnes det mye annet bra. H/K'en mangler hdmi, og den har bare 5 kanaler.

Om du må ha benken slik den er, så hadde jeg brukt litt tid på bruktbørsene. Vet det kan være vanskelig med max høyde på 15 cm, men det kan dukke opp noe. Arcam avr200 ligger på ca 4K brukt, knall lyd for pengene. Men Conseptene dine vil også med denne trenge litt ekstra jucie. (ligger en på torget forresten)

Jeg kjøpte meg nettopp en rimelig Yamaha RX-V661 som kunne fungert gog på C8, men den er dessverre 17-18 cm høy. Det som er nice med denne er : pre-out alle kanaler, 7.1 kan bruke kanal 6-7 til bi-amp av frontene (viktig siden du kommer til å vente med effektforsterker) og den har hdmi. Alt dette til ca 4500 levert.

Håper du ble litt klokere

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare slenge inn at det fort kan bli varmt for den stakkars ampen uten klaring over som gir den mulighet til å kvitte seg med varme. Jeg har ca 8 cm over min og føler man må ha såpass.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ja kjenner det er bra med varme rundt 1706'en min også nå når jeg spiller en stund...

Hadde jeg enda hatt kun 3-5 cm ekstra så hadde det vært myye lettere siden det er massevis av amp'er på rundt 17 cm høyde. Hadde bare klint til med en NAD T754 om jeg hadde hatt 17++ cm å gå på....slik det er nå må jeg nok klare meg med T744 også heller slenge inn en effektforsterker til den i en av de ledige hyllene i tv-benken senere om den skulle vise seg å bli for pinglete den også.....

Men nå skal jeg snart flytte og da skal jeg sjekke ut mulighetene for å få hengt TV'en på veggen som Mori nevnte her - det burde vel funke med en Panasonic 42" PV60, eller? Hvor får man tak i slike vegg-fester og slikt?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggfester selges overalt der tv'er selges

Fungerer helt sikkert fint med universalfeste ment på 42". Bare velge og vrake

EDIT : Det er ikke sikkrt du vil mene at T744 blir pinglete, dette finner du vel egentlig ikke utav før du har koblet til mer effekt. Jeg fikk meg iallefall en skikkelig a-ha opplevelse første gang.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare få et nytt rack? Trenger jo ikke koste så mye....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk testet T744 med C8 på hifiklubben og sammenlignet den med Denon 1707 som er den tilsvarende 1706 som de selger nå. Jeg fikk da egentlig inntrykk av at T744 funket bra med de høyttalerne, og i hvertfall bedre enn Denon'en.

Kan dette være en korrekt oppfattelse? Synes det er vanskelig å vite om den faktisk er bra nok så lenge jeg ikke har mulighet til å sammenligne med en som jeg VET er bra nok......vil du si at denne forsterkeren er litt bedre enn 1706 eller mye bedre enn 1706?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere som liker nad på Dali ja. Men du virker veldig låst på hi fi klubben, finnes flere andre merker enn nad/denon.

Oppfattningen om at T744 virker bedre enn denonen kan stemme den. Jeg synest selv de billigste receiverene til denon manger mye power. De litt større modellene låter derimot bra.

Om vi virkelig hadde sansen for nad/dali , ja da kan du trykt kjøpe det. Men hadde jeg vert i din situasjon (og budsjett) hadde jeg heller valgt en brukt Arcam AVR200 eller tilsvarende. (den er 15 cm høy).

Beste er som de andre i tråden sier, å skaffe seg en bedre eller mer passende stereobenk. En bør ikke ha benk som setter begrensinger for utstyret mener jeg.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vist du har lust på hk så får du alle modeler til en kjempepris på shg.no
    blant annet får du den nye hk avr 347 6500kr mot 10k på hificenteret, og ja det er med moms, men ellers så finner du yamaha rx-v661 og rx-v861 billig hos www.avhifi.no har selv netopp kjøpt 661 derfra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mori, jeg fant den Arcam AVR200 ampen på avtorget her ja, og den virker forsåvidt interessant - har sendt en melding til selger nå.

Vil du si at denne er bedre enn en ny NAD?

Jeg er litt skeptisk siden den er såpass "gammel", regner jo med at utviklingen går fremover på dette feltet også.....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at den på flere måter er bedre enn NAD'en...
    Selv om surround-kretsen ikke er den nyeste så er forsterkerdelen meeeeeget god, og med en klang jeg vil tro passer Dali'en som hånd i hanske..
    Crisp men med masse dynamikk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ok - høres interessant ut!

Skal bli artig å få tilbakemelding fra selgeren på avtorget her.

Vil den AVR200'en klare å gi nok power til Concept 8'erne når det trengs skikkelig bass også da? Slik det er nå med Denon'en min så føles det som om lyden litt "tynn" på en måte, det er liksom ikke noe trøkk samme hvor mye jeg skrur opp volumet..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Riste løs innvoldene bass" får du nok ikke, men det skulle da trøkke godt vil jeg tro. Arcamen skal også spille ekstremt bra i stereo.

Arcamen vil være en kanonstart, trenger du mer power til front ved en senere annlednig, så har du tid til å lete opp noe brukt (evt. spare). Vil du ha bassen jeg snakker om i starten, ja da trenger du en sub

Arcam er et merke jeg forøvrig har ekstremt lust å teste selv, så å si alle modellene jeg leser om får skryt så det holder. Skal også, som BGuarden sier, passe meget bra til Dali.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •