Merkelig strømforbruk på Halo A23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig strømforbruk på Halo A23

Jeg fant et par bilder av Halo A23 og la merke til at strømforbruket som er oppgitt bak på forsterkeren ikke er likt på de to bildene. På den ene står det 420W, den andre 700W. Er det noen som har en forklaring på det?

Bilde her og her.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Jeg fant et par bilder av Halo A23 og la merke til at strømforbruket som er oppgitt bak på forsterkeren ikke er likt på de to bildene. På den ene står det 420W, den andre 700W. Er det noen som har en forklaring på det?

Bilde her og her.

Det kan jo være feil produksjon så en av de er merket med gal info!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at det i land med høye strømpriser er vanlig å oppgi gjennomsnitts forbruket. Mens vi her på berget, med billigstrøm får oppgitt max. forbruk.

Men om det er tilfelle her skal jeg ikke sette penger på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du ser nederst til høyre står så skal det brukes forskjellige sikringer også. 2a på 420w og 3,1a på 700w. stemmer med effekten også

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Ser på sidene til Parasound at den modellen de viser nå er oppgitt til 420W.
    Jeg har en A23 selv og på den står det 700W.Er vel noe produksjonsforandringer underveis,kanskje?
    420W er jo omtrent det en receiver på 7x125W trekker fra nettet
    Bør holde lenge til 2x125W.

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig den bare har vært feilmerket, for 420W stemmer jo bra siden den er oppgitt til å yte 400W brokoblet...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Mulig den bare har vært feilmerket, for 420W stemmer jo bra siden den er oppgitt til å yte 400W brokoblet...
    Hvis den yter 400W så stemmer jo det bedre med 700W strømforbruk.. vil tro at det går bort mer enn 20 Watt i varme.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hvis den yter 400W så stemmer jo det bedre med 700W strømforbruk.. vil tro at det går bort mer enn 20 Watt i varme.
    Enig med du

For meg ser det ut som om det er som det sies over her. Maks og gjennomsnittsforbruk.

Eller at den ene er 230v versjonen og den andre er 115v versjonen.. Den plassen man kan bytte spenning ser jo ikke lik ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Hei
    420W er jo omtrent det en receiver på 7x125W trekker fra nettet
    Bør holde lenge til 2x125W.

MVH
    Les hva du skriver..... 420w er det en receiver oppgitt til 7x125 elkjøp-watt trekker ja.....til 2x125W RMS 8ohm ved drift av begge kanaler samtidig over hele frekvensområdet med lav forvrenging er 420 w nesten litt lite. Går jo bort 40-50 % i varme på analoge forsterkere....

Her virker det dog som at dette bare er begrenset med den interne sikringen, slik at strømforsyningen er den samme som i modeller med oppgitt maks forbruk på 700w. Blir som en bil med elektronisk begrenset toppfart....

EDIT: Etter å ha studert bildene ser jeg at det faktisk er mindre sikringer på den som er oppgitt til å ta 700w, så da er det faktisk antakelig oppgradert eller justert strømforsyning i de versionene som det står maks consumption 420w på, bare at det der er snitt forbruk mot vanlig maks...

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Dersom du skal sitere meg er det vel vanlig å ta med hele innlegget?:???:
    Ellers var det bare ment som en artig sammenligning:-D På min forsterker
    står det at den trekker 700W,og det er vel ikke så galt tror jeg med en 1000VA trafo.

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en The End 180W. Den klarte nesten å doble ved 4 ohm men ikke helt. Den holdt god kontroll og hadde 830W trafo + 120 000µF PS. Jeg vil si det var greit men ikke ekstremt. Det holdt antakelig fordi den hadde en separat 30W trafo til AUX slik at ikke spenningsfall ved utgangstrinnet påvirket signaldelen. Sagt med andre ord hadde jeg på en 360W forsterker litt mer enn dobbelt så mye strømforsyning, noe som får 40% effektivt på makseffekt til å stemme greit. Det er heller ikke uvanlige tall for klasse AB-forsterkere som spilles på klippegrensa i transientene. For lavere effekter er man sjelden over 20% i praksis. Imidlertid var selve trinnet målt til å klare 76% ved full effekt, noe som tydelig vis er lite relevant i mer praktiske tester. Jeg kjørte ganske høy klasse A-del på denne (holdt 49 grader på begge ribbene) men det har ikke noe å si ved høye effekter.

Det å oppgi gjennomsnittlig strømforbruk på en forsterker er nesten umulig. Maks og tomgang er ganske lett å måle eller beregne, men gjennomsnitt avhenger langt mer av bruksmønsteret så jeg synes ikke det hørtes spesielt sannsynlig ut. Det som kan ha skjedd er at man har målt maksimalt strømforbruk med ulike laster, hhv resistiv og reaktiv. Ved å klemme på forsterkeren opp mot klipping med en sinustone på en resistiv last og totalt 250W ut kan nok føre til et strømforbruk i området 400-450W. Forbruket på 700W høres ikke usannsynlig ut for en tilsvarende test på en ganske bratt rekativ last.

Det hender også det kan være ulike oppgitt strømforbruk på 120V og 240-Volt versjoner men det er sjelden på produkter som kan switches.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He,he

Sjekket sidene til Parasound,på alle bildene står det 420w...Men i manualen står det Max power consumption 700w

Samtidig som verdien på sikringene går litt opp og ned,men du kan uansett være sikker på att du får alle wattene de sier att du skal få og mest sansynelig litt til..

Mvh

Espen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •