Brokobling av surroundreceiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokobling av surroundreceiver?

Jeg har en NAD T743 på 5x50W og har til nå brukt et lusent sett surround-høyttalere som aldri har hørt ordet diskant. Så nå har jeg lånt et par Klipsch RF-25 (den utgåtte modellen ja) som har horndiskant og 2x6,5" bass. Vurderer å kjøpe disse etterhvert. Men her sitter jeg, livredd for å sende forvrengte signaler til høyttalerne, i alle fall før jeg har betalt. Er det mulig å brokoble de ubrukte kanalene på receiveren så jeg kan få to kraftigere kanaler? Jeg er fullstendig uinteressert i surround-lyd, men har ikke råd til ny forsterker akkurat nå. Jeg har også en 12" sub som nå deler ganske høyt og bassnivået til høyttalerne er justert et stykke ned nå inntil videre.

Kan nevne i tillegg at jeg plages av en del susing, selv på nye innspillinger. Da hører det også med å nevne at jeg hverken har CD- eller DVD-spiller for øyeblikket, og bare kjører phonoplugger fra PCen, da med ganske lavt volum ut fra lydkortet og høyere på forsterkeren.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det står i "bibelen" at du kan brokoble på NAD`en så.

Den skal gi ut 2*70 watt 8 ohm i stereo står det. Det er nok til og holde bra liv i 25.
    743 skal oxo tåle last ned mot 2 ohm så trenger ikke brokoble

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steffenm
    \Kan nevne i tillegg at jeg plages av en del susing, selv på nye innspillinger. Da hører det også med å nevne at jeg hverken har CD- eller DVD-spiller for øyeblikket, og bare kjører phonoplugger fra PCen, da med ganske lavt volum ut fra lydkortet og høyere på forsterkeren.
    Prøv å øke volumet ut fra pc, da vil du sansynligvis få mindre susing

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tilgang på en DB måler kan du finne samme signalstyrke som du har fra en cd/dvd spiller...
    måle UTEN og justere hovedvolum på nad.
    Så justerer du signalstyrken ut fra pcn til den er det samma som fra cd/dvd spilleren...

Er det analogt eller digital linje du bruker fra pc?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman/kardon: Med "bibelen" regner jeg med du mener NAD sine hjemmesider/spesifikasjoner? Siden min forsterker er en utgått modell så stolte jeg ikke på tallene oppgitt for arvtakeren T744, men jeg klarte å bla meg litt tilbake i arkivene og fant T743 og det står 2x70W der også, og hele 2x145W i 4 ohm :-D Da er det ikke å mye å bekymre seg over lenger.

Når det gjelder susingen så er den neppe PCen sin feil. Susen er der om jeg fjerner PCen som lydkilde. Jeg kan nappe ut kabelen og endre inngangskanal til TV/DVD og susen er der fortsatt. Det er rett og slett standby-støy fra forsterkeren (?) Jeg går ut i fra at MP3-format og dårlig lydkort kan øke støyen noe mens man hører på musikk, men ikke så mye.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Bibelen" = Instruksjonsboken...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har jeg ikke tittet i siden jeg kjøpte forsterkeren, faktisk. Men med de nyoppdagede spesifikasjonene i stereo så overvant jeg frykten. Nå er suben avslått og musikken er herlig Romlingen til en sub blir bare grøt i forhold til den stramme mellomgulvshammeren til 4x6,5". Takk for tipsene. Brokobling blir ikke nødvendig, slik jeg tenkte det.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steffenm
    Er det mulig å brokoble de ubrukte kanalene på receiveren så jeg kan få to kraftigere kanaler?
    Nei. Ikke mulig med mindre du bygger den om...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en denon avr-3805 og lurer på det samme. Det var faktisk hifiklubben som foreslo dette, han påsto at det var mulig å brokoble denne receiveren slik at jeg fikk bruke de to siste kanalene (jeg har bare et 5.1 oppsett). Saken er jo at hvis jeg setter receiveren til "stereo" hører jeg et klikk og volumet går litt opp (mer effekt blir satt av til frontene?). Skal det komme lyd ut av de to siste kanalene må jeg enten sette receiveren på multichannel-stereo eller en form for surround, men dette går jo på bekostning av å sette receiveren til stereo. Noen som har noen avklaring, hva mente hifiklubben?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •