nytt anlegg, den gyldne middelvei? Rør?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nytt anlegg, den gyldne middelvei? Rør?

Hifi interessen min vokser og vokser, og har siden 2005 gått fra budsjett på 10 000 kr til ca 50 -60 000 for et vanlig stereo anlegg. Hvor skal det ende?? Jeg har fortsatt ikke greie på hifi komponenter osv, men jeg har flinke ører:P Jeg håper og tror at rundt dette prissjiktet får man veldig mye lyd for pengene og at prisen fort dobler seg dersom man vil opp enda et hakk. Kan jeg i dette prissjiktet kan finne den gyldne middelvei mellom godlyd og økonomisk ruin?

Hører på veldig mye forskjellig og jeg vil ikke at det skal favorisere enkelte sjangere, ønsker jo ikke å begrense musikk interessen. det er viktigste er å ha minst mulig irritasjonsmomenter. Og at jeg ikke blir sliten av å høre på. Da kan det ikke være for lyst og heller ikke for mørkt. Stuen min er 25-30 kvm ganske kvadratisk og relativt god plass til høyttalere.

Jeg har vært litt ute og tittet, da spesielt på høyttalere i første omgang. Har kommet frem til at jeg liker best skikkelig 3veis med dedikert mellomtone, men dette kan være en psykisk greie. Har fått veldig lyst på T+A TS300 høyttaleren som fikk så god kritikk i lyd og bilde nylig. Hørt på de en gang og likte de veldig godt.

Så kommer spørsmålene. Jeg har lyst på rør, fordi jeg syns det har en estetisk verdi i stua og fordi jeg har hørt at man får en varm fin klang. Kan jeg kjøre rørforforsterker og transistoreffekt? TS300'ene trenger kraftig forsterker, så jeg tror "røreffekt" blir vanskelig. Er det noen bakdeler ved å velge rørpre? holdbarhet, vedlikehold etc?

Hva med dette oppsettet?

Høyttaler: T+A TS300 26000,-

Forforsterker: NMD MC-3R MKII Audiofoni AS - 7500,- varm og fin klang?

Effekt: ? T+A 1530, Hegel?
    CD Spiller: ?

Noen som har hørt eller ser for seg en veldig bra oppsett til disse høyttalerne? Eller har meninger om elektronikk jeg kan bruke? Evt forslag til drømmeoppsettet i denne prisklassen og i tillegg se bra ut? Med rørpre ?
    Regner med at noe av utstyret må kjøpes brukt for å holde budsjett

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har en NMD pre stående som jeg bruker sammen med Hegel H2a innimellom. Det er mk I utgaven jeg har i dag, men jeg får snart mk II utgaven fersk fra Motron til test. Det disker virkelig opp med en funklende rørlyd. mk I utgaven er kanskje for varm og rund etter min smak, synes liksom det mangler litt kontrast når toppen og bunnen er så avrundet. Men bevares til ret type musikk spiller det bedre enn den andre pre-ampen jeg bruker til vanlig.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man først har beveget seg så langt, er det vel ingen vei tilbake. Dette er et forsøk på å bli tilfreds og stoppe opp jakten på enda bedre lyd. Men jeg er redd det blir slik - Man blir aldri fornøyd

Dette er blitt en hobby jeg ikke har tid til, og ikke lenger et produktkjøp...:|

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •