Bi-amping er ikke bra...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping er ikke bra...

...eller er det det? Jeg er ikke lenger så sikker etter jeg leste om ulempene med bi-wire her.

One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).

What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals. The result is a generation of more static and stochastic phase error sounds at different directions from the loudspeaker. The stochastic phase error sounds appear because there may be different types of unlinearities in the low- and high-frequency paths
    Jeg ville jo tro at dette problemet vil gjøre seg gjeldende også ved bi-amping? Egentlig er det større sjanser for at elementene får forskjellige signaler på ulike tidspunkt ved å bruke separate forsterkere til alle elementene, og vil som en følge jobbe dårligere sammen.

En av tingene høyttaler produsentene streber etter er vel å få elementene i en høyttaler til å spille sammen så godt som mulig. Nå innbiller jeg meg at dette samspillet blir dårligere ved å kjøre bi-amping. 1 stk stor og bra forsterker til å drive alt sammen er nok det beste tror jeg. Noen som vet noe annet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biwiring gir det samme signalet til begge deler av delefilteret.

Biamping går ut på at en separat forsterker tar seg av basselementene, mens en annen tar seg av diskant/mellomtone - det er ganske forskjellig fra biwiring.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Søvnig
    Biamping går ut på at en separat forsterker tar seg av basselementene, mens en annen tar seg av diskant/mellomtone - det er ganske forskjellig fra biwiring.
    Det er jeg klar over. Poenget mitt er at signalene kan komme frem til elementene på helt forskjellige tidspunkt ved bi-amping, pga ingen forsterker eller kabel kan vel være 100% like, noe som jeg ville trodd ødelegger for lydbildet. Eller er jeg langt ut på jordet nå? Bare en tanke... Det beste må jo være at lyden over hele frekvensområdet kommer ut av høyttaleren helt på likt, noe som ikke alltid blir tilfelle ved bi-amping eller bi-wiring vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Søvnig
    Eller en forsterker på hver av høyttalerne... ;-)

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bi ampet et års tid nå og er stor fornøyd. Opplevde et bedre lydbilde med det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Det er jeg klar over. Poenget mitt er at signalene kan komme frem til elementene på helt forskjellige tidspunkt ved bi-amping, pga ingen forsterker eller kabel kan vel være 100% like, noe som jeg ville trodd ødelegger for lydbildet. Eller er jeg langt ut på jordet nå? Bare en tanke... Det beste må jo være at lyden over hele frekvensområdet kommer ut av høyttaleren helt på likt, noe som ikke alltid blir tilfelle ved bi-amping eller bi-wiring vel?
    Dette vil nok ikke skje med biwiring, litt mer komplisert med biamping men dette skal jo strengt tatt ikke være hørbar delay - hvis det er tilfelle blir det jo bare å droppe biamping.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Det er vel riktig at de signalene kan komme frem til elementene på helt forskjellige tidspunkt ved bi-amping, og de gjør det spesielt hvis du har to helt forskjellige forsterker.
    Men, og det er der du glemmer noe tror jeg, tiden som er brukt for at signalene går fra din forforsterker via de to forsterkerne og til høyttalerne dine er så liten at det bør ikke være mulig å høre det.

Du kan også se på denne tråden hvor jeg dummer meg ut ops: Nå har jeg lært !!!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det er vel riktig at de signalene kan komme frem til elementene på helt forskjellige tidspunkt ved bi-amping, og de gjør det spesielt hvis du har to helt forskjellige forsterker.
    Men, og det er der du glemmer noe tror jeg, tiden som er brukt for at signalene går fra din forforsterker via de to forsterkerne og til høyttalerne dine er så liten at det bør ikke være mulig å høre det.

Du kan også se på denne tråden hvor jeg dummer meg ut ops: Nå har jeg lært !!!
    Hehe:
    Grunnen til jeg spurte, er fordi elektriske signaler i en leder har en overførings hastighet på ca 1/2 av lyshastigheten eller da ca 150 000 000 m/s (selv om selve hastigheten et elektron beveger seg i lederen er mye langsommere). Tar man da med at lydhastigheten er ca 330m/s så ser man kanskje litt hva slags størrelses forhold man har, med forhold til kabel lengde.

Så de som mener å høre forskjell på bi-amp fordi signalene kommer senere frem på high enn på low - de ørene skulle jeg gjerne sett.
    Må nesten se ut som dette:

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har benyttet et passivt biampet Roksan Caspian-sett i flere år. Det gir først og fremst en mer dynamisk lyd enn single-amping - og litt mer krefter. Dette er egenskaper jeg, med min preferanse for rytmisk musikk, verdsetter. Merkostnaden i kroner og øre for disse relativt små fordelene er imidlertid ganske stor, og jeg tror valg av en kraftigere (mer strømsterk) forsterker generelt vil gi mer for pengene enn biamping. Det er mulig at aktiv biamping (aktiv deling mellom for- og effektrinn) kan gi vesentlig større fordeler enn passiv, men det har jeg ikke prøvd.
    Jeg har aldri kunnet registrere noen negative virkninger på holografi og perspektiv ved biamping. Det er mulig at single-amping gir litt bedre sammenheng, men dette er i så fall en svært så subtil effekt. Biamping innebærer uansett flere ledd i signalkjeden i form av kabler og kontakter - noe som i og for seg ikke kan være et pluss. Selv tror jeg at det enkle nesten alltid er det beste. Jeg tror også at finlytting på lyd kan være svært nevrosefremmende og vil anbefale musikklytting i stedet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis høytaler produsenten hadde (hvis mulig) konsruert høytaler og delefilter sånn at f.eks mellomtone og diskanten spillte bedre pga påvirkning og den større belasningen og mulige forvrengnings bass delefilteret og elementene i bass systemet utgjør, da ville vel dette rundt biamping trådstarter angir hatt noe for seg.

Det man hovedsakelig oppnår med biamping er jo at man i mellomtone og diskant (dvs hørselens mest hørbare frekvens områdene for forvrenging osv) belaster forsterkeren mindre, noe som ofte i praksis betyr at denne forsterkeren spiller mere nøyaktig og med mindre forvrengning.

Om man kan forsvare det å kjøpe to mindre bra forsterkere vs en stor som spiller bedre til samme prisen, eller kjøpe to meget bra og dobble innkjøpsprisen vs bare en osv, det er vel et annet poeng i biwire problemstillingen.

Skal man bi/tri ampe skikkelig, kan man jo lese litt om hvorden det kan gjøres i denne tråden
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •