Yamaha RX-V459 svak med små høyttalere.. ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V459 svak med små høyttalere.. ?

Jeg har ikke så veldig peil på dette her, men jeg har kjøpt meg en Yamaha RX-V459 receiver. Jeg har bare et par små JVC 4ohms 26 watts bokhylle-høyttalere, som fulgte med et microanlegg jeg kjøpte for noen år siden.

Har koblet til disse, men synes liksom jeg må dra opp volumet så veldig før det blir noe høyt. Må liksom opp i -20dB for at det skal bli vanlig lyttevolum. Dette er med tuneren som source. Har vært oppi -5dB uten at det er øresprengende liksom. Forskerkeren er stillt inn på 6 ohm, ettersom dette var den laveste impedansen tilgjengelig.

Er det fordi jeg har så små høyttalere? Vil større høyttalere spille høyere på samme lydstyrke (-*dB)?

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opticane
    Jeg har ikke så veldig peil på dette her, men jeg har kjøpt meg en Yamaha RX-V459 receiver. Jeg har bare et par små JVC 4ohms 26 watts bokhylle-høyttalere, som fulgte med et microanlegg jeg kjøpte for noen år siden.

Har koblet til disse, men synes liksom jeg må dra opp volumet så veldig før det blir noe høyt. Må liksom opp i -20dB for at det skal bli vanlig lyttevolum. Dette er med tuneren som source. Har vært oppi -5dB uten at det er øresprengende liksom. Forskerkeren er stillt inn på 6 ohm, ettersom dette var den laveste impedansen tilgjengelig.

Er det fordi jeg har så små høyttalere? Vil større høyttalere spille høyere på samme lydstyrke (-*dB)?
    ikke alle høytalere spiller like høyt, hadde selv noen bok hylle høytaler som ikke spilte noe høyt så kjøpte eg Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA VE-8F Høyttalere og da ble det mye mer trøk og høyere lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, for jeg har planer om å kjøpe et par Audio Pro Blue Diamond. Tror dere receiveren klarer å dra disse godt nok? Bor i blokkleilighet, så veldig høyt volum er ikke viktig. Litt casual musikklytting og hjemmekino er formålet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan forsterkeren din blir på de høytalerene du nevner der, men jeg kan informere deg om at min RX-V450 drar et par Dynavoice Magic F-6(impedans 4ohm, sensitivitet 91dB) helt tilfredsillende. På -20 skal du nok klare å plage naboen med disse ihvertfall.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lsu
    Vet ikke hvordan forsterkeren din blir på de høytalerene du nevner der, men jeg kan informere deg om at min RX-V450 drar et par Dynavoice Magic F-6(impedans 4ohm, sensitivitet 91dB) helt tilfredsillende. På -20 skal du nok klare å plage naboen med disse ihvertfall.
    har ikke hørt dem selv men dem har fått veldig bra kritikk så det må trådstarter virkelig vurdere + en xtz 12" til dyp bassen
    Audio Pro Blue Diamond har høy pris mye grunnet den innebygde forsterkeren:/

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg var litt skeptisk selv når jeg erstattet dali 104 med disse uten å ha lyttet til dem. Men i mine ører er de bedre. Jeg vil påstå at dersom ikke resten av komponentene i oppsettet er av den dyre klassen, så er Dynavoice Magic F-6 mer enn bra nok både til musikk og film. Sparer penger gjør du også

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk denne receiveren for 1499 kr helt ny... Og da måtte jeg bare slå til. Det sto mellom denne og den nyere RX-V461, som har HDMI og YPAO i tillegg. Men jeg har ikke bruk for intern HDMI switching (kjører rett i TV) og tror ikke jeg har bruk for YPAO heller.

Men, jeg synes det virker rart at disse små høyttalerne mine ikke spiller noe høyt selv på -15 til -5dB, men det har kanskje noe å gjøre med at høyttalerne ikke TREKKER nok strøm til at de spiller høyt.. ? Høyttalerne trekker maks 26W, og da gir jo naturlig nok ikke forsterkeren MER enn 26W ut.. men de kan maks yte 100W eller noe sånt.

For å ta et eksempel da; når mine små høyttalere er koblet til og receiveren står på -0dB (full styrke, uten headroom) så trekker høyttalerne 26W, og receiveren har mer en nok kraft å gi, men den gir ikke mer fordi høyttalerne trekker det de vil.

Men hvis jeg nå har noen 100W høyttalere og spiller disse på 0dB, vil det bli mye høyere, og forskerkeren har nå virkelig litt å jobbe med, da disse høyttalerne trekker alt det forsterkeren klarer å gi..

Er jeg på vidda her, eller er tankegangen min noe riktig? Korriger med gjerne, så jeg vet hvordan det fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva i HELVETTE?! (unnskyld uttrykket..) Disse Dynavoice F-6 koster....
    1390 kr PER PAR!? Ok, de må jeg ha. 2 par.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opticane
    Men hva i HELVETTE?! (unnskyld uttrykket..) Disse Dynavoice F-6 koster....
    1390 kr PER PAR!? Ok, de må jeg ha. 2 par.

Du kan faktisk få dem billigere enn det også.........

Gooba.no - NETTAUKSJON har hatt dem og får dem kanskje inn igjen og der har de gått for latterlige priser

995,- pr par hos Nettdata [calvados, 1295 for sort]

Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det noen som kan bekrefte teorien min et par postet opp, om hvordan forsterkere fungerer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke bekrefte teorien din, men kan tipse om at netthandelen har dynavoice i sort: Netthandelen.no - Vis auksjon

Fikk mine for ca 1000kr der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •