Forsterker/reciever - Surround eller ikke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker/reciever - Surround eller ikke

Har et lite dilemma etter kjøp av ny tv og omorganisering i stua. Jeg har en Panasonic 37PV70 plasma, digital-tv fra get, en HTPC og XBOX 360. Nå må jeg også ha noe mer lyd.

Gjennom HTPC-en eller XBOX-en kan jeg kjøre alt av MP3 fra hjemmenettverket til festbruk og liknende. Kombinert med dette ønsker jeg mer og bedre lyd til filmer/spill men er ikke klar for noe stort anlegg pr i dag. Tenker først og fremst en forsterker + 2 høyttalere men lurer på å gå for et surroundsystem som kan bygges ut etter hvert. Da kan det virke dumt å kjøpe en vanlig forsterker som kanskje må byttes ut etter et år. Alternativt om det er bortkastet med en surround-reciever når jeg bare vil kjøre vanlig stereo-oppsett en periode fremover.

Gode råd mottas med takk!

Edit: litt for sent så jeg akkurat det samme spørsmålet stilt for et par timer siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg sitter i samme båt som deg, bare at jeg eier en Wii og Ps3. Dessuten er min TV "42" pv70 hehe.

Jeg har bestemt meg for surround reciever. Grunnen er at jeg vet jeg kommer til å kjøpe flere høytalere i fremtiden. Er jo greit å ha muligheten å da?
    Jeg hører ikke mye på musikk, så jeg fokuserer mest på høytalere til DVD TV og Konsoll bruk.

Dette er hva jeg har sett på:

- Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-1907 Hjemmekinoreceiver

- Høyttaler - Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben: PARADIGM Cinema 110C Senterhøyttaler

- Dynavoice Magic F6 (søk på google)

I første omgang kommer jeg til å gå for 2 gulv + senter. Senere muligens en sub. Den forsterkeren jeg linket syns jeg gir mye "snacks" for pengene, og har veldig mange funksjoner til en overkommelig pris. Tror jeg har lest at man skal bruke like mye penger i en forsterker, som du bruker i høytalere til sammen.

Jeg vet ikke hvordan dette kommer til å låte, så derfor har jeg tenkt å ta meg en tur å lytte til det. Men lyd blir det iaf

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjeklulf
    Har et lite dilemma etter kjøp av ny tv og omorganisering i stua. Jeg har en Panasonic 37PV70 plasma, digital-tv fra get, en HTPC og XBOX 360. Nå må jeg også ha noe mer lyd.

Gjennom HTPC-en eller XBOX-en kan jeg kjøre alt av MP3 fra hjemmenettverket til festbruk og liknende. Kombinert med dette ønsker jeg mer og bedre lyd til filmer/spill men er ikke klar for noe stort anlegg pr i dag. Tenker først og fremst en forsterker + 2 høyttalere men lurer på å gå for et surroundsystem som kan bygges ut etter hvert. Da kan det virke dumt å kjøpe en vanlig forsterker som kanskje må byttes ut etter et år. Alternativt om det er bortkastet med en surround-reciever når jeg bare vil kjøre vanlig stereo-oppsett en periode fremover.

Gode råd mottas med takk!

Edit: litt for sent så jeg akkurat det samme spørsmålet stilt for et par timer siden.
    Dette avhenger jo også av hvilket budgett du har. Min erfaring med surroundreceivere er at du må litt opp i pris for å få god stereolyd. Selv ville jeg satset på stereo i første omgang om jeg var deg, men dilemmaet er jo som du sier at hva skjer om et år.
    Finn deg en brukt stereoforsterker så vil du uansett ikke tape stort om du bestemmer deg for å selge å gå over til surround
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    di fleste harman kardon er jo sterkere i stereo enn i surround, så det kan jo være noe brukande.
    kor mykje tenker du og bruke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke satt noe budsjett men legger i det som er nødvendig. Bruker heller litt ekstra på en forsterker nå som kan vare en stund, men kjøper også gjerne brukt. Særlig hvis det er noe som er bra også på stereo.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jeg anbefale deg en Arcam 350, eller alternativt en brukt 300. Dette er etter min mening den som gir best resultat i stereo samtidig som det er en super surroundreseiver
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset og god hjelp så langt. Jeg ser nok at vi har veldig forskjellig oppfatning av å "legge i det som er nødvendig".

90 % av tiden den skal brukes til musikk er det mp3-filer i varierende kvalitet som kjøres gjennom XBoxen eller HTPC. 20.000 for å høre på mp3 i 128 kb kvalitet er nok hakket mer enn nødvendig for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg ville jeg tenkt over hvor mye du kommer til å bruke systemet til film og spill, begge disse delene drar stor nytte av surround...

I tillegg har du sikkert ikke de største kravene til musikk gjengivelsen, samtidig som det er greit å kjøpe noe som ikke låter dårlig.

Forslaget mitt blir derfor en surround reciever. Akkurat hvilken vil jeg ikke gi deg noe konkret forslag på, bruk søkefunksjonen og les om recieverene til de mest kjente aktørene i den prisklassen du kan tenke deg.

Selv om du med tid og stunder skulle ønske mer effekt og bedre stereo gjengivelse er det mulig å bruke et effekttrinn til å drive fronthøyttalerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, gode råd! Jeg stiller krav til musikkgjengivelsen men ikke på dette anlegget, her skal det bare være "bra nok".

Får ta meg en tur og rote litt i tilbudshyllene til den lokale hifi-klubben.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset og god hjelp så langt. Jeg ser nok at vi har veldig forskjellig oppfatning av å "legge i det som er nødvendig".

90 % av tiden den skal brukes til musikk er det mp3-filer i varierende kvalitet som kjøres gjennom XBoxen eller HTPC. 20.000 for å høre på mp3 i 128 kb kvalitet er nok hakket mer enn nødvendig for meg.
    Ok :-D

Det var litt dette jeg tankte på når jeg nevnte budgett.
    Høyttalerene vil jo spille inn her. Jo større de er, jo mer krever de av forsterkeren.
    For best mulig lyd i stereo vil jeg igjen anbefale deg en 2-kanals forsterker i første omgeng. H/K 970 og Xindak 6950 er forsterkere som gir utrolig mye for pengene, og som er lette å omsette igjen senere.
    Velger du å satse på en surround-receiver kan kansje en Yamaha rx-v1700 eller 2700 være gode alternativer

Hvilke høyttalere har du vurdert??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var faktisk akkurat og hørte på den Yamahaen, virket helt greit til mitt bruk. Vil starte med å kjøre B&W 601 S3.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var faktisk akkurat og hørte på den Yamahaen, virket helt greit til mitt bruk. Vil starte med å kjøre B&W 601 S3.
    Til 601 er rx-v 1700 kraftig nok, og en veldig god receiver i sin prisklasse
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er et kjempekjøp som virkelig anbefales.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=20859&cat=all
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Arcam AVR350, AVR300 har samme effektdel som denne. Utrolig bra surround forsterker, meget vellydende og kraftig! Kan varmt anbefales! Godt mulig du ikke trenger å tenke på mer effekt velger du denne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •