Stereo eller Surround? :S

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo eller Surround? :S

Hei,

Står fast her, veit ikke om jeg ska kjøpe meg Surround receiver eller en Integrerte to kanals forsterker, grunnen til det er att jeg hører veldig mye på musikk å innbiller meg att de blir bedre med en sterero forsterker, men liker jo også å se filmer å div. som er best med surround.

Dem det gjelder er da NAD C372 evt. med en C272 og Surround receiver Tenker jeg på Onkyo TX-SR705 eller kansje TX-SR805, det som er spørsmålet da er hvordan lyden blir i stereo på disse receiver`ne.
    Noen som har hatt Naden(e) som nå har en av Onkyoene som kan si noe om forskjellen, eller noen som har onkyoen som kan si litt om hvorden dem duger til musikk?
    Høyttalerne er forøvrig ett par me CV cls-215 så trenger litt power for å få litt trøkk...

Tusen takk for svar og innspill.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen innspill??

Veit jo att det er en del her inne som har kjøpt di nye Onkyo receiverene...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikk er jeg ikke vært i tvil om at integrert er best!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en surroundrceiver og en integrert med prossessorinngang som effektforsterker? Da har du begge deler. Blir dyrere selvfølgelig, men om man skal ha i pose og sekk så blir det gjerne slik;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange ting du må ta hensyn til i valget mellom surorund og stereo. Jeg begynnte med surround, men rommet var såpass knotete at bakhøytalerene ble stående helt feil. I tillegg syntes jeg lyden ved musikk var utrolig dårlig. Jeg hadde da Pioneer VSX-915 og JBL Northridge høytaler-pakke (E80mm).
    Er veldig fornøyd med byttet til stereo. I tillegg til at (det meste av) musikk er bltt en nytelse å høre på er også filmopplevelsene blitt langt bedre! Syntes stereosystemet mitt gir en langt bedre plassering av lyden i rommet enn det rundtomkring-anlegget klarte.
    I tillegg er det jo viktig å huske på at du får mer kvalitet for pengene når du kjøper stereo. 2 kanaler å fordele pengene på i stede for 6.
    Mitt råd er utvilsomt at du burde gå for stereo dersom du hører mest på musikk!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sats heller på en god stereo enn en dårlig surround. Har selv i mange år sverget til surround, men siste åra blitt mer og mer glad i stereo, da jeg lytter mye mere til musikk nå enn for noen år siden. Vurderer faktisk å pakke ned hele surround-greierne mine til dedikert rom er på plass... (noe som nok ville glede W'n her i huset, jo færre "lyd-greier" i stua, jo bedre er hennes holdning) :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har overbevist meg, jeg går for stereo oppset

MEN da lurer jeg på hva jeg ska gå for, har sett litt på Nad c372, Vincent SV-226, Electrocompaniet og Rotel, som dere sikker har forstått så ligger budsjette på rund 6k

Dei eneste kriteriene jeg setter er att det finnes effektforsterkere av samme merke slik stt jeg har mulighet til å bygge ut senere.

Er som tidligere nevnt ett par CV cls-215 som ska spise watten å dem står i ett rom på ca 4x7 meter, hører en del på techno/trance (hvorfor trur du jeg har kjøpt cv? :P) men de blri jo litt anna også som f.eks. Coldplay, Hellbillies å litt ymse.

Takk for svar :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå ble jeg veldig usikker her. jeg ksal og kunne spille musikk med det anlegget jeg kjøper som hjemmekino.. det vil da spille greit selv om det er hjemmekino? er det ikke slik at jeg kobler mot dvd og setter mp3 i dvden og spiller av?! det vil da være jevnt fordelt lyd?
    regner med stereo er for sarte ører?

Hovedspørsmålet i alt rotet er :
    om jeg ser en film som ikke funker på surround, vil da steroe være MYE bedre og hvorfor? Er det ikke slik at om surround ikke er tilstede, vil ikke da lyden være jevnt fordelt over høyttalerne og det funker som stereo med flere høyttalere? :O

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil selvsagt kunne høre stereo med en surroundreceiver, og om du vil ha musikk i alle kanaler fra f.eks. en MP3 skive. Og du vil få lyd selv om filmen er spilt inn i 2,0 format, og tilogmed surroundlyd her ogspå om du bruker Dolby Prologoc el.l.

Men dersom du først og fremst bruker anlegget til å "finlytte" på musikk og heller ser en film i ny og ne så vil det kanskje lønne seg å investere i to kanaler fremfor fem eller syv i tillegg til en sub.

Eks.

Jeg har et surroundanlegg som jeg har kombinert med stereo på et vis og brukt X antall kroner. Svogeren min har brukt omtrent like mye på CD spiller, forsterker og høyttalere, og har bedre lyd når han spiller musikk. I tillegg har han også en DVD spiller som brukes mot samme forsterker og høyttalere når han ser film, men det synes jeg er mer gøy hjemme ;-)

Så her er det snakk om hva man prioriterer rett og slett...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen som kan svare innen 5 minutter ? har bestilt
    Dynavoice Magic F-6-pakke XTZ 10 subwoofer

og Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-1306 Hjemmekinoreceiver

og planene er når jeg f.eks skal høre musikk så skal musikken gå gjennom disse høyttalerne, vil det være dårlig? en kompis har surround hjemme og de bruker å spille musikk når vi er på vors der og det funker da greit? :O
    og et siste spm, er det slik at filmer jeg laster ned fra nettet og ser overført til pcen IKKE vil gi surround? da kan en spørre seg om jeg bare burde gå for stereo? :O

edit : jeg har jo bare billige saker, så jeg skal ikke finhøre på musikk, men det skal være slik at en skal kunne høre musikk og se film, men jeg hadde ikke helt planlagt den surround effekten, og da tenkte jeg kanskje at det var likesågreit med stereo?
    og jeg trenger ikke noe superdupert, bare det funker til å se film, å at det funker til å spille musikk ved f.eks vors, så er jeg kjempehappy!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •