Litt skryt til Yamaha's YPAO

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt skryt til Yamaha's YPAO

Jeg fikk endelig lønn og dermed kjøpt inn bakhøytalerne til systemet mitt.
    Fra før har jeg hatt 2 "yoghurtbegre" til bakhøytalere, og nå var det på tide å la bak matche front.
    Siden jeg har Dali Suite 2.8 foran kjøpte jeg Dali Suite R 0.8 til bakhøytalere.

Kabling har jeg fra før lagt langs lister, tak og gulv i slike kabelkanaler, og det var rimelig stress den gang jeg la opp alt dette.

Som nevnt i en annen tråd, så fikk jeg kjørt The Calibrator, og der er det en test for Musikk 360 grader.
    Det er et enkelt musikkstykke med en trommesekvens som vandrer fra hver høytaler rundt og rundt. Bom, bom, bombom i venstre front, så i center, så i høyre front, så høyre bak og til slutt venstre bak før hele loopen gjentaes med litt mer musikalske innslag.

Dette avslørte store forskjeller i blant annet min ene høyre bakhøytaler i forhold til resten av systemet.
    Den var skikkelig fattig i bassen og hadde en litt flat og livløst klangbilde.
    Jeg var først veldig redd for at her var det noe gale med selve høytaleren, så jeg byttet om venstre og høyre. Likevel skulle det vise seg at posisjonen høyre bak var veldig "dårlig på lyd", så det var ikke selve høytaleren. Lurte på om det kunne være noe dårlig i kablingen og kabelen måtte skiftes. Strakte derfor nye midlertidige kabler direkte fra forsterkeren RX-V1400 og i luftlinje til bakhøytalerne.
    Samme fenomen. Posisjon høyre bak mye mer lydfattig og tynn.

Lurte da på om det kunne være selve utgangen på forsterkeren og byttet om kablingen bak på forsterkeren slik at høyre bak ville gi signal til venstre bak, og vise versa.
    Likevel var det posisjonen høyre bak det var noe gale med.

Dum som jeg er så hadde jeg ikke skjønt det før, men nøkkelen var sikkert som mange har skjønt, plasseringen.
    Høyre bak henger nærmerst "fritt i luften" siden den er satt på et høytalerstativ som stikker ca 30cm ut fra veggen, og er 1,2m fra bakveggen.
    Posisjon venstre bak er plassert så og si i et hjørne.
    (Som dere sikkert skjønner så er stuen litt merkelig utformet, men denne plasseringen gir symmetri i det totaler høytaleroppsettet.)

Jeg var klar over at plassering av høytalere har en del å si for lydkvalitet, men at den skulle være så enorm var jeg ikke klar over.
    Disse bakhøytalerne koster 2.498,- per stk, og lydmessig hørtes det ut som en høytaler til 2.498,- og en høytaler til ca 500,-

Satte og justerte litt på Equalizeren og prøvde å nærme meg, men traff egentli ikke skikkelig.

Kjørte så Yamaha sin YPAO som skal korrigere for forskjeller i lydsystemet pga plasseringer og rommet de står i.

Må si meg mildest talt imponert over resultatet.
    YPAO fikk den andre høytaleren til å finne klangen til hjørnehøytaleren, og låter så og si helt likt. Selvfølgelig mangler det bitte litte granne i bassen, men det kommer av den andre høytalerens hjørneplassering.
    Kjører jeg på enda mere bass i høyre bak blir bassen helt lik, men da blir mellomtonen forskjellig igjen så jeg har funnet et komprimiss.

Jeg trodde ærlig talt at YPAO kun var for grovjustering, men her må jeg si systemet virkelig har gjort jobben sin.

Tommelen opp for YPAO i mitt tilfelle !

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Dette sammenfaller med mine erfaringer.

Har brukt timesvis med diverse - kalibrerings plater og lydtrykksmåler uten å bli helt fornøyd.

Etter en runde med YPAO ble resultatet bedre enn jeg hadde turt å håpe på.

Jeg lurer på om Pioneer sitt MCACC er like bra eller bedre? På papirer skal det være bedre, men hvordan er det i praksis tro?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hva i papirene er det s om sier at den har fortrinn foran YPAO ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke receivere har denne funksjonen?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha sin versjon heter vel YPAO.
    Pioner sin versjon heter MCACC.

Det er de 2 merkene jeg vet om har denne funksjonen.
    Men se etter automatisk romkorrigering eller lignende på andre forsterkere, og hvis de har den funksjonen er det som regel det samme som de 2 overnevnte.

Det hele går ut på at en setter en mic (følger med) i lytteposisjon.
    Forsterkeren sender ut en rekke pulser/lyder i forskjellige Hz og måler dermed avstand fra hver høytaler til lytteposisjon, samt Equalizer hver høytaler til å klinge likt. Justere nivået på hver høytaler for å få et balansert lydbilde.
    Den sjekker også etter ting som fasefeil i koblingen m.m.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det dere sier er at Yamaha RX-V1400 kan justere frekvensen for hver av de enkeltstående høyttalerne? Med andre ord er det ikke SÅ viktig å ha lik fabrikant av høyttelere i et surround-oppsett, dersom man har denne Yamaha'en?

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, men det beste er selvsagt å ha like høyttalere..

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så det dere sier er at Yamaha RX-V1400 kan justere frekvensen for hver av de enkeltstående høyttalerne? Med andre ord er det ikke SÅ viktig å ha lik fabrikant av høyttelere i et surround-oppsett, dersom man har denne Yamaha'en?
    Dette gjelder 2400 og Z9 også.

Jeg har 7 indentiske høyttalere, og YPAO'en gav en forbedring likevel.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det fordi plasseringen og ting som står rundt i rommet påvirker lyden. Derfor vil selv 7 like høytalere kunne ha nytte av YPAO for å klinge mest mulig likt.

Det er altså mulighet for å Equalize hver kanal for seg, noe som førte til at min small center faktisk låter ganske så likt mine Large front ved hjelp av litt sub sammen med centerkanalen.

Og som jeg beskrev øverst i tråden, min høyre bak som ble totalt bassfattig og tynn i lyden ble hentet inn igjen ved justeringer av EQ-en for denne kanalen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha den, bare må ha den...må bare kvitte meg med min RX-V740 først...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Gratulerer!

Dette sammenfaller med mine erfaringer.

Har brukt timesvis med diverse - kalibrerings plater og lydtrykksmåler uten å bli helt fornøyd.

Etter en runde med YPAO ble resultatet bedre enn jeg hadde turt å håpe på.

Jeg lurer på om Pioneer sitt MCACC er like bra eller bedre? På papirer skal det være bedre, men hvordan er det i praksis tro?

Vet ikke hvem som er best, men en venn av meg har kjøpt Pioneer AX3 som vi har holdt på en del med.

I oppsettet har han et par Jamo D590 8) som fronter og litt enklere høytalere ops: i resten av oppsettet.

Etter å ha kjørt auto oppsett med mic ble lyden ikke videre imponerende. Etter litt testing kjørte vi kalibreringen en gang til med "Front Align" (anpasser lyden etter fronthøytalerene). Plutselig var gromlyden der - utrolig bra 8) .

Selv sitter jeg å lurer veldig på om jeg skal kjøpe Yamahas 1400(2400) eller Pioneers AX3(AX5). Synes de virker veldig likverdige, har med andre ord blitt handlingslammet! :?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det var min erfaring også.
    Få auto-en til å matche fronthøytalerne (som er de råeste i mitt oppsett), så ble lydbildet mye bedre.

Når det gjelder å bestemme seg så er det vel bare å lytte til de hvis du har mulighet.
    Det som særlig også hjelper meg er hvis jeg går på audioreview.com og søker på personers meninger/kortreview av forsterkere.
    Ja, de er ofte flinke til å rose ting opp i skyene (de har jo tross alt lagt en del kroner i utstyret), men det jeg alltid ser etter er folk sine negative erfaringer.

Er det 10 reviews med topp karakter og 2 med dårlig karakter så leser jeg ofte de 2 for å kunne plukke opp eventuelle feilkilder og annet.

Jeg må innrømme at jeg selv var på vei for å kjøpe Pioner, men etter en "kraftig behandling" av en Yamahaselger som virkelig kunne sine superlativer og retorikk, så har jeg aldri tenkt på Pioner-en siden.

Bare husk å dobbeltsjekke at forsterkeren lar deg Equalize i hver kanal sfor seg, slik at f.eks ikke bakhøytalerne må justeres likt i EQ. Da ville mitt tilfelle blitt helt håpløst pga plasseringen i stuen hvor en er i hjørnet, og den andre nærmest fritthengende.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg gått etter hva folk skriver på de fleste nettsteder hadde det blitt uten tvil Yamaha 1400/2400 - fan-klubben til Yamaha er vanskelig å ikke legge merke til.

Pioneer derimot hører man ikke så mye til - untatt for dvd-spillere da.

Jeg har nå lest et antall tester i norske, svenske, amerikanske og engelske hi-fi blader om Yamaha 1400/2400 og Pioneer AX3/5. Problemet er at begge stort sett får 5/5 stjerner overalt.

Men dette betyr at man gjør et bra kjøp uansett hvem man velger. 8)

Har i hvertfall bestemt meg for at jeg vil ha en receiver med et slikt mic styrt auto oppsett. I denne prisklassen så er det vel bare Yamaha og Pioneer som har dette!

En forskjell som jeg vet er at Pioneeren kan bi-ampes hvis man ikke vil kjøre 7.1

Pioneeren har eq på hver kanal, som Yamaha.

Mangler bare penger nå! :shock:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen andre forsterkere (utenom Yamaha) som har en lignende funksjon?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha og Pioneer er de eneste med denne type korreksjon.

Det er noen high end merker med noe liknende, men jeg husker ikke hvilke.

Jeg regner med at "de andre" merkene kommer etter ganske snart.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har/hadde ikke H/K romkorreksjon via mic på fjernkontrollen?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet EAD's hjemmekino for-forsterkere har lignende system. Er ikke gratis... Men man får ikke med seg penger til himmelriket (eller helvete) uansett, så...

Mvh

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har/hadde ikke H/K romkorreksjon via mic på fjernkontrollen?
    Nei. H/K har kun automatisk justering av lydnivå via micen i fjernkontrollen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig ingen "downsides" med denne form for romkorreksjon? Noe sier meg at YPAO er en god kompromissløsning. Med kompromiss mener jeg da at for å få en noenlunde lik klangbalanse i alle høyttalerne så vil dette kunne medføre at de beste høyttalerne i oppsettet blir nedgradert og de dårligste yter maks.

Nå har jo f.eks. Arendal 7 like høyttalre. For oss "andre" kan vel YPAO slå negativt ut for de beste høyttalerne i oppsettet?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vel, i mitt system er fronthøytalerne de beste.
    Da valgte jeg YPAO til å matche resten av oppsettet mot fronthøytalerne.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •