Settings på høytalere. Small gir mer bass enn large ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Settings på høytalere. Small gir mer bass enn large ?

Jeg sitter med en RX-V1400 og har Dali Suite R0.8 bakhøytalere.
    De bakhøytalerne matcher front som er Dali Suite 2.8.

Både bak og front har basselement på 6.5 tommer. 1 element i bakhøytaler, og 2 elementer i front.

Dermed skulle disse to høytalerne kunne prestere rimelig likt.

Yamaha sin autosetup detekter bakhøytalerne som small og fronthøytalerne som large.
    Går jeg inn manuelt og justere bakhøytalerne til large, så mister jeg mye bass i dem.
    Det samme gjelder faktisk for center-en også. Den blir detektet som small, og med settings på large blir den mer bassfattig.

Jeg trodde det var slik at hvis en høytaler ble satt til small, så gikk signalene i bassområdet heller til sub-en enn i høytaleren.
    Her virker det som om høytaleren produserer mye mer fyldig bass med settings på small.

Noen som kan forklare dette ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis subwooferen din var aktivert når du testet kan jeg forstå resultatet du kom frem til. Da tar jo subwooferen over de lave frekvensene bakhøyttalene dine ikke klarer å gjengi. Hvis subben var aktiv så prøv igjen uten. Hvis den ikke var aktiv når du testet, må det være en "bugg" ett eller annet sted.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min NAD forsterker har jeg slitt litt med det samme. Det virker som om dypbassen kommer helt bort når jeg slår på Large på bak/senter. Med Small setting er den der igjen.
    Den nederste bassen høres ut som om den blir omdirigert til Subwoofer hvis høytalerne står i Large funksjon, mens den samme bassen blir håndtert av høytalerne i Small. Jeg savner en funksjon der man kan sette opp dette manuelt, med f.eks alle høytalerne i Large men Subwoofer er Off, eller rett og slett en crossoverfunksjon for de som bruker Sub. Jeg har ikke prøvd med subwoofer, men jeg antar at den ville være lydløs med Small settingen. Synd, men jeg skulle tro at kjører du uten subwoofer må du vel kjøre med Small settingen, ihvertfall er det slik på min NAD. Hva er egentlig forskjellen på å sette en høytaler på Small istedenfor Large? Mister man noe av "trøkket"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min NAD forsterker har jeg slitt litt med det samme. Det virker som om dypbassen kommer helt bort når jeg slår på Large på bak/senter. Med Small setting er den der igjen.
    Siden du ikke bruker subwoofer vil jeg tro at bakhøyttalerne dine ikke har evne til å spille dypbass, og at denne sendes til frontene når du setter bak/senter til Small. Du blir nok lurt av dette. Prøv igjen med samme øvelse, men koble fra fornthøyttalerne først. Da vil du høre at bakhøyttalerne ikke spiller mer bass i Small setting.

Jeg har ikke prøvd med subwoofer, men jeg antar at den ville være lydløs med Small settingen.
    Det er helt motsatt, den blir lydløs med Large setting. Når du setter en høyttaler til Large forteller du receiveren at denne høyttaleren klarer å gjengi lave frekvenser. Setter du Small forteller du det motsatte, og lave frekvenser sendes til subwoofer og evt. fronthøyttalere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende Det blir tweaking og tuning ikveld på meg skjønner jeg. Skal prøve å koble fra Front, og se hva som skjer. Jeg har et par B&W 603 S2 som bakhøytalere, de burde no greie noe dypbass, de er jo ikke akkurat småtasser.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hvis subwooferen din var aktivert når du testet kan jeg forstå resultatet du kom frem til. Da tar jo subwooferen over de lave frekvensene bakhøyttalene dine ikke klarer å gjengi. Hvis subben var aktiv så prøv igjen uten.
    Stemmer nok det.
    Lærer noe nytt hver dag.
    Artig å se hvordan de lave frekvensene er minimalt rettningsorienterte slik at jeg innbillte meg at den runde bassen faktisk kom fra bakhøytaleren.
    Men, som du skriver, slår jeg av sub-en så blir lyden temmelig lik både i small og large setting.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakhøyttalerne mine har en frekvens respons på 45 - 20 000 Hz og Cross-over points på 2 500 Hz, fronthøyttalerne har samme frekvens respons (45 - 20 000 Hz) og cross-over points på 800 - 2 000 Hz, og centerhøttaler med frekvense respons på 55 - 20 000 Hz og Cross-over points på 3 500 Hz. Noen som har noe formening om hva jeg burde stille høyttalerne inn på ? Large eller small ? :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Spennende Det blir tweaking og tuning ikveld på meg skjønner jeg. Skal prøve å koble fra Front, og se hva som skjer. Jeg har et par B&W 603 S2 som bakhøytalere, de burde no greie noe dypbass, de er jo ikke akkurat småtasser.
    Det burde nok de klare ja.
    Kanskje de bare trenger mer strøm, er høyttalerkablene "grove" nok? Eller er det forsterkeren som trenger litt hjelp, en power amp kanskje?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Annbefaler å laste ned Tone generator v3.8 fra nettet. Der kan du kjøre en sweep tone fra feks 250hz til 25 og virkelig få sjekket hvor lineært annlegget ditt spiller i bassen, eventuelt justering av deling på sub/pre-amp osv.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale å kjøpe Digital Video Essentials.
    Den har mange tester både for lyd og bilde.

Den kan kjøre sveip i en og en kanal eller alle + mye mer.

Mange godsaker for bildetuning også.

Du finner den billig på nettet.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ineressant ut!
    Fett at en kan kjøre hver kanal for seg.
    Har du denne selv?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback