Kan noen hjelpe en nybegynner med tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen hjelpe en nybegynner med tips?

Hei!

Med erfaring fra andre forum som omhandler veldig teknisk utstyr (ikke stereo) har jeg selv ofte sett meg lei på at nybegynnere oversvømmer forumet med tråder om hva man skal kjøpe. Nå når jeg selv er i samme posisjon på ett nytt felt skjønner jeg hvor fint det kan være å få hjelp av noen som kan det når man selv er helt grønn. Jeg lurer derfor på om noen kan gi noen velmenende råd om følgende situasjon.

Sitter med et gammelt plastikk annlegg fra 80-tallet, men mye god musikk som ikke får mulighet til å skinne. Jeg ønsker å starte med å oppdage god lyd og ønsker å kjøpe en forsterker og to høytallere. Først og fremst er jeg på utkikk etter en god forsterker, deretter kommer høytallerne og så en cd spiller etter hvert.

Budsjettet er rundt 10.000 for forsterker og høytallere med de begrensninger dette innebærer. Jeg forstår at innmat er mye viktigere enn design, men er veldig svak for godt design som feks Electrocomaniet. Jeg kan gjerne kjøpe brukt, hvis ting er i god stand.

Musikken som kombinasjonen er myntet på er:
    - Frank Zappa
    - Captain Beefheart
    - Led Zeppelin
    - Pink Floyd
    - prog rock og krautrock med mange instrumenter og detaljer
    - samt tyngre musikk som Tool, Nirvana, White Stripes, Sabbath

bass er ikke noen stor prioritet, men heller detaljrikhet med kompleks musikk.

Ser mye etter brukt EC og har også tittet litt på brukte Doxa. Av nytt utstyr er jeg blank, men vil helst et hakk eller to over det rimeligste på steder som HiFi klubben.

Tips som kan lede meg på rett vei i jakten mottas med takk. Og har noen noe godt og selge er det bare å sende en PM/mail.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Electrocompaniet ECI-1
    Litt eldre modell men leverer 100Watt i 2 kanaler ved 8 ohm.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=20681&cat=13

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støtter eci 1 ..det er en mega bra forsterker ..har hatt en selv,,diskuter ned prisen 500 og slå til..
    er litt gammel den der men et meget bra produkt

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen du leter i er det utrolig mye å velge imellom. Du burde følge med litt på forskjellige bruktbørser og lese litt tester og andre folks erfaringer på de produktene du etterhvert blir interresert i.
    Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe brukt. Da får du ting til halve prisen, eller, sagt på en annen mte, du får noe som er dobbelt så bra som hvis du hadde handlet nytt.
    Jeg har selv hatt en Vincent SV-233 forsterker på 2*200watt som jeg var veldig fornøyd med. Den pleier å gå brukt for mellom 4 og 5 tusen avhengig av alder og hvor god du er til å prute.

Velkommen til forumet og lykke til med kjøpet!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal leverer bra høyttalere til din musikksmak, hører på mye av det samme selv, og landet på dem da jeg skulle handle sist. De nye modellene er visst også endel bedre enn de gamle (som jeg har), så kan vel ikke gå så veldig feil med dem. Mulig Chorus 806V er oppnåelig i den prisklassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig raske svar til alle sammen.

ECI1 ser ut til å være en nydelig forsterker for en nybegynner som samtidig er litt svak for norske produkter med godt design. Leste kjapt i brukermanualen til denne og da så det ut som om jeg ikke kan bruke platespilleren min på denne. Stemmer dette eller er det bare jeg som ikke forstår meg på dette?

Denne pakken er kanskje litt over-the-top for meg, men hva ville evnt. fordeler være med denne kontra eci1?

aw60ftt og ec4.5

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Focal leverer bra høyttalere til din musikksmak, hører på mye av det samme selv, og landet på dem da jeg skulle handle sist. De nye modellene er visst også endel bedre enn de gamle (som jeg har), så kan vel ikke gå så veldig feil med dem. Mulig Chorus 806V er oppnåelig i den prisklassen?
    Takk for forslag fra noen som hører på litt av den samme musikken. Er dette et merke som selges i Oslo, eller snakker vi bruktbørsen på Focal høytallere?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal kan du finne på hifihuset.
    Støtter innlegg over om at Focal har modeller som vil kunne passe din musikksmak. Men i prisklassen finnes det også annet. Nok av butikker med lytterom i oslo området.

Erfaringsmessig ville jeg dog begynt i motsatt ende av det du beskriver. Finn høyttalere du liker først og kjøp elektronikk som passer til disse etterpå. Alt passer ikke sammen lydmessig, og av de to betyr høyttalerne mest for det endelige resultatet.

Forøvrig er det absolutt en god idé å se etter brukt! Lykke til med shoppinga :-D

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok eci'n er en fin en å satse på, du kan jo kjøpe deg et riaa trinn for å få med lp spilleren. Klipsch skal å være fint på electrokompaniet, og passer utmerket til de litt tyngere musikk artene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Selv tenkte jeg at forsterkeren(e) var hjertet i systemet og at man måtte begynne der. Men siden høytallerne gir det endelige lydbildet høres det logisk ut å begynne der for så å se hvilken forsterker som så kan få det beste ut av de man bestemmer seg for.

Noe jeg lurer på er hvordan man bør spille av musikken inn til forsterkeren. Orginale cd-er på en god spiller tenker jeg at logisk bør gi best resultat. Men i disse datatider har jeg alt for mye i flac på macen som jeg spiller trådløst over airport express. Skjønner at dette ikke blir hifi, men er det isåfall noe man bør tenke ekstra på ved valg av forsterker. Cd er selvsagt hovedprioritet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •