Effektforsterker til Dynaudio Focus 220

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Trondster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker til Dynaudio Focus 220

Heisann,

Jeg har et surroundoppsett med en Arcam AVR350 som forsterker og med et par Dynaudio Focus 220 i front. (Og Focus 200C + Focus 140, alt i kirsebær, selvfølgelig. :-D)

Liker lyden veldig godt, men vil ha enda mer kraft og gjerne enda bedre lydkvalitet i frontene når jeg hører på stereo. Tenker å beholde Arcamen som forforsterker, men å koble til en effektforsterker.

Musikk: Hører på alt mulig, Tom Waits, Rammstein, Yello, gammel klassisk, jazz og Kari Bremnes..

Høyttalerne mine er litt ufølsomme med 87dB@2.83V, men spiser gjerne over 250W i kontinuerlig effekt. De er (som alle Dynaudiohøyttalere) på 4 Ohm, og skal have en forsterker med skikkelig kontroll på bassen (de spiller da også helt ned til 32Hz).

Har lest mye bra om Parasound Halo A21, som med sine 2x400W@4Ohm og steinkontroll på bassen (1100+ i damping factor) skulle være akkurat det jeg er ute - på papiret, i alle fall.
    Den er med klasse A/AB og skal spille klasse A de første 2x8W i 8Ohm.

Har hatt A21 hjemme til prøvelytting, og likte hva jeg hørte - skal prøve å låne den med hjem til mer prøvelytting neste helg.

Der er flere her på forumet som har Parasound-erfaring, har jeg sett - men er det andre gode forslag til effektforsterker? Eller blir Parasound et av de beste valgene?

Mange ute på nettet er også enige i at Parasound skulle være en god match for Dynaudio, men at Simaudio Moon skulle fungere enda bedre. Sistnevnte er nok litt utenfor min prisklasse, da..

Hmm - decisions, decisions.. ..Og analog eller digital forsterker?

(Ellers er Parasound billigere i Danmark, listepris 19kDKK for en A21)

Noen som har gode innspill/tips?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm - har også fått tips om å teste Musical Fidelity A5CR POW, noen som kjenner til denne?

Er ikke sikker på om den vil ha den nødvendige kontrollen i bassen, da..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse Dynaudioene har det med å oppføre seg annerledes enn det meste annet. For eksempel låter de slankt på McIntosh og svakere rørprodukter, mens de gir mer fart i bunnen på klasse D og svært kraftige transistorsaker. På de fleste andre høyttalerkonstruksjoner slår dette ut omtrent stikk motsatt. Derfor bør du ha dette i bakhodet når du lytter til andres erfaringer med forsterkere som de ikke har hørt på Dynaudio.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Disse Dynaudioene har det med å oppføre seg annerledes enn det meste annet. For eksempel låter de slankt på McIntosh og svakere rørprodukter, mens de gir mer fart i bunnen på klasse D og svært kraftige transistorsaker. På de fleste andre høyttalerkonstruksjoner slår dette ut omtrent stikk motsatt. Derfor bør du ha dette i bakhodet når du lytter til andres erfaringer med forsterkere som de ikke har hørt på Dynaudio.
    Hmm - så en (f.eks.) Parasound med god kontroll på bassen (som forøvrig enkelte mener har litt vel mye bass) eller en klasse D-forsterker kunne bli en bra match?

Har som sagt planer om å teste Parasounden til helgen, tror jeg får testet den mot bl.a. noen Nuforce klasse D-blokker..

Takker for innspill!

Mange anmeldere som forteller at Dynaudio er litt kresne på resten av utstyret - hvordan kan man mon tro beskrive lyden hvis man kobler på en forsterker som ikke har god nok kontroll på bassen? (Har ikke akkurat så mange forsterkere her hjemme til vanlig, så jeg kan sammenligne..)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, du kan ikke finde en brukt Bryston 4B SST vel ....

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm - har nå hatt en lytterunde.. Har testet Focus 220'ene mine med både Parasound A21, Nuforce Ref 9 SE (og Belles 350A), samt med min egen Arcam AVR350-reciever.

Og - vil egentlig ikke si at det blir høy nok forbedring i lydkvalitet til at jeg synes det vil betale seg å oppgradere med en av disse effektforsterkerne..

Jeg kunne godt spille en 3-4 dB høyere med kraftigere effektforsterker, men jeg fikk ingen aha-opplevelse i forbedret lydkvalitet.

Jeg synes at Focus'ene mine til tider kan låte litt harde, for eksempel i Damien Rice's 9 crimes, så jeg hørte litt med den som referanse, også mot et par andre high-end høyttalere. Men - har nå konkludert med at det her nok mest er cd-innspillingen som har litt hard lyd. Dynaudioene er jo også kjent for å gjengi akkurat det som er på cd'en - hverken mer eller mindre..

Det kan se ut som om jeg heller skal oppgradere høyttalerne før det er noe poeng i å erstatte/supplere AVR350'en min, som jeg blir mer og mer glad for..

Men - før jeg gir meg i effektforsterkerjakten: Har tenkt på å også høre litt på Bladelius Balder, som kanskje kunne være interessant. Det er en oppgradert utgave av effektforsterkerdelen fra Bladelius Thor mkII, som har fått heller gode anmeldelser - ble jo også fjorårets forsterker i Lyd & Bilde..

Ellers: Kom over et helt fantastisk "teste hifi"-spor: Patricia Barbers "Nardis" fra Blue Café. Løp og kjøp! Det har jeg gjort..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er du egentlig savner med lydbildet? Hvilken kilde bruker du?

Hvis du opplever hardhet kommer det ikke fra høyttalerne.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam blir betydelig bedre med biamping. Hvis du ikke bruker alle kanalen vil jeg sterkt anbefale å prøve dette.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hva er du egentlig savner med lydbildet? Hvilken kilde bruker du?

Hvis du opplever hardhet kommer det ikke fra høyttalerne.
    Bruker min gamle Pioneer 646A som CD-lydkilde, enten med den innebygde DAC'en eller DAC'en på Arcam'en.

Synes at lyden av og til blir litt hard, særlig på litt høyere volum.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Arcam blir betydelig bedre med biamping. Hvis du ikke bruker alle kanalen vil jeg sterkt anbefale å prøve dette.
    Dessverre er det ingen Dynaudiohøyttalere som har mulighet for biamping, heller ikke mine..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm - hvis jeg har et budsjett på 15-20k, kunne det da være en fordel å gå for noen av de gamle klassikerene brukt, som f.eks en Mark Levinson 334, som jeg har sett til salgs for et par og tjue her i Danmark?

Lydkilde: Har nå gått til anskaffelse av en sweet, sweet Arcam DV139, som er en ganske pen oppgradering av lydkilde, må jeg si..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Funnet noe?

Hei.

En stund siden det har vært aktivitet på denne tråden, men jeg prøver likevel :wink:

Jeg lurer også på å supplere anlegget med en effektforsterker. Har akkurat samme høyttalere som deg :-D

Fant du noe du vil anbefale?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vurderer kjøp av focus 220

Hei!

Jeg vurderer sterkt disse høyttalerne.. har tenkt å dra å høre mer på dem hos Soundgarden, de har tilogmed tilbud på dem akkurat nå

Jeg begynte litt i andre enden, av forskjellige grunner.. Jeg har bygd en Zappulse 800xe fra LC Audio.

Dere nevner at klasse D vil funke bra her.. Hva tror dere om nettop Zappulse?

Den burde kunne levere bra med effekt, og samtidig være veldig nøytral, noe som kan matche dynaudio høyttalere!

Jeg holder til i Trondheim, noen ganger Oslo, enn du? kanskje du(evt jeg) har lyst å prøve denne kombinasjonen? :twisted:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    For eksempel låter de slankt på McIntosh og svakere rørprodukter, mens de gir mer fart i bunnen på klasse D og svært kraftige transistorsaker.
    Har hørt Dynaudio på Mcintosh og det var langt ifra slankt
    Relativt nøytralt i mine ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være nytteløst og kjøre focus 220 på abrahamsen? 2x70watt 100amper.

Skal kjøre 2 effektforsterkere etterhvert. Så da blir det 140watt med brokobling.

Takk for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med Kina rør??

Jeg har focus 220, og benytter meg av en MA MKIII, den spiller utrolig bra på de høytalerene. !!

Jeg kjøpte denne forsterkeren før jg kjøpte dynaudione, og tok den med meg net til soundgarden. Vi testet alt som var av høytalere omtrent i butikken, og det var ingen tvil om at focus 220 kom utrolig bra ut. Som referanse brukte vi en Hegel H200. MA'n kom best ut 8)

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel og Primare låter alltid bra sammen med Dynaudio...
    Primare SPA21....der i mot, er et rå skinn av en hjemmekino forsterker.
    Primare SPA21 Surroundreceiver | Soundgarden

på kampanje tilogmed.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •