Watt og Watt !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Watt og Watt !

Hva er egentlig det som avgjør hvor kraftig en forsterker er ?
    Det er noe eg lurer veldig på.

Exp om en forsterker har oppgitt att den er 2x100W også har den en strømforsyning på 120w da er vel den egentlig bare 2x60w røfft ?

Er det viktig med så stor strømforsyning som mulig ?

Er ganske noob på sånne ting så lurer litt.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er strøm forsyningen som avgjør hvor mange watt en forsterker klarer å gi ut. Men om den er på 120W så klarer den ikke å gi deg 2*60W ut.
    Effektfaktoren på en strømforsyning er pervers og helt elendig, litt forskjellige tanker om dette men jeg har "lært" at virkningsgraden er 60 prosent.

Dette betyr at 40 prosent av det en strømforsyning leverer går ut i tap ( varme etc )

Du kan lese mer om dette HER

Denne linken forklarer alt på en bra måte

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos-forklaringen er veiledende, men ufullstendig.

Den tar ikke hensyn til effekten fra kondensatorbankene feks. Dårlige kondensatorer leverer dårligere peak-effekt enn de litt bedre feks. Patos-forklaringen er veldig opptatt av kontinuerlig effekt i alle kanaler samtidig.

Du kan også søke litt på forumet. Det er MANGE tråder som omhandler dette temaet.

Det er viktig med tilstrekkelig kontinuerlig effekt i tillegg til gode kondensatorer. Det som står bakpå forsterkere er direkte villedende og har ingenting med makseffekten i forsterkeren å gjøre.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet man om kondensatorene er gode da ?

Hvordan er det med Klasse A og digital forsterke, siden de skal vere bedre og mye mer stabil i å levere effekt til høytalerene.

Hvordan kan man få en høytaler exp min Dali 8008 til å spille høyt som fy og med stålkontroll ?

Må man opp i noe som Midgard 6.1 eller er det mulig med noe midre effektforsterker ?

Ganske intresangt tema egentlig

PS: Er det mulig å oppgradere strømforsyningen uten att det blir for avangsert ? :P

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Natta folkens ... alså ... dette finnes det mange tråder om. Søk. For å si det enkelt: har man 60W i strømforsyningen ... hvordan skal du da få mer ut til høyttaleren? Kan jo "gire opp" med kondensatorer ... i korte øyeblikk. Thats it,

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Natta folkens ... alså ... dette finnes det mange tråder om. Søk. For å si det enkelt: har man 60W i strømforsyningen ... hvordan skal du da få mer ut til høyttaleren? Kan jo "gire opp" med kondensatorer ... i korte øyeblikk. Thats it,

Avgått medlem står det og det er bra! Frekke folk som det er det ikke noen som liker! Det er greit med en søkefunksjon og at man minner "nye" medlemmer om dette. Men å komme med slikt vås hører ikke hjemme, det er min mening!!

Mulig jeg overreagerer, men 1 uke uten søvn har gjort meg sur :twisted: :twisted:

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...

Er bare det att når eg søker så tar det minst 1-2 dager før eg finner det eg vil vite :P

Vet jo det att alt i forsterken har mye å si. Men for att en forsterker ikke skal svette sånn på høye volum, hva er det beste oppgradering da ? Vifte ?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Hehe...
    Men for att en forsterker ikke skal svette sånn på høye volum, hva er det beste oppgradering da ? Vifte ?
    Svette?? tenker du da blir varm? eller tenker du lyd?

Dersom det er lyd og forsterkeren får problemer ved kraftig volum så har du følgende alternativer:

1. Skru ned lyden
    2. Kraftigere forsterker
    3. Mere lettdrevne høyttalere

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Du er frekk og kunnskapsløs. En ting er at kontinuerlig effekt er viktig, men jeg tipper du også er interessert i god lyd? Effekt alene betyr lite, og en tar gjerne en tur å lytter til flere forsterkere før en finner en god match til høyttalerene sine.

Produsenter av virkelig gode forsterkere vet at en bra strømforsyning er viktig, men mener du at disse produsentene ignorerer viktigheten av gode kondensatorbanker?

Det blir ofte slik at en produsent kalkulerer nødvendig kontinuerlig effekt mot max-effekt for å spare penger. Når en sparer mye penger går selvfølgelig dette ut over den kontinuerlige effekten, men på mye budsjettutstyr er effekten absolutt godkjent.

Så kommer vi til kontinuerlig effekt på høyt volum i alle kanaler samtidig. Hvorfor? En vedvarende eksplosjon av lyd i alle kanaler? Dette skjer svært sjeldent. Har du noen ide om hvor mye watt du gjennomsnittelig bruker på anlegget ditt når du ser en film eller hører på musikk? Med en tilstrekkelig dimensjonert strømforsyning og gode kondensatorbanker får en grei lyd. Ingen grunn til å overdimensjonere noe som helst, og hvis en ikke driter penger så kan en likevel gjøre gode kjøp.

Xinhua:
    Dette med forsterkere er ikke lett. Watt blir et relativt begrep som det er vanskelig å forholde seg til. Det beste en kan gjøre er å lese andres erfaringer om produkter og lytte til forsterkerene selv.

Ideelt sett velger en først høyttalere som faller i smak. Deretter låner en forsterkere med seg hjem for å finne en god match.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Ideelt sett velger en først høyttalere som faller i smak. Deretter låner en forsterkere med seg hjem for å finne en god match.
    Dette er vel kanskje nesten en "Must" også! Uansett hvordan man vrir og vender på det så kan ikke Watt styrken til en forsterker erstatte det man virkelig hører

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan lese litt om effektivitet her også, Xinhua. Skrev litt om dette i forbindelse av en forsterkertest.

Klasse A vs. klasse AB

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Svette?? tenker du da blir varm? eller tenker du lyd?

Dersom det er lyd og forsterkeren får problemer ved kraftig volum så har du følgende alternativer:

1. Skru ned lyden
    2. Kraftigere forsterker
    3. Mere lettdrevne høyttalere
    Vet jo det, men bare om det var noe man kunne gjøre med det man har fra før av. Eg har ikke noe problem med det. Men er jo morro å vite om det går ann å gjøre noe og om det svarer seg i forhold til å bytte ut.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode poeng her. Du har f.eks Eltax som selger forsterkere til rundt 2 lapper som skal levere 7*150 Watt, når strømforsyningen maks leverer 200 watt, dette er så og si svindel mener jeg, gikk nesten i den fella for noen år siden.

Det de mest sansynelig gjør, er å måle 1 khz signaler ved kun 2 kanaler i bruk og skriver i produktbeskrivelsene at forsterkeren leverer dette i alle kanaler kontinuerlig - Bullshit.

Håper mange forstår dette og lar seg ikke lure, bare å sammenligne en Eltax reciever med en NAD forsterker som har halve utgangseffekten på samme høyttalere og se hva som har mest kontroll og låter penest, det er skremmende.

EDIT:

GODT EKSEMPEL: Eltax har målt utgangseffekten i 6 kanaler ved 4 ohms motstand.
    SNAKK OM SVINDEL

Her

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er nokk av de bullshit ampa... Skjønner ikke att folk kjøper de. Skal man ha god billig med krefter, kjøp Proson. De koster 2000 har 800watt strømforsyning og oppgir 5x100 watt

Hadde en sånn før som første DD amp. Helt konge, dreiv alle høt eg prøvde. Til men prøvde ikke så veldig vanskelig å drive da:P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke at Eltax er noe folk kjøper. Ser at en "anmelder" på komplett klager på lite bass og det er jo ikke rart med megaliten strømforsyning!! Og lyden er jo bra den sålenge du ikke har hørt noe annet og har ingenting å sammenligne med.
    Jeg har en technics gammel forsterker på 2x50 watt, den har en strømforsyning på 480 watt er ikke det overdimensjonert da vet ikke jeg. Kanskje det er mange måter å måle strømforsyning på også?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Skjønner ikke at Eltax er noe folk kjøper. Ser at en "anmelder" på komplett klager på lite bass og det er jo ikke rart med megaliten strømforsyning!! Og lyden er jo bra den sålenge du ikke har hørt noe annet og har ingenting å sammenligne med.
    Jeg har en technics gammel forsterker på 2x50 watt, den har en strømforsyning på 480 watt er ikke det overdimensjonert da vet ikke jeg. Kanskje det er mange måter å måle strømforsyning på også?
    Hehe, så lenge du ikke har noe å sammenligne med og høyttalerne spiller høyt, så blir man fornøyd. Jeg har selv hatt Eltax høyttalere og vært sånn passe fornøyd. Når jeg bygde meg disse S23 fra Dynabel fikk jeg meg en stoor aha opplevelse.

Når det gjelder effekt på strømforsyning, så er det ikke så mange måter å måle det på, men tror man har peak og konstant effekt der også. Men metoder utover det tror jeg ikke det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noldus svar: En tung og dyr forsterker spiller bedre enn en lett og billig forsterker....:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et interessant poeng som en var inne på er at musikk ikke består av kontinuerlige signaler. Selv om mastering-studioer gjør sitt beste for å fjerne all dynamikk så er det fremdeles et stykke mellom maksimale topper (peak) og gjennomsnittlig nivå (rms), spesielt for innspillinger som jeg personlig synes låter "bra".

Å utelukkende fokusere på kontinuerlig effekt virker på meg da som feil strategi? En forsterker/høyttaler-kombinasjon bør kunne gjengi en tilstrekkelig kontinuerlig lydstyrke over f.eks 8 timer uten å gå varm og uten for mye forvrengning, og kunne gjengi en kort-tids transient med endel høyere amplitude uten å klippe.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes også en annen faktor - sensitivitet hos høyttaleren.
    Jeg har kjøpt meg en T-amp forsterker på "hele" 2x15w og Proson høyttalere med sensitivtet på 90dB (målt ca 1m fra høyytaleren ved 1w)

En tommelfingerregel er at lyden økes med ca 3dB for hver dobling av watt (1,2,4,8,16) - og da skulle det tilsi at jeg ved full styrke skal få maks 100dB - mer enn nok der dette anlegget skal stå.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo og huske på att når du går over 90db med e høytalerene så vil forsterken trenge mer om ikke dobbelt så mye krefter i toppen. Er der de fleste forsterke sliter føler eg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •