Reciver vs. integrert forsterker på Triangle Celius ES

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciver vs. integrert forsterker på Triangle Celius ES

Fikk akkurat et par Triangle Celius ES i hus her så nå er det dags å tenke på ny forsterker. Valget står, som overskriften antyder, mellom en reciver eller en integrert forsterker med prosessorinngang.

Jeg ser mye på film og har investert (ja jeg sier investert for 5000 er mye for en student) i en HD DVD spiller, så det kommer center og bakhøytalere etter hvert. Så jeg må ha en reciver/forforsterker som støtter HDMI (trenger ikke 1.3) når bakhøytalere og center er på plass.

Det jeg lurer på da er om det er noe å hente lydmessig på å vente med reciveren og heller kjøpe en integrert forsterker med prosessorinngang nå mens jeg bare har stereo oppsett alikevel? Er det nok futt i en reciver (bi-ampet) til å få ut potensialet i Trianglene?

Om noen har en mening på hva som passer best av recivere/integrerte forsterkere på Trianglene lydmessig så tar jeg imot tips med takk:-D

Kan forresten nevne at jeg har maks 15000 å bruke på reciver/forsterker nå. Kjøpe brukt er heller ingen umulighet!

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer nok helt an på recieveren det. Uansett om du velger reciever eller forsterker, så vil jeg råde deg til å velge noe som ikke er for lyst i toppen, som (etter min mening) kan høres litt anstrengt ut på Triangle. Tror at. Du kan nok få tak i en brukt Arcam AVR-350 til den prisen. Marantz SR-7001 eller SR-8001 kan nok og gjøre en god jobb på disse HT.

Hvis du tenker stereo finnes det jo og mange alternativ. Atoll IN200 er etter min mening en meget god kombo til disse HT. Hvilke musikk er det du hører på ?

En annen mulighet Du kan vurdere er jo å kjøpe en god power-amp med to innganger og en litt rimeligere reciever (f.eks Marantz SR-3001) for mulighet for surround prosessering, Da kan du og spare opp til en skikkelig forforsterker seinere, f.eks noe med rør (som Triangle liker veldig godt). Det kommer an på hvor du prioriterer lyden, kino eller stereo og musikk.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Det kommer nok helt an på recieveren det. Uansett om du velger reciever eller forsterker, så vil jeg råde deg til å velge noe som ikke er for lyst i toppen, som (etter min mening) kan høres litt anstrengt ut på Triangle. Tror at. Du kan nok få tak i en brukt Arcam AVR-350 til den prisen. Marantz SR-7001 eller SR-8001 kan nok og gjøre en god jobb på disse HT.

Hvis du tenker stereo finnes det jo og mange alternativ. Atoll IN200 er etter min mening en meget god kombo til disse HT. Hvilke musikk er det du hører på ?

En annen mulighet Du kan vurdere er jo å kjøpe en god power-amp med to innganger og en litt rimeligere reciever (f.eks Marantz SR-3001) for mulighet for surround prosessering, Da kan du og spare opp til en skikkelig forforsterker seinere, f.eks noe med rør (som Triangle liker veldig godt). Det kommer an på hvor du prioriterer lyden, kino eller stereo og musikk.
    Jeg hører på alt mulig av musikk, fra 50 cent via Metallica innom Nils Lofgren og helt til Mozart Men jeg bruker anlegget mest til film.

Jeg heller litt mot en Denon reciver siden disse har alt jeg trenger og er etter det jeg har hørt ganske strømsterke, har mulighet for bi-amping og koster ikke så mye. Hvis det ikke er så mye å hente på en egen forsterker ved siden av så tror jeg at jeg går for en reciver.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle er veldig lette å drive så du trenger ikke å tenke så stort på watt.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Triangle er lettdrevne. Bare råder deg til å lytte på Triangle sammen med Denon før du kjøper. Denon er ganske lys i klangen og kan for helle mot det hissige sammen med Triangle, men for all del en vet ikke før en har prøvd.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Stemmer det. Triangle er lettdrevne. Bare råder deg til å lytte på Triangle sammen med Denon før du kjøper. Denon er ganske lys i klangen og kan for helle mot det hissige sammen med Triangle, men for all del en vet ikke før en har prøvd.
    Denon for lys er notert:-D Noen tips om merker som har en mørkere klang? og som ikke koster skjorta:razz:

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha både reciever og effektrinn for 15 laken?

Newcomer wakka sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Triangle Altea ESw og synes ikke at de blir for lyse (i mine ører) med Denon 3805. Altea og Celius har lik "lydsignatur" så jeg regner med at resultatet skulle bli det samme.

Om du har mulighet for det bør du absolutt teste kombinasjonen før du bestemmer deg.

Har nå en Parasound effektforsterker (3805 som forforsterker) som gjør lyden enda bedre:grin:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal totalt sett bruke inntil 15k på en receiver, så er mitt beste tips å gå for den brukte Arcam AVR350 som ligger for salg på HFS. Av receivere er det definitivt en av de få som kan måle seg med en dedikert stereoforsterker.

Ellers så ville jeg sterkt vurdert en brukt integrert stereoforsterker med prosessorinngang som du selv antyder i åpningsinnlegget ditt, og supplert med en rimeligere receiver til film.

Handler du brukt, burde eksempelvis en Arcam FMJ A32 og en Denon 2807 være innen rekkevidde...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En integrert stereoforsterker med prosessorinngang vil være en mye lurere investering lydmessig og vil sannsynligvis gi deg vesentlig bedre opplevelser i stereo. Dette er noe jeg har erfart selv, og selv om receivere blir bedre og bedre så lurer folk bare seg selv dersom de tror (og håper) at disse er på nivå med dedikerte stereoprodukter i samme prisklasse. Jeg prøvde å overbevise meg selv en god stund om at en Denon 2807 var god nok som forforsterker i et anlegg med over gjennomsnittlige stereoambisjoner, noe som var så langt fra virkeligheten som man kan komme. MEN, med mindre du har hørt hvordan det kan høres ut med bra stereokomponenter, så vil du nok leve lykkelig med en receiver og den tross alt ganske greie kvaliteten de beste har fått de siste årene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Skal du ha både reciever og effektrinn for 15 laken?
    Nei. Enten reciver eller forsterker.

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dersom du skal totalt sett bruke inntil 15k på en receiver, så er mitt beste tips å gå for den brukte Arcam AVR350 som ligger for salg på HFS. Av receivere er det definitivt en av de få som kan måle seg med en dedikert stereoforsterker.

Ellers så ville jeg sterkt vurdert en brukt integrert stereoforsterker med prosessorinngang som du selv antyder i åpningsinnlegget ditt, og supplert med en rimeligere receiver til film.

Handler du brukt, burde eksempelvis en Arcam FMJ A32 og en Denon 2807 være innen rekkevidde...
    Har ikke mer enn 15k å bruke desverre. Jeg har ingen erfaring med stereoforsterkere det er derfor jeg har denne tråden, for å finne ut om det er noe å hente. Og det virker som om jeg har en del å hente på det:-D

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    En integrert stereoforsterker med prosessorinngang vil være en mye lurere investering lydmessig og vil sannsynligvis gi deg vesentlig bedre opplevelser i stereo. Dette er noe jeg har erfart selv, og selv om receivere blir bedre og bedre så lurer folk bare seg selv dersom de tror (og håper) at disse er på nivå med dedikerte stereoprodukter i samme prisklasse. Jeg prøvde å overbevise meg selv en god stund om at en Denon 2807 var god nok som forforsterker i et anlegg med over gjennomsnittlige stereoambisjoner, noe som var så langt fra virkeligheten som man kan komme. MEN, med mindre du har hørt hvordan det kan høres ut med bra stereokomponenter, så vil du nok leve lykkelig med en receiver og den tross alt ganske greie kvaliteten de beste har fått de siste årene.
    Jeg lever foreløpig lykkelig i uvitenhet, men jeg blir nok nødt til å prøve en integrert stereoforsterker med prosessorinngang for å se om det gjør noen forskjell.

Da står jeg med følgende alternativer:
    Recivere:
    - Denon 4306
    - Marantz SR7001
    - Arcam AVR350 (vil egentlig ha autoklaibrering)

Integrert stereoforsterker med prosessorinngang:
    - Arcam FMJ A32
    - Atoll IN200

Når det blir snakket så varmt om intergrerte forsterkere så blir jeg nødt til å teste det før jeg bestemmer meg i hvertfall. Noen som har noe å føye til på listen over aktuelle? Det er fint om de integrete forsterkerene ikke ligger helt opp mot 15k i pris da jeg blir nødt til å kjøpe meg en reciver i tillegg en gang i fremtiden. Som student så har jeg ikke så stor inntektskilde:razz:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant forresten en nyttig link når jeg søkte rundt etter flere integrerte stereoforsterkere med prosessorinngang.

Oversikt over forsterkere med prosessorinngang

Noen som ser ett klart alternativ for meg på den lista? Eller noen jeg absolutt bør styre unna? Prøver å gå igjennom den nå for å finne alternativer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld: Vær klar over at du ikke er nødt til å ha en integrert stereoforsterker med prosessorinngang for å koble dette til en receiver. Men det gjør det hele langt mer lettvint og brukervennlig. Jeg er selv en "forkjemper" for prosessorinngang, HT-inngang eller HT-loop (kjært barn har mange navn), men en kommer like langt med en vanlig integrert stereoforsterker. Da kobler en fra preout på receiver -> valgfri inngang på forsterker og setter et fast volum på den kanalen.

Ulempen (og obs! obs!) er jo at du må huske å skru ned volumet på den integrerte når du er ferdig med å se film. Hvis ikke kan du (og høyttalerne) få en skikkelig overraskelse når du bytter inngang og skal eksempelvis høre på musikk... ;-)

Kjører i dag selv en integrert stereoforsterker uten prosessorinngang (Copland CTA-405), og setter volumet til et fast volum hver gang det er snakk om film. Autooppsett og romkorreksjon har også tatt utgangspunkt i dette volumnivået. Nå er jeg rimelig nøye med å skru ned volumet på forsterkeren når jeg er ferdig med å se film, men skulle helt klart sett at forsterkeren hadde hatt muligheten for å sette et "fixed gain" til en fastsatt kanal uten at det påvirket de andre kanalene.

(sorry, kun til info... )

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at jeg ikke MÅ ha prosessorinngang, men som du sier, det gjør det langt enklere. Har også en samboer jeg må ta hensyn til. Det enkle er veldig ofte det beste!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    Jeg er klar over at jeg ikke MÅ ha prosessorinngang, men som du sier, det gjør det langt enklere. Har også en samboer jeg må ta hensyn til. Det enkle er veldig ofte det beste!
    Det stemmer definitivt!

Da kan det hende du får lov til å kjøpe noe nytt en annen gang også...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Hegel H200? Har sittet å sett igjennom gamle Hjemmekino blader for å finne flere alternativer Eneste innvending mot denne er at den muligens kan bli for lys. Så den må testes først. Den ligger litt over busjettet mitt, men hvis jeg finner den brukt eller graver frem litt ekstra så syns jeg denne så lovende ut.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du selv nevner Hegel H200, prøv også å få en lytt til Bladelius sin nye Tyr. Kan ikke si så mye om den her enda, da det kommer en omtale av den i et kommende Hjemmekino.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke ha brukt Hegel ettel Bladelius til Celius. Sjekk ut noe med varmere/frodigere klang.

Hva med Unison Research Unico eller Sugden A21? Maxwell har returrett.

Edit; glemte p.inngang...

Kanskje Copland nevnt ovenfor et et godt valg?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx

Kanskje Copland nevnt ovenfor et et godt valg?
    Den har heller ikke prosessorinngang.... ;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje den nye Prelude serien til Electrocompaniet. Usikker på om den har prosessorinngang. En detaljert og behagelig klang bør neppe være noe problem med EC i kjeden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •