Bygging av ZapPulse 2.2SE (Kabinett?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av ZapPulse 2.2SE (Kabinett?)

Lurer på å bygge ein ZapPulse 2.2SE effektforsterker fra LC-Audio. Denne skal eg bruke til å drive mine Patos Lyric402 høgtalarar

Eg trur dette er ein forsterker som gir god lydkvalitet og mykje effekt til prisen.

Info om byggesettet: http://www.lcaudio.dk/zp22.htm

:arrow: I den anledning er eg interesert i tips/linker til fine kabinetter. Trenger ikkje å ha kjøleribber, da det er en såkalt digital forsterker med 96%virkningsgrad.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør ha en liten kjøeribbe under. ex. en pentium2 kjøleribbe eller lignende.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, eg er klar over at ein bør ha f.eks ein liten aluminiumplate under, men kabinettet trenger ikkje å ha kjøleribber.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den fungerer nok uten, men det er smart å ha noe ekstra. selv om lcaudio mener det ikke behøves. bare en liten plate blir ekstremt varm..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    den fungerer nok uten, men det er smart å ha noe ekstra. selv om lcaudio mener det ikke behøves. bare en liten plate blir ekstremt varm..
    Støtter dette. Bildene som lacaudio viser på sin side virker som det er en en minimumsløsning. Men får du tak i en hel aluminiumskasse, eller en kasse der hele bunnen i det minste er aluminium, er det godt mulig at det holder.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Vi får sjå ka det blir til. Tenkte på eit kabinett med aluminium plate under ja.
    Men viss kabinettet eg finner, blir eit med tynne blekkplater i alle vegger og bunn, så er eg med på tankegangen dykkar.

Men til spørsmålet mitt: Er det nokon som har tips/linker til Kabinetter som kan brukes?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du ha inn i boksen? Bare zappulse-modulen, eller skal det inkluderes andre printkort, strømforsyning etc.

Har du tenkt på målene på boksen (både minimumsstørrelse og idealstørrelse)?

Du kan jo sjekke disse fra Elfa:
    Instrumentbokser av metall
    Spesielt synes jeg denne så interessant ut: Instrumentlåda av aluminiumprofiler

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med denne kjøleplaten svir det når du holder lenger enn et sekund...
    Hmmm... den ser jo ganske kraftig ut. Hva slags belastning kjører du da? Og forresten, hva er de svarte komponentene montert direkte på den svartelokserte kjøleribba? Spenningsregulatorer? (Hvis de jobber hardt, vil de generere MYE varme).

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva skal du ha inn i boksen? Bare zappulse-modulen, eller skal det inkluderes andre printkort, strømforsyning etc.

Har du tenkt på målene på boksen (både minimumsstørrelse og idealstørrelse)?

Du kan jo sjekke disse fra Elfa:
    Instrumentbokser av metall
    Spesielt synes jeg denne så interessant ut: Instrumentlåda av aluminiumprofiler
    Takk for tipset.
    Ja hadde tenkt å ha alt inni kabinettet. to zap moduler og strømforsyning og heile pakka.
    Er ikkje heilt sikker på kor stor den må bli. Må sjekke måla på trafoen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terminator
    Takk for tipset.
    Ja hadde tenkt å ha alt inni kabinettet. to zap moduler og strømforsyning og heile pakka.
    Har du tenkt på "kulhetsfaktoren" ved å bygge monoblokker?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terminator
    Takk for tipset.
    Har du tenkt på "kulhetsfaktoren" ved å bygge monoblokker?
    Hehe. det hadde vore kult ja.
    Men da må eg ha to strømforsyninger. Snakka med han fra norsk audioteknikk. Han sa det var lite å hente på å ha dobbel strømforsyning.

Men kult hadde det vore... 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med denne kjøleplaten svir det når du holder lenger enn et sekund...
    Hmmm... den ser jo ganske kraftig ut. Hva slags belastning kjører du da? Og forresten, hva er de svarte komponentene montert direkte på den svartelokserte kjøleribba? Spenningsregulatorer? (Hvis de jobber hardt, vil de generere MYE varme).
    Den plata som brukes på bildet i denne tråden er jo altfor liten, det ser alle. En aluminiumsboks på størrelse med vanlig hifiutstyr har jo mye større flate og gir dermed mye større kjøleevne.

Angående komponentene som sitter på kjøleribba så er det nok likeretterdioder. De gir ikke fra seg spesielt mye varme, så den store svarte kjøleribba er mye større enn den trenger å være. En av finnene på kjøleribba hadde holdt lenge som kjøling. Ser ut som et artig forsøk på hardwiring forresten. Hadde vel vært bedre å montere dem ved siden av hverandre med litt kobbertråd imellom?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg byttet nylig ut kondensatorbanken i sin 2.2 SE fra 100.000 standard til 68.000 microfarad i form av 68 stk. RIFA PEG 1000 Microfarad kondiser, mindre bank i størrelse men hildrande du for en lydmessig oppgradering. Han har laget et kabinett i aluminium med 30mm fronplate med logo forsenket. (dette KAN han da han jobber med slikt :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rifa lager jo svært gode kondensatorer. Selv relativt små banker gir en bass som jeg ikke har hørt maken til.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den kjøleribba for liten? den som KREVES er den bittelille rett under kretskortet. ifølge lc audio behøver man ikke mer, dette er jo digitale forsterkere! . men aller helst ha litt mer enn påkrevd...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Hvorfor ikke få tak i et gammelt chassis og bruke dette?
    Har selv bygget en zappulse 2.1SE .
    Brukte et Doxa 70 chassis. passer meget bra.
    (se i linkene under hvordan jeg har gjort dette)
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut!
    Ser du er litt av en DIY-Guru. 8)

Jau eg har tenkt tanken, men har ikkje funne noko enda. Kanskje det dukker opp nokon defekte saker på qxl eller noko.

Har du tips til kvar eg kan få tak i slikt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Terminator
    Kjøpte min Doxa på QXL for 500,-
    Du kan jo tråle alle bruktforum ,samt at du kan jo dra til en søppelplass og se hva du finner. (utrolig hva folk kaster)
    Du kan jo også dra til div.butikker/verksteder og høre om de har noen gamle/deffekte/etterlatte forsterkere inne.
    Du kan jo også høre med verksteder/blikkenslagere om hva de skal ha for å lage et chassis. Tegn et på forhånd med mål,og få så pristilbud på dette. PS: prøv også yrkesskoler til dette.De er bare glad for å få oppdrag .
    Mvh Jan I

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den kjøleribba for liten? den som KREVES er den bittelille rett under kretskortet. ifølge lc audio behøver man ikke mer, dette er jo digitale forsterkere! . men aller helst ha litt mer enn påkrevd...
    Den metallbiten under modulet er jo bare for å lede varmen videre til et chassis. Inntil 100 watt oppgir lcaudio at en aluminiumsbit på samme størrelse som modulet er greit. Med tanke på at Zappulse gir nærmere 2x700 watt i 2 ohm med den trafoen på bildet, så bør man ha en overflate som er mye større enn dette for å være på den sikre siden. På normale lyttenivåer er det muligens greit, men med hard last og/eller litt høyt volum så bør man nok ha endel større flate.

Forøvrig så er Jan Is tips om søppelplass et godt tips. Folk kaster det utroligste. Selv ting som virker. Og selv om noe er defekt så kan man glatt plukke med seg deler for flere hundre kroner på et minutt. Kjøleribber, kondensatorer og trafoer flyter nærmest rund.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •