Optimal gain på prosessorinngang? (Arcam A90)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optimal gain på prosessorinngang? (Arcam A90)

Vanskelig spørsmål kanskje, men jeg forsøker: Jeg har en Arcam A90 som driver fronthøyttalerene mine, og en Harman/Kardon AVR-235 som forforsterker når jeg ser på film etc. Ved hjelp av A90-ens prosessorinngang fungerer Arcamen da som effektforsterker. Tingen her er at gain på A90-en må settes manuelt. Skalaen går fra -70 dB (ca) og til 0. På AVR-235 går volumet fra ca -50 dB til +20 eller deromkring.

Tidligere når jeg bare brukte AVR-235 var ca -25 til -20 mer enn høyt nok på den. Har eksperimentert litt med dette nå, og det høyeste jeg har satt Arcamens gain til er -20. Da gir -4 til 0 på AVR-235 passelig nivå. Spørsmålet er så enkelt og komplisert som: Hva er optimal gain på Arcamen? Bør den settes til maks (0), eller er det lurt å ha den litt lavere? Hvilke faktorer spiller inn her? Målet er best mulig lyd, uten å presse A90-en unødvendig mye. Håper noen kan gi meg noen innspill her. I vanlig integrert modus (CD etc) bruker jeg å ligge på mellom -40 og -30 på A90-en, om det sier noe.

PS! Bruker ingen andre høyttalere for tiden, så matching med dem er ikke en faktor foreløpig. På sikt skal kanskje AVR-235 drive et par bakhøyttalere i tillegg, noe som da vil gjøre det hele litt mer komplekst.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være noe problem å sette "fixed-volume"-tallet til max. Det er jo egentlig bare grensen for hvor mye av maks power den optimalt sett skal kunne gi ut. Den fungerer jo kun som en effektforsterker i det tilfellet og selv om du setter volumet til maks så stresser du jo ikke forsterkeren noe mer enn dersom du setter gain til et lavere tall. Det er jo det faktiske lydnivået receiver -> A90 som bestemmer hvor høyt og hvor mye du stresser forsterkeren....

Det har ihvertfall jeg gjort med alle forsterkere med prosessorinngang jeg har hatt.

Justerer du manuelt så justerer du lydnivået på hver enkelt høyttaler på receiveren. Dess høyere "fixed gain" fra Arcamen, dess mer må du justere ned på receiver for å få samme lydtrykk på alle kanaler. Det samme skjer dersom du bruker EZset på 235 vil jeg anta....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Det høres logisk ut, Anfield. Det er vel heller ingen fare for at det skal skje noen uhell? At voluminnstillingen blir hengende igjen når jeg switcher av fra prosessor mode, tenker jeg på...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg har merket meg, er at når jeg skrur prosessor gain fra -10.0 dB til -9.5 dB, så kommer det et tydelig knepp i høyttalerene, og susingen blir merkbart høyere derfra og oppover. Hva tyder det på? For meg indikerer det at forstekeren kjører på høyere og høyere effekt jo høyere gainen står, selv om den faktiske lyden ut styres av forforsterkeren. Høres dette riktig ut?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det vet jeg ikke hva kommer av. Jeg pleier uansett å sette fast gain til rundt 90% av maksnivået på den integrerte, og deretter rører jeg ikke den mer. Alle andre justeringer og nivåendringer finner sted i receiveren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •