Surround receiver til Klipsch høytalere -hjelp !?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer toreibarmen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround receiver til Klipsch høytalere -hjelp !?!

Er det noen som kan komme med råd m/begrunnelse på hvilken surroundreveiver jeg burde kjøpe?

Mine behov:
    - Må passe noenlunde til mine Klipsch SF-1
    - Passe sterk, må ikke være for pinglete, men jeg har ikke behov for noe særlig stort
    - Tight, kraftig bass
    - Bra oppløsning

Foreløpig har jeg to alternativer:
    - H/K AVR 2550
    - Yamaha RX V440

Noen som anbefaler en av dem fremfor den andre? Ev. anbefale andre forsterkere i prisklasse 3000 - 5000,-

Hilsen en førstegangskjøper...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm Klipsch er litt spesielle høytalere, man burde høre kombinasjonene hjemme hos seg. Men har hørt (men ingen erfaringer selv) at Yamaha kan være litt feil til Klipsch.. Så ville nok i første omgang hørt komboen H/K og Klipsch... Fordelen med K. er at de er veldig lettdrevne og trenge dermed ikke en så sterk forsterker... Når dette er sagt, så er det alltid slik at mye vil ha mer, og kontrollen vil bli bedre med en sterkere forsterker også med Klipsch sine høyttalere...

Mvh

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch og H/K kan blil litt vel mye av det gode tror jeg. Har hørt kombinasjonen mange ganger og det virker som om det blilr litt for hardt i lyden, for mye muskler liksom. Spesielt på roligere musikk. Har en tendens til å låte annstrengt og "jeg vil spille høyt og stramt uannsett". Ikke missforstå, det er begge gode produkter, men kanskje ikke helt godt sammen.

Prøv en Sony eller en Marantz. Klipsch låter jo sinnsykt tøft da, og veldig "ekte", litt som en blanding av PA og hi-fi.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Prøv en Sony eller en Marantz. Klipsch låter jo sinnsykt tøft da, og veldig "ekte", litt som en blanding av PA og hi-fi.
    Jeg har både en Sony og en Marantz. Begge har jeg kjørt sammen med RF35 og RC35. Som noen sa tidligere i denne tråden "..mye vil ha mer...", og der kom Sony-en til kort, den mistet kontrollen ved høyt volum. Selv om Marantzen var oppgitt til lavere effekt var den bedre ved samme volum. I dag kjører jeg RC35 via Marantz og RF35 via 2 x Zachry monoblokker.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Marantz eller Sony?

OK - Så forsterkeren jeg burde satse på er altså en Marantz eller Sony?

Vil en Marantz SR4200 eller SR4300 duge? Eller en Sony STRDE 695 eller STRDB 790? Hva bør jeg velge av disse?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    STR-DB790 har ihvertfall fått mye god omtale blandt annet i What hi-fi.

Har hørt den selv og synes den gir mye for pengene. Blandt annet en fornuftig oppgradert strømforsyning og gode dekodere for DD og DTS.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Sony STRDE 695? Den selger Siba nå for under 3K(veil.over 4000). Er den forsterkeren litt for pinglete kanskje? Den veier bare 8 kg. Effekten er oppgitt til : "6 Channel Power Rating: 100W Per Channel x 6 (8 ohms 1 kHz, THD 0.7%) "

Eller bør jeg velge bort Sony, og gå for en Marantz?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er for pinglete.. Gå for STR-DB790 hvis du skal ha noe som låter bra. Helt annen konstruksjon på QS serien. Blandt annet Trafo og kondensatorer som gir deg mye mere kontrol og pondus. En kompis av meg har 790 og er mildt sagt veeeeldig fornøyd. Har vært hjemme hos han også og kan bekrefte at den låter veldig bra. Mye for pengene. Han bruker den også på et par Klipsch SF-1 pluss SC-1 og SR-1( husker ikke helt navnet egentlig, men samme serie).

790 skal ikke koste mer en 3990,- i enkelte butikker.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...det var jo interresant. Den (Sony STR-DB790) ser ut som et bedre alternativ enn Marantz SR 4300. Sony'en veier 14,5 kg, Marantz 10,7 kg.

Noen som er sterkt uenig i at jeg nå har Sony'en som det heteste alternativet? Det må jo nevnes at Marantz'en har vunnet meget mange tester.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser på et Klipsch-sett (RF-35 mm.) og har testet både Sony 5000ES og en Marantz SR-7300. Jeg synes faktisk Marantzen låt bedre, men jeg skal nedom hifi-sjappa i dag for å prøve igen. (De må snart tro jeg er gal :-) Det kan selvsagt skyldes rom-utforming osv. Jeg testet med bl.a. Tour de France-skiva med Kraftwerk, og bassen hørtes bedre ut med Marantz/Klipsch enn Sony/Klipsch. Bassen fløt litt ut med Sonyen, synes nå jeg da. (Underlig nok stod Sony/Klipsch-anlegget i et proft demo-rom, mens Marantz/Klipsch stod under trappa på Rolfs. Hm.)

Men dette var i to forskjellige butikker, så det er jo en del andre faktorer som spiller inn også. (Kabling, demo-rom...) Videre ble jeg dimmet på sesjon pga syn og hørsel, jeg har tidligere stort sett kun hatt midi-anlegg og jeg skrek da jeg ble født. Bare for å ha nenvt det. :-)

Selv står valgene mine mellom disse forsterker/DVD-komboene til
    Klipsch RF-35 og RC-35:

Marantz SR-7300 Marantz DV-6200
    Marantz SR-5300 Marantz DV-4200
    Sony DA3000ESN og Sony NS930VS

Noen som har innspill på overstående? Jeg lurer på å kjøpe meg en projektor etterhvert og da betyr det selvsagt litt at Sonyen har komponentutgang, men jeg tror jeg da heller går for å sette opp en PC og bruke DVI i stedet for.

(Du kan sende meg en melding hvis du vil vite hvilke priser jeg har fått og hvor)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Klipsch og H/K kan blil litt vel mye av det gode tror jeg. Har hørt kombinasjonen mange ganger og det virker som om det blilr litt for hardt i lyden, for mye muskler liksom. Spesielt på roligere musikk. Har en tendens til å låte annstrengt og "jeg vil spille høyt og stramt uannsett". Ikke missforstå, det er begge gode produkter, men kanskje ikke helt godt sammen.

det kan bare låte bedre med mere watt!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0