Er det noe å hente på dyrere effektforsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noe å hente på dyrere effektforsterkere?

Jeg lurer på om folk synes det er noe å hente på dyrere effektforsterkere? Jeg må innrømme at for meg framstår det, om ikke trivielt, så ihvertfall ikke som veldig vansklig å bygge en forsterker som har svært gode karakteristikker (dvs forsterker opp signalet med minst mulig påvirkning). Forsterkere som brukes til forsøk er jo feks i så dyre, og har så og si helt flat repsons langt over det hørbare området. Hva har man da å hente på de dyre produktene?

Er det noen som har noen innspill på dette?

AtW

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener helt klart at det er stor forskjell på effektforsterkere.
    Etter min søken etter godlyden har jeg testet ganske mange forskjellige effekter fra de billigste Parasound til Sunfire, DP og Cinenova som jeg har nå. Detaljer, dynamikk og holografien endres hver gang man bytter forsterker og dess bedre de spiller i hele registeret desto mer får du ut av det hørbare registeret.
    Jeg har et sett med B&W Matrix 802 som jeg har testet alle disse på og de er veldig ærlige. Det er ikke alle høyttalere som er like nøytrale, slik at det ikke er sikkert at et dyrere effekt-trinn vil fungere bedre på alt.
    CD-spiller og forforsterker har også veldig mye å si for godlyden.
    Man må kjenne høyttalere og anlegget sitt, samt musikken man spiller for å få den riktige "feelingen" når man tester.
    Er ikke noen ekspert på lyd, men vet hva jeg vil ha, så da er det bare å teste forkjellige ting.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg helt enig i det mor10 sriver her. Har selv erfart at det er stor forskjel på vilke lyd men får ved bruk av forskjelig poweramp. Som han sier at man får mer av alt ved og gå for en bedre poweramp!
    Så om du har mulihet til og låne med deg hjem, er det bare og sette igang og prøve seg frem!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier ATWindsor er korrekt så lenge man har med resistive laster å gjøre. Så snart man har med reaktive laster å gjøre stiller ting seg ganske annerledes. Men at dette allikevel har så voldsom sammenheng med prisen er imidlertid ikke alltid like riktig.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke fram det i siste innlegget mitt, men enig med Snickers at det ikke nødvendigvis må være dyrere for å låte bedre, men det er stor forskjell på effektforsterkere, helt klart.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får stort sett det du betaler for
    men verdens dyreste effek forsterker trenger ikke og være den beste på alle høytalere.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det du sier ATWindsor er korrekt så lenge man har med resistive laster å gjøre. Så snart man har med reaktive laster å gjøre stiller ting seg ganske annerledes. Men at dette allikevel har så voldsom sammenheng med prisen er imidlertid ikke alltid like riktig.
    Altså, hadde det ikke vært reaktiv last, så hadde det vel knapt nok vært noen vits å kjøpe en forsterker av noen kvalitet overhodet, det er vel ikke mulig å ikke få flat frekvensrespons når lasten ikke er reaktiv?

Men man får jo relativt sett rimlig forsterkere som har veldig god respons også, jeg renger med denne responensen er måt med reaktiv last? Hva er det de dyre forsterkene gjøre bedre, om en relativt billig (mange vil vel sikkert være uenige i hva som er en realtivt billig dog) forsterker har en så og si flat respons?

AtW

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    du får stort sett det du betaler for
    men verdens dyreste effek forsterker trenger ikke og være den beste på alle høytalere.
    Hehe, ja, bortsett fra i Hi-fi-bransjen da Der jeg synes man i mindre grad en vanlig nødvendigvis får det man betaler for.

AtW

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Altså, hadde det ikke vært reaktiv last, så hadde det vel knapt nok vært noen vits å kjøpe en forsterker av noen kvalitet overhodet, det er vel ikke mulig å ikke få flat frekvensrespons når lasten ikke er reaktiv?
    Korrekt. Det er i utgangspunktet situasjonen for en forforsterker rent bortsett fra at en del inngangsbuffere også har noen reaktive komponenter.

Imidlertid er det mulig å lage en høyttaler som går fra 20-20kHz med flat impedans, men den vil få en sinnssvakt lav følsomhet og får enorme dimmensjoner. Om man tillater en noe reaktiv last og holder dimmensjonene enorme kan man imidlertid få en sinnssvakt høy følsomhet helt ned til 20Hz.

Men man får jo relativt sett rimlig forsterkere som har veldig god respons også,
    Det er sant.

jeg renger med denne responensen er måt med reaktiv last?
    Det forekommer sjelden eller aldri, altså, forsterkere av svært begrenset kvalitet/litt for forskiktig dimmensjonering er utpreget dårlige på akkurat det og målinger med reaktiv last blir svært sjelden presentert.

Hva er det de dyre forsterkene gjøre bedre, om en relativt billig (mange vil vel sikkert være uenige i hva som er en realtivt billig dog) forsterker har en så og si flat respons?

AtW
    Sett at en tung reaktiv last medfører en 3 ganger større effektbelastning på strømforsyningen ift en tilsvarende resistiv last sier vel dette seg mer eller mindre selv. Poenget er jo at lasten er ikke konstant reaktiv men varierer kraftig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er viktigt du ser på målinger av høyttalere i tests for å danne dig en mening om hvordan de oppfører sig. Da vil du se hvad en forsterker er oppe imot. Med en høyttaler med snill karakteristik kan du kanskje spare på forsterker utgiftene, men hvad gjør du om en forsterker til 1/3 mer spiller mye bedre for dig ?
    Hører man ikke forskjell er der jo liten vits i å blåse av masse penger, bortsett fra grunner som status osv.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Jeg mener helt klart at det er stor forskjell på effektforsterkere.
    Etter min søken etter godlyden har jeg testet ganske mange forskjellige effekter fra de billigste Parasound til Sunfire, DP og Cinenova som jeg har nå. Detaljer, dynamikk og holografien endres hver gang man bytter forsterker og dess bedre de spiller i hele registeret desto mer får du ut av det hørbare registeret.
    Jeg har et sett med B&W Matrix 802 som jeg har testet alle disse på og de er veldig ærlige. Det er ikke alle høyttalere som er like nøytrale, slik at det ikke er sikkert at et dyrere effekt-trinn vil fungere bedre på alt.

CD-spiller og forforsterker har også veldig mye å si for godlyden
    .

Man må kjenne høyttalere og anlegget sitt, samt musikken man spiller for å få den riktige "feelingen" når man tester.

Er ikke noen ekspert på lyd, men vet hva jeg vil ha, så da er det bare å teste forkjellige ting.
    Er helt enig med Mor10 på dette.

I tillegg kommer forsterkerens evne til å plassere lydbildets elementer på rett sted og med den separasjon som er ment - og det gjelder i både bredde og dybde.

For svært mange forsterkeres del presenteres flere instrumenter/stemmer klint sammen på samme sted i lydbildet, dessverre. Dette problemet er IKKE relatert til prisen på forsterkeren, så det er bare å stole på egne ører!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •