Stereo (FMJ A32) ---> Surround ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo (FMJ A32) ---> Surround ?

Hei folkens,

i dag har jeg en FMJ A32 Integrert stereo-forsterker som gjør en utmerket jobb i å servere nydelig lyd til mine B&W 805. Men, nå er tiden (og budsjettet) inne for å utvide herligheten til surround.

Er en god stund siden jeg var "aktiv" i HiFi-miljøet og må ærling innrømme at jeg ikke har satt meg noe særlig inn i det som har med mer enn 2 kanaler å gjøre. Derfor trenger jeg noen tips fra dere...noen som har noen anbefalinger på hvordan jeg kan gå fra

2 kanaler:
    Arcam FMJ A32 integrert stero + B&W 805

TIL

5/7 kanaler:
    dine forslag her...

Jeg vil selvfølgelig (om mulig) beholde min A32 som en del av oppsettet. Mener å huske at denne kan utvides til 5 kanaler med et ekstra kort i selve forsterkeren...noen som har gjort dette? Erfaringer? Eller burde jeg selge A32'en brukt og kjøpe en dedikert surround receiver?

Mange spørsmål...hjelp meg litt på veg med noen kreative forslag. Budsjettet er fleksibelt, men jeg håper å finne løsninger til +/- 20.000

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til AVforum!

For det første, behold FMJ A32! Dersom du er fornøyd med lyden denne gir deg, så kan du trygt beholde den til stereobruk fremover.

A32 har nemlig den eminente funksjonen "prosessorinngang" knyttet til TAPE-inngangen, slik at du kan koble den til en multikanalsreceiver med to stk RCA-kabler og aktivisere denne prosessorinngangen når du skal se film. Da deaktiverer du forforsterkerdelen i A32, signalet går fra preout på receiver til effektdelen i A32 og funker som en effektforsterker. Da står du fritt til å bruke de andre fem kanalene til senter, surround og surround back.

Med andre ord det beste fra begge verdener. Et meget godt stereoprodukt, og et (nesten) separat kinolydprodukt.

Du kan trygt begynne å se på en dugendes receiver, og i følge budsjettet ditt har du store valgmuligheter.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Anfield slo meg på målstreken... ;-)

-innlegg slettet... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arcam surround receivere

Hei igjen,

takk for svar. Nå skal jeg ikke plage dere på forumet med basic-spørsmål om spesifikke produkter for research-delen før man går til innkjøp er jo (nesten) like moro som den deilige følelsen av å bære en tung pakke hjem, sende kjærring og unger ut av huset og ha en liten mini-julaften for seg selv.

Men, det du sier er altså at jeg kan bruke f.eks. AVR 350 i kombinasjon med FMJ A32 til å få et brukbart surround-anlegg? I stedet for å bruke AVR 350 for seg selv ? I tillegg vil jeg da enkelt kunne beholde A32 som et OK stereoalternativ?

Her er det mye å lese seg opp på...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, det du sier er altså at jeg kan bruke f.eks. AVR 350 i kombinasjon med FMJ A32 til å få et brukbart surround-anlegg? I stedet for å bruke AVR 350 for seg selv ? I tillegg vil jeg da enkelt kunne beholde A32 som et OK stereoalternativ?
    Det kan du gjerne. Dessto mer vil jeg bare bekrefte det som blir sagt over; FMJ-A32 er en knallgod integrert forsterker, og den bør du benytte deg av. Selv har jeg eid over 100 (!) komponenter siden 1990, og likevel vil jeg hevde at A32 er en av de aller beste integrerte i prisklassen inntil 20-30 000. Årsaken til dette vil du merke om du sammenlikner den med andre forsterkere: Høy "boogie-woogie"-faktor, som betyr at den spiller veldig rappt og engasjerende ("får foten i gang"), i tillegg til at den har en veldig ørevennlig klangbalanse. Men det finnes forsterker i prisklassen som overgår A32 når det kommer til størrelsen på lydbilde.

Selv har jeg en A32 med integrert 7.1 kort, og denne forsterkeren drar jeg alltid frem igjen når jeg er mellom systemskifter. Hos meg er den kommet for å bli.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A32 med 7.1 kort

Hei haugen,

ja, jeg er meget fornøyd med A32 som integrert stereoforsterker.

Kjøpte du surround-kortet som et tillegg til A32 i ettertid eller kjøpte du den ferdig oppgradert med 7.1 kort? Lite info å finne på nettet om oppgradering (kostnad) på FMJ A32.

Bruker du i tilfelle oppgradert A32 som standalone surround-receiver eller må du da kjøre på med mer krefter (f.eks. P35/P7 i tillegg?) Jeg kan ikke skjønne at det i det hele tatt blir nok plass i en oppgradert FMJ A32 til å håndtere alle tilkoblinger ...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg beholdt A32 til stereo og kjørt receiver utenom fremfor å oppgradere A32 med ekstra kort. Som du sier trenger du jo mer eksterne krefter.

Har hatt begge alternativer, og AVR350 er en glimrende audiofil receiver, kanskje den beste til musikk under 20k. Men A32 er hakket bedre, mer finoppløst eller "finkornet" om du vil. Forskjellen er der, selv om den er liten.

Dersom du kun har tenkt å bruke receiver til film (som du da vil gjøre dersom A32 tar seg av stereobiten) kan det være andre ting å tenke over når det gjelder receiver. AVR350 tar kun bildeswitching over HDMI (ingen lyd sendes videre) og den har heller ikke noen form for autooppsett eller romkorreksjon dersom dette skulle være ønskelig.

Kun til informasjon (og forhåpentligvis ikke forvirring.... ;-) )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg beholdt A32 til stereo og kjørt receiver utenom fremfor å oppgradere A32 med ekstra kort. Som du sier trenger du jo mer eksterne krefter.
    Følg rådet ovenfor. Jeg fikk med 7.1 kortet tilnærmet gratis (koster 5000), og det er i tillegg litt tungvindt å bruke A32 som surroundforsterker. Den krever ekstra effektforsterker(e), dvd-spiller med innebygd dekodere for DD, DTS (og kanskje PLII) + mange kabler, både mellom effektrinn/A32 og dvd-spiller og A32. Så kjøp gjerne en ny AVR-350 eller den billigere AVR-300 som koster ca. 7000-8000 på bruktbørsen og bruk den sammen med A32.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skjønner litt mer nå...

Hva gjorde man i gamle dager uten internett? Skjønner litt mer nå og forstår at ekstramodulen til FMJ A32 bare er 2xAnalog inn, altså at man uansett trenger en ekstern dekoder eller innebygd i DVD-spilleren. Når man i tillegg må ha ekstra effektforsterker(e) blir dette hakket vanskeligere å få "godkjent" av kona (både WAF og budsjett)

Takk for nyttig info - her er det åpenbart ikke one-size-fits-all og jeg må bruke litt tid på å gjøre meg kjent med mulighetene. Burde vel egentlig begynne i riktig ende og kjøpe meg et nytt HUS...

Dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Arcam AVR-350 til salgs på hifisentralen nå....

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A32 er en utrolig bra integrert forsterker. Bruk denne i stereo og som effektforsterker. Ville funnet meg et annet merke til surround delen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AVR-350 på bruktbørs...fornuftig pris?

Hmm...14.900,- for brukt AVR-350, nypris 20.000,- høres dette fornuftig ut? Jeg trenger egentlig litt mer tid til research før jeg kaster meg inn i et bruktkjøp...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...14.900,- for brukt AVR-350, nypris 20.000,- høres dette fornuftig ut? Jeg trenger egentlig litt mer tid til research før jeg kaster meg inn i et bruktkjøp...
    Det så jeg ikke. 15000 for et brukt komponent er ikke spesielt billig....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er heller ingen upris. Er ingen regel som sier at et brukt komponent skal selges for eks 50%. Så lenge produktet er pent behandlet uten merker og riper, kommer med kvittering og med originalemballasje så er en pris ned på 14-tallet en ok pris i mine øyne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •